Theater in silence: what happened to Jubileu de Amores by Gil Vicente (c.1465- c.1536)?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/14145731023820200030

Keywords:

Theater, Gil Vicente, Jubileu de Amores, Censorship, Inquisition

Abstract

The text proposes a new visit the literary inquisition and theatrical censorship in the 16th century in Portugal, a time when pomp and culture, provided by the huge profits of colonialism, which granted Lisbon court the presence of Gil Vicente (c.1465- c.1536): goldsmith, playwright, director and artist, he wrote, from 1502 to 1536, about 45 plays, some of them made silent by the machinery of the Holy Office Court, established in 1536. This paper was carried out to delineate, mainly, a historical moment which put an end to Gil Vicente’s work: In Brussels (Flandres), on December 21, 1531, a short play by Gil Vicente, Jubileu de Amores, to celebrate the birth of D. Manuel, son of the King D. João III. Among the people in the audience there was Girolano Aleandro, a diplomat sent by the Pope to persuade the Emperor Charles V to intervene against the German heresy, aroused by Martin Luther. In a letter sent to the Pope’s secretary, Aleandro wrote a severe criticism against Gil Vicente’s comedy, in which there was a recrimination of the system of indulgences granted by Rome. The play was staged in the Portuguese court nor was included into Copilaçam deTodalas obras de Gil Vicente of 1562 and disappeared without trace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Rocha, Universidade Federal do Ceará (UFCE)

Doutorado em Literatura e Vida social, UNESP, Assis. Bacharelado em História, Magister Artium na Ruprecht-Karls- Universität, em Heidelberg, Alemanha

References

ALMEIDA, Fortunato. História da Igreja em Portugal. Nova edição preparada e dirigida por Damião Peres. Porto: Livraria Civilização, 1967-71. 4 v. v. 2.

ARAÚJO, Cristiane R. de Mello. O pensamento econômico e social de Martinho Lutero. Âncora: Revista Digital em Estudos da Religião, v. 1, mai. 2006. Disponível em: http://www.revistaancora.com.br/revista_1/03.pdf. Acesso em: 7 nov. 2019.

CARDEIRA, Esperança. Jubileu. Vicente. Colecção dirigida por Osório Mateus. Lisboa: Quimera, 1993.

CENSURA EM PORTUGAL. Disponível em:< http://pt.wikipedia.org/wiki/Censura_em_Portugal. Acesso em: 7 nov. 2019.

MATEUS, Osório. Livro das obras. Colecção dirigida por Osório Mateus. Quimera: Lisboa, 1993.

NEMÉSIO, Maria Inês. Índices de livros proibidos no século XVI em Portugal: À procura da ‘Literatura’. Disponível em: <https://www.google.com.br/#q=censura+em+POrtugal+no+s%C3%A9culo+XVI>. Acesso em: 7 nov. 2019.

PEREIRA, Virgínia Soares. Algumas obras de André de Resende, vol. II (1529-1551). Ágora: Estudos Clássicos em Debate, v. 11, p. 236-241, 2009. Recensão. Disponível em: http://www2.dlc.ua.pt/classicos/12.Recensoes.pdf. Acesso em: 7 nov. 2019.

PRIVILEGIO DA RAYNHA. In: OBRAS DE GIL VICENTE. Correctas e emendadas pelo cuidado e diligencia de J. V. Barreto Feio e J. G. Monteiro. Hamburgo: Officina Typographica de Langdorf, 1834. Tomo 1. p. XXXIII e XXXIV. Disponível em: http://bdalentejo.net/BDAObra/BDADigital/Obra.aspx?id=447#. Acesso em: 7 nov. 2019.

REGO, Raul. Os índices expurgatórios e a cultura portuguesa. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa e Ministério da Educação e Ciência, Ministério da Educação e das Universidades, 1982. (Biblioteca Breve; 61).

ROCHA, Denise. Diálogos de físicos: medicina tradicional e medicina erudita no teatro de Gil Vicente (c. 1465-1537?). Via Atlântica, São Paulo, nº 29, p. 285-310, jun./ 2016.

RODRIGUES, Graça A. Breve história da censura literária em Portugal. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa e Ministério da Educação e Ciência, 1980. (Biblioteca Breve; 54).

SARAIVA, António José. História da Cultura em Portugal. Lisboa: Jornal do Foro, 1950- 62. 3 v. v. 3.

SARAIVA, António José. A Inquisição Portuguesa. Lisboa: Europa-América, 1956.

SARAIVA, António José ; LOPES, Oscar. História da Literatura Portuguesa. 4. ed. corrigida. Porto, Porto Editora, s/d.

TEYSSIER, Paul. Gil Vicente: Autor e obra. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa e Ministério da Educação e das Universidades, 1982. (Biblioteca Breve, Série Literatura; 67).

VASCONCELLOS, Carolina M. Notas Vicentinas: Preliminares duma edição crítica das Obras de Gil Vicente. Lisboa: Revista da Universidade de Coimbra, s.d. p. 205- 284.

VASCONCELLOS, Carolina M. Notas Vicentinas V. Lisboa: Editora da Revista Ocidente, 1949.

VICENTE, Gil. Preâmbulo a D. João III. In: MATEUS, Osório. Livro das obras. Lisboa: Quimera, 1993.

VICENTE, Luis. Prologo dirigido ao mui alto e poderoso Rei nosso Senhor D. Sebastiam o primeiro do nome. In: OBRAS DE GIL VICENTE. Correctas e emendadas pelo cuidado e diligencia de J. V. Barreto Feio e J. G. Monteiro. Hamburgo: Officina Typographica de Langdorf, 1834. Tomo 1. p. XXXIV e XXXV. Disponível em:< http://www.brasiliana.usp.br/bbd/handle/1918/01853710#page/1/mode/1up. Acesso em: 7 nov. 2019.

Published

2020-09-24

How to Cite

ROCHA, Denise. Theater in silence: what happened to Jubileu de Amores by Gil Vicente (c.1465- c.1536)?. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 38, p. 1–28, 2020. DOI: 10.5965/14145731023820200030. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17647. Acesso em: 17 may. 2024.