Museu de Arte Contemporânea de Serralves: Projectos com Escolas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234605102013015

Keywords:

museum and school , discourse analysis , comtemporary art

Abstract

Serralves Foundation (FS in Portuguese) is a cultural institution of International range that owns a Museum of Contemporary Art with an Educational Service (SE in Portuguese) responsible for organizing programs for the general public, and specially for schools. This paper presents part of an investigation about the Projects with Schools proposed by the SE in 2012/2013, and concerns from the structure and organization of this annual project, to its chief actors and the inter-institutional actions it generates. Its methodology uses material published by the SE and talks held with the main actors of such actions (Educational Service of FS) and with the professionals from schools involved in the project. As a theoretical basis it uses the principles of French, or discursive semiotics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Moema Martins Rebouças, Federal University of Espírito Santo

Possui graduação em Licenciatura em Desenho e Plástica e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Atualmente é professora associada III da UFES e atua na graduação e na Pós-Graduação em Educação da UFES. Participa do Grupo de Pesquisa do Centro de Pesquisas Sociossemióticas que congrega as instituições PUC/SP, CNRS de Paris e USP.É líder do Grupo de Pesquisa do Cnpq GEPEL. É bolsista de produtividade do Cnpq (2013 a 2016). Realizou o Pós- Doutoramento pela Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto junto ao Núcleo de Educação Artística  do Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade da FBAUP como bolsista da CAPES. Entre as publicações destaca “O Discurso Modernista da Pintura”(2003) e a “Cidade que Mora em Mim”(2009). Dedica-se às investigações que envolvem os estudos da Educação da Arte e a Formação de Professores de Arte, Estudos da comunicação e da Educação e o aprofundamento da metodologia sociossemiótica.

References

ANICO, Marta (2008). Museus e a Pós-Modernidade: discursos e performances em contextos museológicos locais. Universidade Técnica de Lisboa. Lisboa: Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas.

ARGAN,G.C. Arte e Crítica de Arte. Lisboa: Editorial Estampa, 1993

BARBIER,R. Pesquisa-Ação na Instituição Educativa. Rio de Janeiro. Jorge Zahar Editora, 1985.

BARBOSA, A. “Mediação Cultural e Social”. In: BARBOSA, A e COUTINHO, R.(orgs.). Arte educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p.13-22.

BELTRÁN, C.L. (2005). “Educación Artística y formación estética en Museus, Centros de Arte y Patrimônio”. In: VIADEL, Ricardo (ed.) Investigación en Educación Artística: temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la ensenanza de las Artes y Culturas Visuales. Granada: Ed. Universidad de Granada, 2005, p.365/370.

BOURDIEU, P. La distinction. Paris: Minuit, 1979.

CARNEIRO, A, LEITE, E, MALPIQUE, M. O espaço pedagógico: 2 Corpo/Espaço/Comunicação. Porto. Edições Afrontamento, 1983.

CORTESÃO, L. “Projecto, Interface de Expectativa e de Intervenção”. In: LEITE, E; MALPIQUE, M e SANTOS, M. Trabalho de Projecto: 2. Leituras comentadas. Porto: Ed. Afrontamento, 1990, p. 81-89.

DARRAS, B. (2009). “As várias concepções da cultura e seus efeitos sobre os processos de mediação cultural”. In: BARBOSA, A e COUTINHO, R.(org). Arte educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p. 23-52. Trad. Silvana Bernardes Rosa et al.

DEWEY, J. Experiénce et education. Paris: A. Collin. P. 1968, p. 117-123.

GONÇALVES, D. A Escola Pública e a Arte Pública: a ilusão do acesso para todos. (Mestrado em Ensino de Artes Visuais). Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto e Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, 2009.

GREIMAS, A. Sémiotique et sciences sociales. Paris: Seuil, 1976. GREIMAS, A. et al. Práticas e Linguagens Gestuais. Lisboa: Ed. Vega, 1980

GRINSPUM, D. Educação para o Patrimônio: Museu e escola – Responsabilidade compartilhada na formação de públicos. São Paulo: s.n. Tese de doutorado – Faculdade de Educação/Universidade de São Paulo, 2000.

LANDOWSKI, E. Passions sans nom. Paris: P.U.F., 2004.

______. Interacciones arriesgadas. Trad. de Blanco, Desiderio. Lima: Universidad de Lima, Fondo Editorial, 2009.

LEITE, E; MALPIQUE, M. e SANTOS, M. Trabalho de Projecto: 1. Aprender por Projectos centrados em problemas. Porto: Ed. Afrontamento, 2001.

______. Trabalho de Projecto: 2. Leituras comentadas. Porto: Ed. Afrontamento, 2001.

LEITE, E. & VICTORINO, S. Serralves: Projectos com Escolas 2002-2007. Porto: Fundação Serralves, 2008.

SEMEDO, Alice; FERREIRA (2011). “Museus e Museologia: desafios para a construção de territórios colaborativos” In Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Vol. XXI, pág. 97-119.

STOER, Stephen (1982). Educação, Estado e Desenvolvimento em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte.

Fundação Serralves; Disponível em: http://www.serralves.pt/pt/fundacao/a-fundacao/eixos- estrategicos/.Acesso em: 4 de jul. 2013.

Projeto com escolas; Disponível em: http://1213.projetoescolas.serralves.pt/pt/ Acesso em: 05 ago. 2013.

Oferta de oficinas Serralves para inscrição de alunos. Disponível em: http://1213.projetoescolas.serralves.pt/fotos/editor2/fichadeinscricaoalunos.pdf Acesso em: 05 ago. 2013.

Oferta de oficinas Serralves para inscrição dos professores. Disponível em: http://1213.projetoescolas.serralves.pt/fotos/editor2/fichadeinscricaoprofessores.pdf Acesso em: 05/08/2013.

Programas das oficinas de Serralves 2012/2013. Disponível em: http://1213.projetoescolas.serralves.pt/fotos/editor2/programadeoficinas.pdf Acesso em: 05 ago. 2013.

História de Serralves Disponível em: http://www.serralves.pt/pt/parque/historia/. Acesso em: 09 ago. 2013.

Published

2014-01-24

How to Cite

REBOUÇAS, Moema Martins. Museu de Arte Contemporânea de Serralves: Projectos com Escolas. Palíndromo, Florianópolis, v. 5, n. 10, 2014. DOI: 10.5965/2175234605102013015. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/4217. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática

Most read articles by the same author(s)