The design of scenography that creates different connections between theatrical building and city

Authors

  • Regilan Deusamar Barbosa Pereira Universidade Federal de São João del Rei (UFSJR)

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200020

Keywords:

Theater Building, City, Physical Space, Virtual Space

Abstract

The theater building builds professional and human relationships, which develop a unique transit between this building and the city that houses it. This perspective provided a unique concept of Scenography. The theoretical foundation is centered on the epistemological study that Michel Foucault undertook, recognizing in the 16th century the cognitive action of “spatializing knowledge”, which connects the microcosm to the macrocosm. This cognitive “spatialization” will be considered according to the physical and virtual spaces. The virtual will be analyzed using the digital platform, which allows theatrical performances and audiences to be found in streets and squares recreating the containment rules.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regilan Deusamar Barbosa Pereira, Universidade Federal de São João del Rei (UFSJR)

Cenógrafa e figurinista, doutora pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, e integrante do Laboratório de Estudos do Espaço Teatral e da Memória Urbana desta mesma universidade. Professora Substituta no Curso de Teatro da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), onde leciono as disciplinas de Cenografia e Indumentária.

References

CANCLINI, Néstor García. As culturas populares no capitalismo. Trad. Cláudio Novaes Pinto Coelho. São Paulo: Editora Brasiliense. 1983.

EICHBAUER, Helio. Cartas de marear: Impressões de viagem, caminhos de criação. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013.

EICHBAUER, Helio. A musa urbana: os coretos da cidade. In: 2ª Jornada Nacional Arquitetura, Teatro e Cultura, 2014. Caderno de resumos da 2ª Jornada Nacional Arquitetura, Teatro e Cultura. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/Laboratório de Estudos do Espaço Teatral e Memória Urbana, p. 46 e 47. Disponível em: http://www.unirio.br/espacoteatral/arquivos/publicacoes/pdf-publicacoes/caderno-resumos-jornada-2014.pdf Acesso em: 30 jun. 2020.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Trad. Salma Tannus Muchail. 9ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção Tópicos).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

PEREIRA, Juliano Aparecido. A ação cultural de Lina Bo Bardi na Bahia e no Nordeste (1958-1964). Uberlândia: EDUFU, 2007.

PEREIRA, Regilan Deusamar Barbosa Pereira. A humanidade da caixa cênica italiana de acordo com o discurso do cenógrafo e professor Helio Eichbauer. In: X Reunião Científica ABRACE, 2019. Anais da X Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, Campinas, p. 1-18.

PEREIRA, Regilan Deusamar Barbosa Pereira. Helio Eichbauer e Lina Bo Bardi: artífices que constroem a arte e edificam a cidade. Rio de Janeiro, 2018. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas – PPGAC. UNIRIO, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.

PICON-VALLIN, Béatrice. Jacques Polieri na História das Artes do Espetáculo. In: PICON-VALLIN, Béatrice. A cena em ensaios. Trad. Fátima Saadi, Cláudia Fares e Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008, (Coleção estudos; 260), p.99 a 111.

Published

2020-09-24

How to Cite

PEREIRA, Regilan Deusamar Barbosa. The design of scenography that creates different connections between theatrical building and city. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200020. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18147. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana