Art, education and registration: the various forms of memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615352023239

Keywords:

Museum education, Archives in education, Art teaching

Abstract

The article starts from the issue of how to document what art teaching professionals plan in/for exhibitions in museums and cultural centers, presenting theoretical reflections that correlate the concepts of memory, archive and document. The text aims to discuss the relationship between document and memory in the cultural environment of Latin America, to point out how such links lead to different forms of registration and to provide reflection on the different ways that the memory of our educational practices in art can gain, as we integrate with our cultural landscape. The writing presents results of a bibliographical and field research (this one carried out in Lima, Peru), referenced in readings of the fields of art, education, history and semiotics of culture, from authors such as Artières (1998), Farge (2009), Lotman (1998), Pinheiro (2020), Sennet (2020), Taylor (2013) and Zumthor (1993). Among the results, we emphasize the understanding that choosing the most appropriate way to record a memory is related to what is considered to be remembered and that including these other forms of manifestation of memory expands what we understand by knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariane Alfonso Azambuja de Oliveira Salgado, Pontifical Catholic University of São Paulo

Doutoranda em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Mestre em Patrimônio e Museologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Licenciada em Artes Visuais pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/FAP) e em Letras pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). É pesquisadora do grupo "Comunicação e Cultura: Barroco, Oralidades e Mestiçagem", da PUC-SP.

References

ARGUEDAS, J. M. (trad.). Dioses y Hombres de Huarochiri. Narración quechua recogida por Francisco de Avila [1598?]. Lima, Peru: Instituto de Estudios Peruanos, 1966. Disponível em:http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/profs/romulo/ManuscritodeHuarochiriArguedas.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.

ARTIÈRES, P. Arquivar a Própria Vida. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 9-34, 1998. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2061/1200. Acesso em: 21 nov. 2019.

CAMARGO, A. M.; GOULART, S. Centros de Memória: uma proposta de definição. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015. Coleção Sesc Culturas.

CASTRO, A. C. V. Lima narrada: entre arquitetos e literatos. In: URQUIDI, V. et al. (org.). Atores, fazeres e políticas culturais na América Latina: comunicação e cultura. São Paulo: Prolam/USP, 2019. p. 629-645. Livro IV. Coleção Pensar a América Latina e o Caribe.

CASTRO, F. S. R. de. Construindo o Campo da Educação Museal: um passeio pelas políticas públicas de museus no Brasil e em Portugal. 275 f. 2018. Tese (Doutorado em Educação) -- Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018. Disponível em: https://www.academia.edu/40078885/CONSTRUINDO_O_CAMPO_DA_EDUCA%C3%87%C3%83O_MUSEAL_um_passeio_pelas_pol%C3%ADticas_p%C3%BAblicas_de_museus_no_Brasil_e_em_Portugal Acesso em: 3 maio 2022.

FARGE, A. O Sabor do Arquivo. São Paulo: Edusp, 2009.

FERREIRA, J. P. Cultura é Memória. In: FERREIRA, Jerusa Pires. Armadilhas da Memória e Outros Ensaios. Cotia: Ateliê Editorial, 2003. p. 69-87.

JARDIM, J. M. Sabores e Saberes dos Arquivos. PontodeAcesso, Salvador, v. 5, n. 1, p. 109-111, abr. 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/98641 Acesso em: 27 nov. 2022.

KHITROVA, D. Introduction. In: Permanent Evolution: selected essays of literature, theory and film – Yuri Tynianov. Translated and Edited by Ainsley Morse and Philip Redko. Academic Studies Press: Boston, 2019. p. 1-24.

LOTMAN, I. La memoria de la cultura. In: LOTMAN, I. La Semiosfera II: semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Madrid: Ediciones Cátedra, 1998. p. 108-115.

LOURENÇO, M. C. F. Museus Acolhem Moderno. São Paulo: Edusp, 1999.

MARTÍN-BARBERO, J. A Comunicação na Educação. Tradução de Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.

MERRELL, F. Viver Aprendendo: cruzando fronteiras dos conhecimentos com Paulo Freire e Charles S. Peirce. Ijuí: Ed. Unijuí, 2008.

MUSEO DE ARTE DE LIMA. Exposicion Permanente. Sala 4 – Textiles Precolombinos. Lima, Peru. 2022a.

MUSEO LARCO. Exposicion Permanente. Quipus Inca. Sala 5, Vitrina 58. 2022b. Lima, Peru. Disponível em: https://www.museolarco.org/exposicion/exposicion-permanente/exposicion-en-linea/tejidos-del-antiguo-peru/quipus-inca/. Acesso em: 30 maio 2022.

PINHEIRO, A. A Condição Mestiça. Pasquinagem, n. 10, p. 8-23, São Paulo, set. 2020. Disponível em: https://revistapasquinagem.com/wp-content/uploads/2020/11/pasquinagem-10-1.pdf. Acesso em: 7 nov. 2022.

SENNETT, R. O Artífice. Tradução de Clóvis Marques. 9.ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2020.

TAYLOR, D. O Arquivo e o Repertório: performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

ZUMTHOR, P. A Letra e a Voz: a “literatura” medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Published

2023-02-01

How to Cite

SALGADO, Ariane Alfonso Azambuja de Oliveira. Art, education and registration: the various forms of memory. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 35, p. 239–268, 2023. DOI: 10.5965/2175234615352023239. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22192. Acesso em: 19 may. 2024.