The performatization of space. Comments on the historicity of knowledge and technology in the construction of contemporary performance spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200044

Keywords:

Critical history of technology and knowledge, Dispositiv, Ibernetic poetics, Art and technology

Abstract

Through an analysis of projects developed by Edward Gordon Craig, Loie Fuller, David Tudor and Klaus Obermaier, this article discusses the discoursive and technológical pressupositions of an poetics of performatization of space. It problematizes the implications for human agency when performance space is constructed so that the human being is inscribed into its dinamics in such a way that his/her agency is submitted to the discoursive logics of this space by means of an technology designed to know no boundaries anymore.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martina Leeker

Doutora e pesquisadora independente. Professora de Teatro e Mídias na Universidade de Bayreuth até 2010, e professora de Ciências das Mídias e Culturas Digitais na Leuphana Universidade de Lüneburg até 2018. Temáticas de pesquisa são sobretudo as relações entre arte e technologia, performatividade e digitalização e teorias críticas das novas mídias.

Stephan Arnulf Baumgärtel, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGT) do Centro de Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). 

Talita Corrêa, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Bolsista de Iniciação Científica (CI) no projeto “Encenação enquanto Instalação” do prof. Dr. Stephan Arnulf Baumgärtel. Atriz, dançarina, pesquisadora e arte-educadora. Graduanda em Teatro – Centro de Artes/UDESC

References

CHARLES, Daniel. “The concept of … (here and now).” Sobre a coreografia midiática de Klaus Obermeier, 2010. Disponível em http://www.exile.at/concept/project.html. Acesso em: 05 jun. 2020.

CRAIG, Edward Gordon. über die kunst des theaters. Berlin: Gerhardt Verlag, 1969.

DINKLA, Söke & LEEKER, Martina (eds.). Tanz und Technologie. Auf dem weg zu medialen Inszenierungen. Berlin: Alexander, 2002.

FIRYN, Alexander. Theaterpoesie und Mathematik. Dissertação não publicada, Freie Universität Berlin, Institut für Theaterwissenschaften, sem ano.

GAARD, Bert. Die Rästel der Welt. Gedanken zur Situation der Zeit. 1996. Publicado e disponível em http://www.ingo-tessmann.de/sofie/welt.pdf. Acesso em: 05 jun. 2020.

HAGEN, Wolfgang. “Loie Fuller. The shock of eletricity and the Technological History of Modern Dance or the Overewhelmingness of technology and the Possibilities of Art”. In: DINKLA, Söke & LEEKER, Martina (eds.). Tanz und Technologie. Auf dem weg zu medialen Inszenierungen. Berlin: Alexander, 2002.

HULTBERG, Teddy. “I smile when the sound is singing through the space.” An Interview with David Tudor by Teddy Hultberg, em Dusseldorf, 17/08/1988. Disponível online em http://davidtudor.org/Articles/hultberg.html. Acesso em: 09 nov. 2019.

INNES, Christopher. Edward Gordon Craig – A Vision of Theater. London e New York: Routledge, 1998.

JUDMAYER, Irene. “Jubelstürme im Brucknerhaus”. In: Oberösterreichische Nachrichten, 12.099.2006, disponível em http://www.exile.at/sacre/reviews_de.html. Acesso em: 09 nov. 2019.

OBERMAIER, Klaus. “The concept of … (here and now)”. Sobre a coreografia midiática de Klaus Obermeier, 2010. Disponível em http://www.exile.at/concept/project.html. Acesso em: 05 jun. 2020.

Published

2020-09-24

How to Cite

LEEKER, Martina; BAUMGÄRTEL, Stephan Arnulf; CORRÊA, Talita. The performatization of space. Comments on the historicity of knowledge and technology in the construction of contemporary performance spaces. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–27, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200044. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18207. Acesso em: 18 may. 2024.