Teaching processes and fashion language: reading and interpretation of symbolic codes in the process of clothes creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616382024e0009

Keywords:

fashion, visual language , visual panels, teaching, creative process

Abstract

Making use of the syntactic elements of design, especially colors, shapes and textures, messages are expressed through clothing that elucidate individual and collective identities and also the designer's perspectives of the world. With the aim of showing the results of an activity carried out in a Fashion History discipline executed in a Fashion Degree course, this article intended to constitute a plot between theory and practice from the application of the contents taught in the classroom in the creative process of the students through the production of a semantic panel, and from this, to stimulate the decoding of symbolic codes for the creation of a fashion design. For this purpose, it is an applied research, with a qualitative approach and descriptive treatment. The activity was based on the methodology of meaningful learning, in which the new contents assimilated by the students are put into practice in amalgamation with those they already possessed. Thus, it can be evidenced that among the four examples presented, it is remarkable the existence of an alignment between the contents transmitted in class, the visual panels and the sketches drawn, being possible to conclude that meaningful learning was stimulated through the integration of knowledge in an integrated and transversal way.

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Author Biographies

Glauber Soares Junior, Feevale University

Doutorando em Processos e Manifestações Culturais (Feevale); Mestre em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa (PPGED/UFV); Especialista em Tecnologia Têxtil e Moda (Faculdade Unyleya); Graduado em Design de Moda (IF Sudeste MG - Campus Muriaé). 

Claudia Schemes, Feevale University

Possui graduação em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (1987), mestrado em História Social pela Universidade de São Paulo - USP (1996) e doutorado pela Pontifícia Universidade Católica do RS - PUC (2006). Professora dos cursos de graduação de História e Moda e do Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/RS)

Denise Blanco Sant'Anna, Feevale University

Doutora em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale; Mestre em educação e graduada em Licenciatura em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professora adjunta da Universidade Feevale ministrando disciplinas nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia, além de docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais na mesma instituição. Também atua como regente de coros e coordena o Programa Conexão Cultural e o projeto de Extensão Movimento Coral. Atua principalmente nas seguintes áreas: educação, arte, cultura, música, canto coral e formação de professores.

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Published

2024-04-05

How to Cite

SOARES JUNIOR, Glauber; SCHEMES, Claudia; SANT’ANNA, Denise Blanco. Teaching processes and fashion language: reading and interpretation of symbolic codes in the process of clothes creation. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 38, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/2175234616382024e0009. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24245. Acesso em: 16 may. 2024.