Visual culture projects in basic education: Other ways of seeing the school culture

Authors

  • Maria Emilia Sardelich Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Erinaldo Alves do Nascimento Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Camylla Ranylly Marques Paiva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234607142015147

Keywords:

visual culture, visuality, basic education

Abstract

This paper presents one research of Grupo de Pesquisa em Ensino das Ar- tes Visuais (GPEAV), Universidade Feder- al da Paraíba (UFPB), on Visual Culture projects in Basic Education in contrast to the concepts of school and curriculum, in the Resolution CNE / CEB n . 4/2010. The exploratory research has analyzed published projects in Visual Culture Book Collection, organized by the Universi- dade Federal de Santa Maria(UFSM). The study concludes that the Visual Culture projects have extended the boundaries of the   curricular component of art, due to the pedagogical position that favors whom sees, the subjectivity , opened to other interpretations and ways of seeing and thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Emilia Sardelich, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Centro de Educação (CE), Departamento Metodologia da Educação (DME). Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2001), pós-doutorado na Universidade de Barcelona (2003), em Cultura Visual. Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da EaD, pela Universidade Federal Fluminense (2011), em Tecnologias e Métodos de formação em rede: tutor on line, pela Universidade de Salamanca (USAL), Espanha (2006); em E-Learning pela Universidade Nacional de Educação a Distancia (UNED), Espanha (2005).

Erinaldo Alves do Nascimento, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Artes pela ECA-USP, mestre em Biblioteconomia pela UFPB e graduado em Educação Artística pela UFRN. Professor Associado do Departamento de Artes Visuais – UFPB - e do Mestrado em Artes Visuais da UFPB/UFPE. É autor do livro “Ensino do desenho: do artífice/artista ao desenhista auto-expressivo” (2010). Integra o Grupo de Pesquisa em Ensino das Artes Visuais (GPEAV/UFPB) e o Grupo de Pesquisa em Educação e Visualidade, da Universidade Federal de Goiás (UFG).

Camylla Ranylly Marques Paiva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Licencianda em Pedagogia, Bolsista PROLICEN/UFPB.

References

ALPERS, Svetlana. Cuestionário October sobre Cultura Visual. Revista Estudios Visu- ales, n. 1, p. 83-126, nov. 2003.

ALVES, Nilda; ANDRADE, Nívea. Histórias possíveis entre imagens: conhecimentos e significações na produção de vídeos em escolas. In: MARTINS, Raimundo; TOURI- NHO, Irene. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013. p. 135-151.

ARANTES, Kelly Christina Mendes. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (orgs.) Educação na cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. p. 17-38

BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro, Rocco, 1999.

BRASIL. Resolução CNE/CEB 4/2010. Diário Oficial da União, Seção 1, p. 824, Brasília, 14 de julho de 2010.

DIKOVITSKAYA, Margaret. Visual Culture: The Study of the Visual after the Cultural Turn. Cambridge (MA): The MIT Press, 2005.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas estado da arte. Edu- cação & Sociedade, n. 79, p. 257-272, Agosto/2002.

FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológica do co- nhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

GIMÉNEZ, María Pilar Vergara. Tanta inteligencia, tan poco rendimiento: ¿podría ser la visión la clave para desbloquear su aprendizaje? Madrid: Edit. Pilar Vergara, 2008.

HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: reve- lar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013.p. 77-95.

HERNANDEZ, Fernando. A Cultura Visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Edu- cação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2011. p. 31-50.

JAY, Martin. Relativismo Cultural e a Virada Visual. Aletria: Revista de Estudos de Lite- ratura, v. 10/11, p. 14 - 28, 2003.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Pedagogias Culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2014.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos e Práticas na Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Culturas das Imagens. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da Cultura Visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Cultura Visual e Infância. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2010.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Narrativas de Ensino e Pesquisa na Educa- ção da Cultura Visual. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009.

MIRZOEFF, Nicholás. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003. MITCHELL, William John Thomas. Teoria de la imagen. Madrid: Ediciones Akal, 2009.

MITCHELL, William John Thomas. ¿Qué es la cultura visual? Jornadas Más allá de la educación artística. Cultura visual, política de reconocimiento y educación. Barcelo- na: Fundación La Caixa, 5 y 6 de noviembre, 2000. [Traducción del texto “What Is Vi- sual Culture?” In: Irving Lavin (Ed.) Meaning in the Visual Arts: Essays in Honor of Erwin Panofsky’s 100th Birthday. Pricenton: Institute for Advance Studies,1995. p. 207-217].

NASCIMENTO, Erinaldo Alves do. Culturas das imagens e os desafios dos referenciais curriculares do Ensino Fundamental do Estado da Paraíba: Artes. In: MARTINS, Rai- mundo; TOURINHO, Irene. Culturas das Imagens. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012.p. 311-328.

. Representações da morte para aproximar a escola da vida: uma ex- periência com a cultura visual no Ensino Básico. In: MARTINS, Raimundo; TOURI- NHO, Irene. (orgs.) Educação na cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. p. 39-78.

PEREIRA, Alexandre; MARTINS, Raimundo. Sintam-se felizes em nosso ambiente es- colar. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (orgs.) Educação na cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. p. 61-78

PLA, Alfred Porres. Conversações na aula de cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Processos & Práticas de Pesquisa em Cultura Visual & Educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2013. p. 153-180.

STOREY, John. Teoria cultural y cultura popular. Barcelona: Octaedro-EUB, 2002.

TAVIN, Kevin. Contextualizando visualidades no cotidiano: problemas e possibilida- des do ensino da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (orgs.) Educação na cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. p. 225-239.

UCKER, Lilian. Entre o real e o imaginado: desenhos de espaços escolares. In: MAR- TINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (orgs.) Educação na cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009. p. 79-100.

VINÃO FRAGO, Antonio. El espacio y el tiempo escolares como objeto histórico. Con- temporaneidade e Educação, Rio de Janeiro, n.7, p. 100-101, 2000.

Published

2015-12-18

How to Cite

SARDELICH, Maria Emilia; NASCIMENTO, Erinaldo Alves do; PAIVA, Camylla Ranylly Marques. Visual culture projects in basic education: Other ways of seeing the school culture. Palíndromo, Florianópolis, v. 7, n. 14, p. 147–162, 2015. DOI: 10.5965/2175234607142015147. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6741. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.