Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103362019096

Keywords:

Pedagogia, Decolonial, Resistência, Teatro de grupo, Teatro latino-americano

Abstract

This article seeks to circumscribe pedagogy through the notion of “decolonial gesture.” For that, the artistic-pedagogical practices of Yuyachkani (Peru) and Ói Nóis Aqui Traveiz (Brazil) are taken up as forms of resistance and elements through which to break the coloniality of power relations and knowledge. Applying Walter Mignolo's concepts of colonial difference, coloniality and liminal thinking, this article demonstrates how this gesture of resistance against coloniality helps constitute autonomous subjects and subjectivities. The work of these two Latin American groups is problematised, characterising their practices as decolonial theatrical gestures and pedagogies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Icle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduado em teatro, mestre e doutor em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professor permanente no Programa de Pós-graduação em Educação da UFRGS e do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade de Brasília (UNB). É editor-chefe da Revista Brasileira de Estudos da Presença.

Marta Haas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em filosofia, mestra e doutoranda em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É integrante do grupo de teatro Tribo de Atuadores Ói Nóis Aqui Traveiz.

References

ALENCAR, Sandra. Atuadores da Paixão. Porto Alegre: Fumproarte, 1997.

BISIAUX, Lîlâ. Déplacement Épistémico-Esthétique du Théâtre Décolonial. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 644-664, dez. 2018. Dis- ponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-266078793. Acessado em: 07 ago. 2019.

BJERREGAARD, Lena. Memorias del Guayabo: documentos de teatro n° 5. Lima: Gru- po Cultural Yuyachkani, 1999.

BRITTO, Beatriz. Uma tribo nômade: a ação do Ói Nóis Aqui Traveiz como espaço de resistência. Porto Alegre: Ói Nóis na Memória, 2008.

CORREA, Ana. Grupo Cultural Yuyachkani. In: OLIVOS, Fernando; SALAZAR, Ximena (org). Artivismo: cambio social y activismo cultural. Lima: Universidad Peruana Caye- tano Heredia, 2014, p. 54-62.

DUENHA, Milene Lopes; NUNES, Sandra Meyer. Presença que não se Faz Só: po- tências de afeto no ato de com-por entre corpos. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 99-122, Apr. 2017. Disponível em: http://dx.doi. org/10.1590/2237-266063628. Acessado em: 07 Aug. 2019.

ESCOBAR, Laura. Ana Correa: El arte es un camino de sanación para una sociedad. TVRobles, mar. 2015. Disponível em: https://tvrobles.lamula.pe/2015/03/27/ana-

-correa-el-arte-es-un-camino-de-sanacion-para-una-sociedad/tvrobles/ Acesso em: 21 fev. 2017.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ICLE, Gilberto. Estudos da Presença: prolegômenos para a pesquisa das Práticas per- formativas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 1, p. 9-27, 2011. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/2237-266023682 Acesso em: 20 jan. 2019.

MENCARELLI, Fernando Antonio. Práticas corporais e alteridade na cultura de grupo: Yuyachkani e Workcenter. Dez. 2013. Disponível em: http://pt.slideshare.net/fernan- domencarelli/prticas-corporais Acesso em: 22 jul. 2016.

MIGNOLO, Walter. Decolonialidade como o caminho para a cooperação. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, n. 431, nov. 2013. Disponível em: http://www.ihuonli- ne.unisinos.br/index.php?option=com_content&view=article&id=5253&secao=431

Acesso em 22 jul. 2016.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais, projetos globais: colonialidade, saberes subalter-

nos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MIGNOLO, Walter. Looking for the Meaning of “Decolonial Gesture”. E-misférica, vol. 11, n.1, 2014. Disponível em: http://hemisphericinstitute.org/hemi/en/emisferica-

-111-decolonial-gesture/mignolo Acesso em: 22 jul. 2016.

NUNES, Juarez; BAUMGARTEL, Stephan. A Construção de Presença e a Cena Teatral Multimidiática: a hegemonia de uma presença imanente. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 3, p. 640-661, Dec. 2015. Disponível em: http://dx. doi.org/10.1590/2237-266047774. Acessado em: 07 Aug. 2019.

RICHARD, Nelly. En torno a los estudios culturales: localidades, trayectorias y dispu- tas. Santiago de Chile: Editorial ARCIS, 2010.

SCHECHNER, Richard. Ritual (do Introduction to Performance Studies). In: LIGIÉRO, Zeca. Performance e Antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012, p. 49-90.

SILVA, Wellington Amâncio da. Hans Ulrich Gumbrecht Leitor de Martin Heidegger: concepção de produção de presença. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 505-522, dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2237-

Acessado em: 07 ago. 2019.

TAYLOR, Diana. O arquivo e o repertório: performance e memória cultural nas Améri- cas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

WALSH, Catherine. Notas pedagógicas desde las grietas decoloniales. E-misférica, vol. 11, n.1, 2014. Disponível em: http://hemisphericinstitute.org/hemi/es/e-misferi- ca-111-gesto-decolonial/walsh. Acesso em: 22 jul. 2016.

Published

2019-12-13

How to Cite

ICLE, Gilberto; HAAS, Marta. Decolonial gesture as pedagogical method: theatrical practices in Brazil and Peru. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 36, p. 096–115, 2019. DOI: 10.5965/1414573103362019096. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/14772. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Thematic Dossier - Theater Pedagogy: Latin American voices in processes of resistance, organization and artistic creatio