Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0112

Keywords:

Performance, Mask, Ritual, Community

Abstract

The article presents the theoretical foundations of the collective performance Nós sós, carried out during the physical isolation imposed by the Covid-19 pandemic. Due to the impossibility of the meeting, the collective connected in a symbolic way, through the making of ritual masks and movements and gestures that evoke warrior entities. The tension between the search for the construction of collectivities and the isolation that can intensify individualism is discussed, as well as the need to reflect on the community, not only of humans, but of all living beings that inhabit the Earth. The mask is one of the reasons that allow such a discussion, since it is opposed to the immunizing mask as an individualizing border and the ritual mask capable of activating the connection with the forces of animal or plant bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eleonora Frenkel Barretto, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora de Literatura na Universidade Federal de Sana Catarina (UFSC), nos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Letras Espanhol, Centro de Comunicação e Expressão (CCE). Realizou estágio pós-doutoral junto ao Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras, da UNIOESTE, com bolsa do PNPD/CAPES. Possui Doutorado em Literatura pela UFSC (2011, bolsista Capes/CNPq).

References

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 115-144, Out. 1996. Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93131996000200005&lng=en&nrm=iso Acesso em: 23 abr. 2020.

DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. Entrevista concedida a Claire Parnet, 1988/1994. Transcrição integral do vídeo. Disponível em: https://escolanomade.org/wp-content/downloads/deleuze-o-abecedario.pdf Acesso em: 21 dez. 2020.

GOLDSMITH, Kenneth. Uncreative writing: managing language in the digital age. Nova York: Columbia University Press, 2011.

HARAWAY, Donna. Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno: fazendo parentes, ClimaCom Cultura Científica - pesquisa, jornalismo e arte, Ano 3, n. 5, Abril de 2016, p.139-146. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4197142/mod_resource/content/0/HARAWAY_Antropoceno_capitaloceno_plantationoceno_chthuluceno_Fazendo_parentes.pdf Acesso em: 21 set. 2020.

HARAWAY, Donna. Tentacular Worldings in the Chthulucen. Entrevista a J. Fausto, Eduardo V. de Castro e D. Danowski (21/08/2014). Disponível: https://osmilnomesdegaia.eco.br/ Acesso em: 26 abr. 2020.

LAGROU, Els. Nisun: A vingança do povo morcego e o que ele pode nos ensinar sobre o novo coronavírus, Blog da Biblioteca Virtual do Pensamento Social (BBVPS), 13/04/2020. Disponível: https://blogbvps.wordpress.com/2020/04/13/nisun-a-vinganca-do-povo-morcego-e-o-que-ele-pode-nos-ensinar-sobre-o-novo-corona-virus-por-els-lagrou/#_ednref2 Acesso em: 21 abr. 2020.

NASSIF, L. A origem do “ninguém solta a mão de ninguém”. Jornal GGN, 02 nov. 2018, disponível em: https://jornalggn.com.br/historia/a-origem-do-ninguem-solta-a-mao-de-ninguem-por-marcelo-mendonca/ Acesso em: 16 set. 2020.

PRECIADO, Paul B. Aprendendo com o vírus. Tradução de Gustavo Teramatsu e Wagner Nabarro. In: AGAMBEN, G. et.al. Sopa de Wuhan. Pensamento contemporâneo em tempos de pandemia. Rio de Janeiro: Editoria SIESTA, 2020, 2ª edição, p. 163-185.

SCHECHNER, Richard. What is performance?. In: Perfomance Studies: an introduction. New York/Londres: Routledge, 2006, p. 28-51. Tradução de R. L. Almeida. Publicado sob Licence Creative Commons, classe 3, Abril 2011, n.p. Disponível em:

https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/378/o/O_QUE_EH_PERF_SCHECHNER.pdf Acesso em: 20 nov. 2020.

TAYLOR, Diana. O arquivo e repertório. Performance e memória cultural nas Américas. Tradução de Eliana Reis. BH: UFMG, 2013.

WEBER, Byrt Wammack. Much’tal Jedz: Entre el performance y el saber. In: TAYLOR, Diana e STEUERNAGEL, Marcos (org.), Estrategias resistentes. Durham, Carolina do Norte: Hemi Press, DUKE UP, 2020. Disponível em: https://resistantstrategies.tome.press/translation-of-muchtal-jedz-between-performance-and-knowledge-es/?lang=es Acesso em: 25 set. 2020.

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa P. Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

Published

2021-04-28

How to Cite

BARRETTO, Eleonora Frenkel. Nós sós: Connective performance in isolation - Foundations and Processes . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–17, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0112. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19306. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas