A Cyborg on Clouds Field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607132015063

Keywords:

Cyborg , hybrids, technical objects, interaction

Abstract

This article presents the figure of cyborg as adequate to deal with the current state of mutual incorporation between organic and synthetic. The understanding of this condition contributes to the acquisition parameters for viewing interaction mechanisms that promote hybridization of technical objects with the human and the demar- cation of the relevance of his understanding for the analysis of relations between subject, interfaces and complex communication systems. Through the crossing of ideas developed by Derrik de Kerckhove, Lucia San- taella, Bruno Latour, Vilém Flusser, Caroline Jones, Donna Haraway and Gilbert Somon- don, we have built a path from language as a first aggregate technical apparatus to the human until the polyphony of voices found in characters virtual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Hipólito, Federal University of Espírito Santo

Mestrado em História e Crítica da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGA-UFES), bolsa Capes.

Fabiana Pedroni, University of São Paulo

Cursa mestrado em História Social na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Bolsa Capes.

References

ASCOTT. Roy. Quando a Onça se Deita com a Ovelha: a Arte com Mídias Úmidas e a Cultura Pós-biológica. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte e Vida no Século XXI – Tec- nologia, Ciência e Criatividade. São Paulo: Editora UNESP, 2003, pp.273-284.

ASIMOV, Isaac. O homem bicentenário. São Paulo: Hemus, 1980.

BAZZICHELLI, Tatiana. Networked Disruption: rethinking oppositions in art, hacktivism and Business of Social Networking, 2011.

CAMERON, James. Terminator. 107 min. Estados Unidos: Hemdale Film/Pacific Wes- tern/Euro Film Funding/Cinema 84, 1984.

CLYNES, Manfred E.; KLINE, Nathan S. Cyborgs and Space. Astronautics. New York, set. 1960, p.26-27, 74-76. Disponível em: <http://web.mit.edu/digitalapollo/Documents/

Chapter1/cyborgs.pdf>. Acesso em 17 ago. 2014.

CRONENBERG, David. eXistenZ. 97 min. Canadá/Inglaterra: Alliance Atlantis Commu- nications/Canadian Television Fund/Harold Greenberg Fund/Movie Network/Natural Nylon Entertainment/Serendipity Point Films/Téléfilm Canada/Union Générale Ciné- matographique, 1999.

DOMINGUES, Diana. Arte, Ciência e tecnologia: passado, presente e desafios. São Pau- lo: Editora UNESP, 2009.

FLUSSER, Vilém. O Mundo Codificado: por uma filosofia do designe e da comunicação. Org. Rafael Cardoso; Trad. Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

FOLMAN, Ari. The Congress. 122 min. Israel/Germany/Poland/Luxembourg/Belgium/ France: Bridgit Folman Film Gang/Pandora Filmproduktion/Opus Film/Paul Thiltges Distributions/Entre Chien et Loup/Liverpool, 2013.

FRAGOSO, Suely. Cunctus Ergo Sum. Crítica à compreensão cartesiana de sujeito nos estudos da cibercultura. In: REIS, Angela P.; TRIVINHO, Eugênio (Org). A cibercultura em transformação: poder, liberdade e sociabilidade em tempos de compartilhamento, nomadismo e mutação de direitos. São Paulo: ABCiber/Instituto Itaú Cultural, 2010, p. 182-187.

GRAY, Chris H.; FIGUEROA-SARRIERA, Heidi; MENTOR, Steven (ed.). The Cyborg Han- dbook. New York: Routledge, 1995

HARAWAY, Donna J.; KUNZU, Hari; TADEU, Tomaz (Org. e Trad.). Antropologia Ciborg: As Vertigens do Pós-Humano. 2ª. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

.Science, Technology: and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century. In: . Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. New York: Rout- ledge, 1991, p.149-181.

JONES, Catharine A. (Ed.). Sensorium: Embodied Experience. Technology and Contem- porary Art. Cambridge: MIT press. 2006.

