From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200012

Keywords:

Contemporary art, Space, Spectator

Abstract

 The article focuses on the Wagner´s concept of Gesamtkunstwerk applied to Contemporary Art. Therefore, it deals with the interweaving of performative and visual languages and the dissolution of boundaries between stage and audience through the integration of space, in order to foster the viewer's immersion. In this way, different from the actor-spectator relationship, the theatre play is guided by the dynamics space-spectator. Finally, it analyzes works by Latin American artists, including Diego Bianchi, Marta Minujín and Tania Bruguera.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Teles Sobreira de Souza, Universidade de Brasília (UnB)

Doutoranda em Artes (UnB); Mestrado na Universidad Nacional de las Artes (Buenos Aires, 2016. Em 2019 foi selecionada para participar do SACO 8 (Festival de Arte Contemporáneo en Chile) e do II Prêmio Vera Brant (Brasília, DF).  

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e o seu Duplo. São Paulo: Editora Max Limonad, 1984.

BARRIO, Miguel Ángel González. Utopías e Realidades: revolución, Gesamtkunstwerk, drama musical. In: WAGNER, Richard. Ópera y Drama. Madrid: Akal, 2013.

BISHOP, Claire. Installation Art: A Critical History. London: Tate Publishing and Routledge, 2005.

BROCKETT, Oscar G; BALL, Robert G; FLEMING, John; CARLSON, Andrew. The Essential Theatre. Boston: Cengage Learning, 2017.

BRUGUERA, Tania. Tania Bruguera: Untiled (Havana, 2000) | MoMA. New York: Museum of Modern Art, 2018.

CAMARGO, Roberto Gill. Função Estética da Luz. São Paulo: Perspectiva, 2012.

DANTO, Arthur. O Abuso da Beleza. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

EDER, Rita. Dos aspectos de la obra de arte total: experimentación y performatividad. In: EDER, Rita (Org.) Desafío a la Estabilidad: procesos artísticos en México 1952 – 1962. México: Universidad Nacional Autónoma de México / Turner, 2014.

FÉRAL, Josette. Além dos Limites: teorias e práticas do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.

GROYS, Boris. Obra de Arte Total Stalin. Valencia: Pre-Textos, 2008.

GROYS, Boris. Arte Poder. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2019.

JODOROWSKY, Alejandro. Hacia el Efímero Pánico o ¡Sacar al Teatro del Teatro!. México: El Gran Pan, 1981.

KABAKOV, Ilya. Sobre la Instalación Total. Ciudad de México: COCOM Press, 2014.

KAPROW, Allan. Notes on the Elimination of the Audience (1966). In BISHOP, Claire. Participation. London: Whitechapel/Cambridge: MIT Press, 2006.

KAPROW, Allan. Essays on the Blurring Art and Life. Berkeley: University of California Press, 1993.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2018;

MINUJÍN, Marta. Marta Minujín: happenings e performances. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2015.

ORTEGA Y GASSET, José. A Ideia do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2014.

RAMOS, Luiz Fernando. Mimesis Performativa: a margem de invenção possível. São Paulo, Annablume, 2015.

SCOVINO, Felipe. Negócio arriscado: dispositivos para um circuito da ironia na arte contemporânea brasileira. Revista Poiésis, Niterói, n.13, p.159-172, 2009.

WAGNER, Richard. La obra de arte del futuro. València: Universitat de València, 2000.

WAGNER, Richard. Arte y Revolución. Madrid: Cassimiro Libros, 2013.

Published

2020-09-24

How to Cite

SOUZA, Patricia Teles Sobreira de. From Music Drama to Immersion: Notes on contemporary and Latin American “total art”. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–24, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200012. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18060. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana