The Theater between the patriarchy bars: deprivation of freedom and experiences in a practice in the socio-educational regime

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200119

Keywords:

Theater Pedagogy, Socio-education, Theater and youth

Abstract

This article describes the practices of theater researchers offering programming, that meets recognized educational standards, for youth in carceral settings. The article investigates the pedagogy of theater with young people in the female and male sides of a youth facility in Santa Catarina and examines the conditions that surround the process pf theatre making in such a setting. The power dynamics between residents and employees of the facility imbued the work and interfered in the theatrical practice. The article lays out what options for artistic and pedagogical action existed in the workshop and ultimately explains pedagogical and theatrical practice that resulted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laís Jacques Marques, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Graduada em Artes Cênicas - Interpretação Teatral pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM - 2017). Atualmente cursa Licenciatura em Teatro na instituição já referida, e Mestrado em Pedagogia do Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC - 2019). Atua principalmente nas áreas de Pedagogia do Teatro.

You, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA

Prof. Dr. no curso de graduação e no Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGT), e no Mestrado Profissional em Artes, do Centro de Artes, da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

You, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA

Graduando de Licenciatura em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Ator, diretor, produtor e pesquisador teatral. Atualmente é bolsista de pesquisa do projeto Teatro e Prisão: práticas de infiltração das artes cênicas em espaços de vigilância, atuando como professor de Teatro no DEASE em 2019 e no Presídio Feminino de Florianópolis em 2020. 

You, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA

Graduanda de Licenciatura em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atualmente é bolsista de pesquisa do projeto Teatro e Prisão: práticas de infiltração das artes cênicas em espaços de vigilância, atuando como professora de Teatro no DEASE em 2019.

References

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

BOAL, Augusto. O Teatro como arte marcial. Rio de Janeiro: Garamond, 2003.

BORGES, Juliana. Encarceramento em massa. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen. 2019.

BRASIL, Lei Nº 8.069. Vide Lei nº 13.869, de 2019 (Vigência). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. De 13 de julho de 1990.

CONCILIO, Vicente. Teatro e Prisão: Dilemas da Liberdade Artística. São Paulo: Hucitec, 2008.

DAVIS, Angela. Estarão as prisões obsoletas?. 3ª ed. Rio de Janeiro: Difel, 2019.

DAVIS, Angela. A liberdade é uma luta constante. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2018.

D’ANGELO, Luisa B.; HERNANDEZ, Jimena de G. Sexualidade, um direito (secundário)? Atravessamentos entre sexualidade, socioeducação e punição. In: PLURAL, Revista do Programa de Pós‑Graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v.24.1, 2017, p.78-104. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/plural/article/download/125958/133153/>. Acesso em: 23 set. 2020.

MALLART, Fábio. Cadeias Dominadas: a Fundação CASA, suas dinâmicas e as trajetórias de jovens internos. São Paulo: Terceiro Nome. 2014.

MUSZKAT, Susana. Violência e masculinidade: uma contribuição psicanalítica aos estudos das relações de gênero. 2006. 208 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto de Psicologia - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

QUEIROZ, Nana. Presos que menstruam. Rio de Janeiro: Record, 2015.

ROCHA, Luiz Carlos da. A prisão dos pobres. 1994. Tese (Doutorado em Psicologia) - Instituto de Psicologia – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

SAFFIOTI, Heleieth I. B. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

VASSEN, Florian; KOUDELA, Ingrid Dormien. Teatro + - pedagogia do teatro: correspondências entre o teatro e a pedagogia do teatro. Revista A[L]Berto, v. 7, p. 11-20, 2014. Disponível em: <https://repositorio.usp.br/item/002760288>. Acesso em: 16 ago. 2020.

Published

2020-12-23

How to Cite

MARQUES, Laís Jacques; CONCILIO, Vicente; SILVEIRA, Túlio Fernandes; MACHADO, Flávia. The Theater between the patriarchy bars: deprivation of freedom and experiences in a practice in the socio-educational regime: . Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–22, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200119. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18833. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê temático: Artes da Cena atrás das grades