KAMIYAMA, Kenji. Ghost in The Shell: Stand Alone Complex. Japão: Bandai Visual Com- pany/DENTSU Music And Entertainment/Kodansha/Production I.G, 2002-2005.

KERCKHOVE, Derrick. A Pele da Cultura. Investigando a nova realidade eletrônica. São Paulo: Annablume, 2009.

KRAUSE, Bernardo Gustavo. O espelho de Flusser. ArteFilosofia, Ouro Preto,UFOP, n. 14, p. 171-183, jul 2013.

KUBRICK, Stanley. 2001: A Space Odyssey. 160 min. Estados Unidos/Inglaterra: Metro- Goldwyn-Mayer (MGM)/Stanley Kubrick Productions, 1968.

LANG, Fritz. Metropolis. 153 min. Alemanhã: Universum Film (UFA), 1927.

LATOUR, Bruno. Jamais Fomos Modernos: ensaio de antropologia simétrica. Trad. Car- los Irineu da Costa, 2ª ed. 2009 – 1º reimpressão 2011. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.

LE GOFF, Jacques. A memória étnica. In: . História e Memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2003, p. 423-437.

MANOVITCH, Lev. Software takes command: extending the language of new media. New York: Bloomnsbury, 2013. Diponível em: <http://www.2m7.nl/softwarestudies/ software%20takes%20command.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2014.

PELLEGRINO, Giuseppina. Convergence and a saturation. Ecologies of artefacts in mo- bile and ubiquitous interacion. In: NYÍRI, Kristóf (ed.). Towards a Philosophy of Tele- comunications Convergence. Comunications in the 21st Century. Budapest: T-Mobi- le Hungary/The Hunagarian Academy of Sciences, 2007, p. 227-231. Disponível em:

<http://eprints.kingston.ac.uk/2345/1/prepro2007_szin.pdf>. Acesso em 15 jun. 2014.

PFISTER, Wally. Transcendence. 119 min. Inglaterra/China/Estados Unidos: Alcon/En- tertainment/DMG Entertainment/Straight Up Films/Syncopy, 2014.

PIACENTINI, Gustavo. Reificação na Ficção Científica norte-americana dos anos 1960: uma análise do foco narrativo de Do Androids Dream of Electric Sheep? De Phillip K. Dick. 2011. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguís- ticos e Literários em Inglês, Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo: 2011. (Orientação Dr. Marcos César de Paula Soares).

REINALDO, Gabriela. A Natureza de Vilém Flusser: experiências limites. Flusser Studies 15, maio 2013. Disponível em: <http://www.flusserstudies.net/archive/flusser-studies-

-may-2013>. Acesso em: 03 jun. 2013.

SALEH, Tarik. Metropia. 86 min. Suécia/Dinamarca/Noruega: Atmo Media Network/Ca- nal Television AB/Film i Väst/Sandrew Metronome Distribution Sverige AB/Sveriges Te- levision (SVT)/Tordenfilm AS/Trust Film Sales 2 ApS/Zentropa Entertainments/Zentropa Productions, 2009.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura e artes do pós-humano. São Paulo: Paulus, 2003.

________. Ecologia pluralista da comunicação. Conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.

________. Pós-Humanismo, por quê?. Revista USP, São Paulo, n.74, p. 126-137, Jul/Ago 2007. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/>. Acesso em: 03 jun. 2013

SIMONDON. Gilbert. EI modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Pro- meteo Libros, 2007.

WIENER, Norbert. Cybernetics: or Control and Communication in the Animal and the Machine. London: John Wiley & Sons/M.I.T. Press, 1961. Disponível em: . Acesso em: 29 ago. 2014.

Published

2015-08-06

How to Cite

HIPÓLITO, Rodrigo; PEDRONI, Fabiana. A Cyborg on Clouds Field. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 063–082, 2015. DOI: 10.5965/2175234607132015063. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6085. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta