The dramaturgical thinking of the performer in the creative process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103422021e0209

Keywords:

Performer dramaturgy, Thinking-through-movement, Training, Choreological Studies, Creative process

Abstract

This paper articulates body dramaturgy and mechanisms that develop the creative autonomy of the performer, valuing the somatic and affective content of the actor/dancer’s corporeality as an embodied scenic thinking. Through dance dramaturgy discourse of different authors, it is supported that the scenic thinking of the interpreter-creator can be seen as dramaturgical attitude in the artistic making. Coming from an empirical research about performer training, the dramaturgy of the performer is exemplified through laboratory practices supported by Preston-Dunlop and Sanchez-Colberg’s (2010) Choreological Studies, and a creative process that resulted in a dance theatre performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melina Scialom, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Pesquisadora de Pós-Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, UNICAMP (bolsa FAPESP) com estágio na Utrecht University, Holanda (2016-2018) e na Concordia University, Canadá (2020), Doutora em Dança pelo Centro de Estudos da Dança/ Departamento de Dança da Universidade de Roehampton (Reino Unido, 2015), Especialista em Estudos Coreológicos (Trinity Laban, Londres, UK), Mestre em Artes Cênicas pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas/UFBA (2009), Bacharel em Dança (2004) e Licenciada em Artes (2006) pela UNICAMP.

References

ABREU, Luís Alberto de. O dramaturgo e suas funções. Rebento, São Paulo, v. 2, p.26–31, 2010.

BARBA, Eugenio. On directing and dramaturgy: burning the house. London ; New York: Routledge, 2010.

BERNARD, Michel. De la création chorégraphique. France: Centre national de la danse, 2001. (Recherches).

BITTENCOURT, Adriana. Imagens como acontecimentos: dispositivos do corpo, dispositivos da dança. Salvador: EDUFBA, 2012.

BLEEKER, Maaike. Dramaturgy as a Mode of Looking. Women & Performance: a journal of feminist theory, [s. l.], v. 22, n. 13:2, p.163–173, 2003.

BONFITTO, Matteo. O ator-compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislávski a Barba. São Paulo, SP, Brasil: Editora Perspectiva, 2002.

CAETANO, Patricia Lima. Pistas somáticas para um estudo da corporeidade: uma aprendizagem das sensações. Fractal: Revista de Psicologia, [s. l.], v. 29, n. 2, p.168–176, 2017.

CALDAS, Paulo; GADELHA, Ernesto (org.). Dança e Dramaturgia[s]. Fortaleza: Nexus, 2016.

COOLS, Guy. Sobre Dramaturgia da Dança. Revista Cena, Porto Alegre, v. 29, p.53–54, 2019.

CURI, Alice Stefânia. Dramaturgias de Ator: puxando fios de uma trama espessa. In: CURI, Alice Stefânia; MELLO, Mônica; CASTRO, Rita de Almeida (org.). Poéticas do corpo: instantes em cena. Brasília: Editora UNB, 2017. p.19–34.

DELAHUNTA, Scott. Dance Dramaturgy: speculations and reflections. Dance Theatre Journal, [s. l.], v. 16, n. 1, p.20–25, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. London: Continuum, 2004.

DÓRIA, Gisela. Entrelaçando Fios: possíveis eixos dramatúrgicos na Dança Contemporânea. Art Research Journal/Revista de Pesquisa em Arte, Natal, v. 3, n. 2, p. 94–208, 2016.

EDDY, Martha. Mindful movement: the evolution of the somatic arts and conscious action. Chicago, IL: Intellect/University of Chicago Press, 2017.

FALKEMBACH, Maria. O Corpo na Composição do Drama. Revista Cena, Porto Alegre, n. 6, 2009.

FERNANDES, Ciane. O corpo em movimento o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. 2nd. ed. São Paulo: Annablume, 2006.

FERNANDES, Ciane. Pesquisa Somático-Performativa: Sintonia, Sensibilidade, Integração. Art Research Journal/Revista de Pesquisa em Arte, [s. l.], v. 1, n. 1, p.76–95, 2014.

FERRACINI, Renato. Ação Física: Afeto e Ética. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v.2, n.13, p. 123–134, 2009.

GIL, José. Movimento Total o Corpo e a Danca. São Paulo: Iluminuras, 2018.

GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

HANNA, Thomas. Corpos em Revolta. 2a. ed. [S. l.]: Mundo Musical, 1976.

HANNA, Thomas. What is Somatics. Journal of Behavioral Optometry, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 31–35, 1991.

HANSEN, Pil. Introduction. In: HANSEN, Pil; CALLISON, Darcey (org.). Dance dramaturgy: modes of agency, awareness and engagement. Houndmills, Basingstoke Hampshire; New York, NY: Palgrave Macmillan, 2015.

HODGSON, John. Mastering movement: the life and work of Rudolf Laban. London: Methuen, 2001.

LABAN, Rudolf von. A life for dance: reminiscences. London: Macdonald & Evans, 1975.

LABAN, Rudolf von. Choreutics. London: Macdonald & Evans, 1966.

LABAN, Rudolf von. Domínio do Movimento. Sao Paulo: Summus, 1978.

LEHMANN, Hans-Thies; PRIMAVESI, Patrick. Dramaturgy on Shifting Grounds. Performance Research, [s. l.], v. 14, n. 3, p. 3–6, 2009.

MACEDO, Vanessa; PEREIRA, Sayonara. Caminhos que pensam a dramaturgia em rede. In: II CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA, 2012. Anais do II Congresso Nacional de Pesquisadores em Dança - Anda. [S. l.]: ANDA, 2012. p. 1–12.

MALETIC, Vera. Body, space, expression: the development of Rudolf Laban’s movement and dance concepts. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 1987.

MANNING, Erin. Relationscapes: movement, art, philosophy. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2009. (Technologies of lived abstraction).

MOKOTOW, Anny. Decentring dance dramaturgy - a proposition for multiplicity in dance. In: WORLD DANCE ALLIANCE GLOBAL SUMMIT, 2014, Angers, France. Contemporising the past: envisaging the future. Angers, France: [s. n.], p. 1–10, 2014.

NELSON, Robin. Practice as research in the arts: principles, protocols, pedagogies, resistances. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013.

NEVES, Neide. Klauss Vianna – estudos para uma dramaturgia corporal. São Paulo: Cortez, 2008.

NEWLOVE, Jean. Laban for actors and dancers: putting Laban’s movement theory into practice, a step-by-step guide. London: Nick Hern Books, 1993.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo, Brasil: Perspectiva, 2008.

PIZARRO, Diego. Anatomia Corpoética Em De(composições): Três Córpus de Práxis Somática em Dança. 2020. Tese (Doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/32962. Acesso em: 2 maio 2021.

PIZARRO, Diego; VILELA, Lilian Freitas. Somática e dança como campos de intensidades relacionais. In: CUNHA, Carla Sabrina; PIZARRO, Diego; VELLOZO, Marila Annibelli (org.). Práticas Somáticas em Dança: Body-Mind Centering em Criação, Pesquisa e Performance. Brasília, DF: Editora IFB, 2019. (Coleção Práticas Somáticas em Dança). v. 1, p. 15–26.

PRESTON-DUNLOP, Valerie. Rudolf Laban: an extraordinary life. London: Dance Books, 1998.

PROFETA, Katherine. Dramaturgy in motion: at work on dance and movement performance. Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2015. (Studies in dance history).

ROMANSKA, Magda (org.). The Routledge companion to dramaturgy. London; New York: Routledge, 2015.

SCIALOM, Melina. Experimentando a Dramaturgia do Performer. Memória Abrace, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 1–13, 2019.

SCIALOM, Melina. Os Estudos Coreológicos como Práxis para Construção de uma Dramaturgia Afetiva. Revista Cena, Porto Alegre, v. 12, p. 9–17, 2020.

SCIALOM, Melina; FABRINI, Vêronica. Dramaturgia na dança: manipulação de energia no processo. Revista Cena, Porto Alegre, v. 29, p.2–13, 2019.

SHOUSE, Eric. Feeling, Emotion, Affect. M/C Journal, [s. l.], v. 8, n. 6, 2005. Disponível em: <http://journal.media-culture.org.au/0512/03-shouse.php>

SILVA JÚNIOR, Ireno Gomes da; MACHADO, Adriana Bittencourt. A imagem do corpo na dança como dispositivo de afeto. Brazilian Journal of Development, [s. l.], v. 6, n. 7, p.45762–45770, 2020.

SIRIMARCO, Gisela Dória. (De)Composição e Produção de Sentido: Dramaturgias na Dança Contemporânea. 172 f. 2015. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil, 2015.

SOUZA, Elisa Teixeira de. Embodiment (Corporalização), Soma e Dança: alguns nexos possíveis. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 10, n. 4, p.1–30, 2020.

TRENCSÉNYI, Katalin. Dramaturgy in the making: a user’s guide for theatre practitioners. London; New York: Bloomsbury, 2015.

TURNER, Cathy. Getting the ‘Now’ into the Written Text (and vice versa): Developing dramaturgies of process. Performance Research, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 106–114, 2009.

TURNER, Cathy; BEHRNDT, Synne K. Dramaturgy and performance. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan, 2008. (Theatre and performance practices).

VAN KERKHOVEN, Marianne. O processo dramatúrgico. In: CALDAS, Paulo; ERNESTO GADELHA (org.). Dança e Dramaturgia[s]. Fortaleza: Nexus, 2016.

VARGAS, Vagner De Souza; BUSSOLETTI, Denise Marcos. Dramaturgia da corporeidade do ator: Proposta e Reflexões. Revista Digital do LAV, [s. l.], v. 8, n. 4, p. 65–87, 2015.

Published

2021-12-13

How to Cite

SCIALOM, Melina. The dramaturgical thinking of the performer in the creative process. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1–31, 2021. DOI: 10.5965/1414573103422021e0209. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19302. Acesso em: 14 may. 2024.