The political scene, the scene policy: Reflections on modernity in German theatrical architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0207

Keywords:

Scenic space, Political theater, German theater, Modernity, Theatrical architecture

Abstract

The present work had as a starting point the propositions about scenic space brought by the book The revolution in the theater: conclusions concerning the Theater of the Artists of Munich of the German dramatist and director Georg Fuchs. The article revisited the theatrical architectures developed by German artists of the early 20th century and from them, reflected on the political proposals contained in the works of directors Max Reinhardt and Erwin Piscator. The objective here was to reflect on the relationships between scenic and political space, and how they were decisive in the construction of modern theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Magno Alves de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Bacharel em Cenografia e Indumentária. Mestre em Artes Cênicas e Doutoranda em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora no Curso Técnico em Teatro do programa Mediotec da Fundação das Artes de São Caetano do Sul (FASCS).

References

ARONSON, Arnold. The theatres of the future. In: Theatre Journal, v.33, n.4. The John Hopkins University Press, 1981.

BERTHOLD, Margot. História mundial do teatro. Tradução de Maria Paula V. Zurawski, J. Guinsburg, Sérgio Coelho e Clóvis Garcia. São Paulo: Perspectiva, 2010.

DORT, Bernard. O teatro e sua realidade. Tradução de Fernando Peixoto. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

EISNER, Lotte H. A tela demoníaca: as influências de Max Reinhardt e do expressionismo. Tradução de Lúcia Nagib. Rio de Janeiro: Paz e Terra: Instituto Goethe, 1985.

FUCHS, Georg. Die Revolution des Theaters: ergebnisse aus dem Münchener künstler-theater. München und Leipzig: Georg Müller, 1909.

FUCHS, Georg. The revolution of the theatre: conclusions concerning the Munich Artists Theatre. Condensed and adapted from de german by Constance Connor Kuhn. N.Y/ London: Kennikat Press, 1959.

JELAVICH, Peter. Munich and Theatrical Modernism: Politics, Playwriting, and Performance, 1890-1914. Cambridge, Massachusetts, and London, England: Harvard University Press, 1996.

KOSS, Juliet. Empathy Abstracted: Georg Fuchs and the Munich Artists' Theater. Massachusetts, US, 2000, p. 362.

MOLINARI, Cesare. História do teatro. Tradução de Sandra Escobar. Lisboa: Edições 70 LDA, 2010.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução sob direção de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. 3.ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PISCATOR, Erwin. Teatro político. Tradução de Aldo Della Nina. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

ROSENFELD, Anatol. História da literatura e do teatro alemães. São Paulo: Perspectiva, Editora da Universidade de São Paulo; Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1993.

ROUBINE, Jean-Jacques. Linguagem da encenação teatral. Tradução de Yan Michalski. 2ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

VIANA, Fausto. O figurino teatral e as renovações do século XX. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.

Published

2021-04-28

How to Cite

OLIVEIRA, Beatriz Magno Alves de. The political scene, the scene policy: Reflections on modernity in German theatrical architecture. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–32, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0207. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19326. Acesso em: 16 may. 2024.