Thinking about black representativeness: reflections on the (non) black body in the performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200204

Keywords:

Representation, Representativeness, Black body, Black theater

Abstract

The author proposes a reflection on the social changes that led to the emergence of a movement that advocates for black representation in the performing arts field in recent years. Based on an analysis of some of the ways in which the black body is represented in the scene, especially in the play Entrevista com Stela do Patrocínio, this article also aims to reflect on the political and social implications caused by the presence and the absence of the black body in the contemporary theater scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Conrado Dess, Universidade de São Paulo (USP)

Diretor e dramaturgo. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade de São Paulo.

References

AZEVEDO, José Fernando Peixoto. Eu, um crioulo. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

BELTING, Hans. Bild Anthropologie. Munich: Wilhelm Fink Verlag, 2001.

BORGES, Rosane. Das perspectivas que inauguram novas visadas. In: HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

CORNAGO, Óscar. Ensayos de teoría escénica: sobre teatralidad, público y democracia. Madri: Abada Editores, 2015.

CRISTINE, Danielle. Entrevista II. [mai. 2019]. São Paulo, 2019. 1 arquivo .mp3 (31:09 min.).

DIÉGUEZ, Ileana. Cenários liminares. Teatralidades, performances e política. Uberlândia: EDUFU, 2016.

FADEL, Georgette. Entrevista I. [mar. 2019]. São Paulo, 2019. 1 arquivo .mp3 (39:15 min.).

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

FERNANDES, Sílvia. “Experiências do Real no Teatro”. Sala Preta, v. 13, São Paulo, ECA-USP, 2013.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

LIMA, Evani Tavares. “Teatro negro, existência por resistência: problemática de um teatro brasileiro”. Repertório, Salvador, n. 17, p. 82-88, 2012.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

SÁNCHEZ, José A. Practising the real on the contemporary stage. Bristol: Intellect, 2014.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o encardido, o branco e o branquíssimo: branquitude, hierarquia e poder na cidade de São Paulo. São Paulo: Annablume, 2014.

Published

2020-12-23

How to Cite

DESS, Conrado. Thinking about black representativeness: reflections on the (non) black body in the performing arts. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–21, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200204. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18826. Acesso em: 19 may. 2024.