From Industrial Warehouses to Public Spaces in the City: some Spatial Configuration Practices in the Arts of the Brazilian Scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200023

Keywords:

Theatrical space, Scenic dynamics, Found-space, Theatre architecture, Event-space

Abstract

Unconventional spaces used for performance and theater have been increasingly appropriated by contemporary directors, mainly due to the spatial qualities with which the current scenic dynamics involves performers and participants, generally called site-specific. Based on the theories of Carlson (1989, 2012), Rufford (2015) and Pearson (2001), this article discusses occupations of different spatial configurations, whether in industrial warehouses, in public or semi-public spaces in the city that ensure a participatory relationship between stage and audience and establish a relevant role in fruition between body and space, performed outside the theater building.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evelyn Furquim Werneck Lima, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Arquiteta e professora titular da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro / pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Líder de dois Grupos de Pesquisa 'Estudos de Espaços Teatrais' e 'Espaço, Memória e Planejamento Urbano'. Publicou: Arquitetura do teatro do Renascimento ao século XXI (2017), Arquiteturas e cenografias (2012, com Monteiro); Arquitetura e Teatro (2010 com Cardoso), Das Avant-Gardes à Tradição (2006), Arquitetura para Artes Cênicas (2000), dirigiu o documentário Arquitetura de Teatro Contemporâneo no Estado do Rio de Janeiro (2017).

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006 [1938].

BAUGH, Christopher. Theatre, Performance and Technology: The Development of Scenography in the Twentieth Century, Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2013 [2005].

CARDOSO, Ricardo J.B. A cidade como palco: o centro do Rio de Janeiro como lócus da cena contemporânea. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal das Culturas, 2008.

CARLSON, Marvin. Places of Performance. The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca: Cornell University Press. 1989.

CARLSON, Marvin. The Haunted Stage. The Theatre as Memory Machine. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2003

CARREIRA, André. Teatro de Invasão do espaço urbano. A cidade como dramaturgia. São Paulo: HUCITEC, 2019.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

Entrevista de Ariane Mouchkine a Luiz Felipe Reis. “Um novo porto seguro para o Théâtre du Soleil”. O Globo Cultura. 22 jul. 2013.

“Executivo Dom Quixote se aventura na Capital”. Grupo de teatro goiano encerra apresentação de adaptação de obra de Cervantes. NSC de 16/09/2008, Disponível em https://www.nsctotal.com.br/noticias/executivo-dom-quixote-se-aventura-na-capital. Acesso em: 28 maio 2020.

FERNANDES, Sílvia (org.) Teatro da Vertigem. São Paulo: Editora Cobogó, 2018.

FILMER, Andrew. Backstage Space: The Place of the Performer. Doctoral Thesis. Department of Performance Studies, University of Sydney, 2006.

HANNAH, Dorita. Event-Space. Theatre Architecture and the Historical Avant -Garde. London: Routledge, 2019.

HANNAH, Dorita & Khan, Omar. Performance/Architecture: An Interview with Bernard Tschumi. Journal of Architectural Education. Volume 61, Issue 4, 2008, p. 52-58.

IRWIN, Kathleen. The Ambit of Performativity. How Site Makes Meaning in Site-Specific Performance. Helsinki: University of Arts and Design, Helsinki, 2007.

KERSHAW, Baz. The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard. Londres: Routledge, 1999.

LIMA, Evelyn F. W. Factory, Street and Theatre: Two theatres by Lina Bo Bardi. In: Andrew Filmer; & Juliet Rufford. (Ed.). Performing Architectures. Projects, Practices, Pedagogies. 1st ed. London: Bloomsbury Methuen, 2018, v. 1, p. 35-48.

LIMA, Evelyn F. W. O espaço do teatro, a cidade e a política: diálogos possíveis. ArtCultura_Revista de História, Cultura e Arte. Uberlândia, 2018, v. 20, p. 113-127, 2018. DOI 10.14393/artcv20-n37-2018-4724

Entrevista de Luiz Fernando Lobo. In: “A Mandrágora, de Maquiavel, estreia no Armazém da Utopia”. (2019). Jornal da Fundação Perseu Abramo de 25/10/2019. Available in https://fpabramo.org.br/2019/10/25/a-mandragora-de-maquiavel-estreia-no-armazem-da-utopia/. Acesso em: 12 dez. 2019.

MCAULEY, Gay. Space in Performance: Making Meaning in the Theatre, Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2000.

PALINHOS, Jorge. (2014) Space and Performance - Researching place and gesture in real settings. In: Dramatic Architectures: places of drama, drama for places Conference Proceedings. Porto, November 3-5.

PEARSON, Mike; SHANKS, Michael. Theatre/Archaeology. Londres e Nova York: Routledge, 2001.

PICON-VALLIN, Béatrice. Ariane Mnouchkine/Introdução, escolha e apresentação dos textos por Béatrice Picon-Vallin. São Paulo: riocorrente, 2011.

RUFFORD, Juliet. Theatre & Architecture, Basingstoke e Nova York: Palgrave Macmillan, 2015.

RUFFORD, Juliet. Conferência "Constructive Play: Architecture, Theatre and the Culture of Late Capitalism" realizada na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2017. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=92XP1XJtq-o&t=62s. Acesso em: 9 jun. 2020.

VANNUCCI, Alessandra. Legado de Caim: a jornada brasileira do Living Theatre (1970-71). São Paulo: Sala Preta, Vol. 15, n. 1, p. 217

WILKIE, Fiona. Out of Place. The Negotiation of Space in Site-Specific Performance. Tese de doutorado. University of Surrey (School of Arts), 2004.

Published

2020-09-24

How to Cite

LIMA, Evelyn Furquim Werneck. From Industrial Warehouses to Public Spaces in the City: some Spatial Configuration Practices in the Arts of the Brazilian Scene. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–31, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200023. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18005. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Espaços: configurações na cena brasileira e latino-americana