The Neutral Mask’s Phenomenology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731033920200207

Keywords:

Neutral Mask, Phenomenology, Masks Theater

Abstract

In this article, I propose a conceptual approach between the expressive feature known as the Neutral Mask and the philosophical approach called Phenomenology. I try to describe in general terms the principles of acting with this type of mask, which was originally called Noble, and I compare its principles with some aspects of the phenomenological method. Finally, I question the relationship between actor and mask, trying to provoke the reader to question certain representational paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evandro Luis Teixeira, Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3

Doutorando em Arts & Médias pela Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3, junto ao Institut de Recherches Théâtrale sob a orientação do Prof. Dr. Marco Consolini. Mestre em Teatro. Especialista em História da Arte. Graduado em Artes Cênicas.

References

AMARAL, Ana Maria. O ator e seus duplos: máscaras, bonecos e objetos. São Paulo: SENAC, 2002.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora S4, 1998.

DULLIN, Charles. «Improvisation» [Improvisação], p. 109-131, in: Souvenirs et notes de travail d'un acteur [Lembranças e Notas de Trabalho de um Ator]. Paris: Odette Lieutier, 1946. In: DULLIN, Charles. Improvisação. Trad. José Ronaldo Faleiro. Urdimento, Florianópolis, n. 18, p. 171-180, mar. 2018.

FREIXE, Guy. Les Utopies du masque sur les scènes Européennes du XXe siècle [As Utopias da Máscara nos Palcos Europeus do século XX]. Montpellier: l’Entretemps, 2010. [Tradução inédita de José Ronaldo Faleiro.]

LECOQ, Jaques. Le corps poétique [O corpo poético]. Paris: Actes Sud, 1997.

LEVEQUE, Jean-Jacques. Les Annees Folles. Le trionphe de l’Art moderne (1918-1939). Courbevoie: Art Creation Realisation éd., 1992.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. SP: Martins Fontes, 1999.

RIMBAUD, Arthur. Poésies. Paris: Librairie Générale Française, 1984.

ROMANO, Lúcia. O teatro do corpo manifesto. São Paulo: Perspectiva, 2013.

Published

2020-12-23

How to Cite

TEIXEIRA, Evandro Luis. The Neutral Mask’s Phenomenology. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 39, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5965/14145731033920200207. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17955. Acesso em: 19 may. 2024.