Arts of resisting the plantationocene: comments on an aché aesthetic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614342022078

Keywords:

Ontology of Art, African art, Plantation, Aché, Plurality

Abstract

This research reflects on Plantation as a paradigmatic and conceptual figure to think about the reduction of the ontological plurality of artistic expressions in modernity. Implanted during the European colonial regime, the figure of the Plantation in the new world changed the ways of thinking, seeing, cultivating and weaving relationships, for this reason, a series of researchers in the human sciences named this new regime Plantationocene. Starting from these investigations and using the creation of the category “African art” in this period, it will be investigated how Plantation conceptually modifies the relations of artistic making. As a counterpoint and possibility of resistance, localized and endogenous perspectives on artistic and aesthetic productions are defended, in which the aesthetics of aché and its imbrications with Yoruba arts and world production are presented as an example and possibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mateus Raynner André de Souza, University of Brasília

Bacharel em Teoria, Crítica e História da Arte pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente cursa, nessa mesma instituição, Licenciatura em Artes Visuais e Mestrado no Programa de Pós-graduação em Metafísica na linha de pesquisa de Ontologias Contemporâneas, atuando junto ao projeto de pesquisa Biopolítica e Bioética. Foi bolsista de Iniciação Científica (ProIC) e atuou no grupo de pesquisa Narrativas da pele: identidades e autorreferências na produção imagética (2015-2017). Possui experiência em mediação cultural, tendo atuado em diversos espaços culturais do Distrito Federal. Como extensionista, participou como bolsista de projetos ligados à Educação Museal, Comunicação Comunitária e Mediação Cultural. Se interessa pelas filosofias das artes, pelas manifestações da cultura afro-brasileira e pelo pensamento africano e afro-brasileiro em suas intersecções.

References

ABIODUN, Rowland. Understanding Yoruba Art and Aesthetics: The Concept of Asè. African Arts, v. 27, n. 3, p. 68-103, 1994. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3337203?origin=crossref. Acesso em: 18 jan. 2022.

ABIODUN, Rowland. Yoruba Art and Language: Seeking the African in African Art. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

AGAMBEN, Giorgio. Entrevista realizada por Flávia Costa. Revista do Departamento de Psicologia ‒ UFF, v. 18, n. 1, p. 131-136, jan./jun. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-80232006000100011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2020.

AGAMBEN, Giorgio. Signatura Rerum: Sobre o método. São Paulo: Boitempo, 2019.

BIDIMA, Jean-Godefroy. L‘Art Négro-Africain. Paris: PUF, 1997.

BOURRIAUD, Nicolas. Inclusions: Esthétique du capitalocène. Paris: PUF, 2021.

BUTLER, Judith. Em perigo/perigoso: racismo esquemático e paranoia branca. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, e460100302, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022020000100851&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2020.

DANTO, Arthur. Artifact and Art. In: VOGEL, Susan. Art/Artifact. New York: The Centre for African Art, 1988. p. 18-32.

FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GLISSANT, Édouard. Espaço fechado, palavra aberta. Estud. av., São Paulo, v. 3, n. 7, p. 159-169, dez., 1989. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40141989000300009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2021.

GLISSANT, Édouard. Poétique de la Relation. Paris: Gallimard, 1990.

HARAWAY, Donna. Antropoceno, Capitaloceno, Plantationoceno, Chthuluceno: fazendo parentes. ClimaCom, ano 3, n. 5, 2016a, p. 139-148. Disponível em: https://goo.gl/k1ArGV. Acesso em: 15 de maio 2021.

HARAWAY, Donna. Tentacular Thinking: Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene. e-flux, n. 75, s/p, 2016b. Disponível em:https://www.e-flux.com/journal/75/67125/tentacular-thinking-anthropocene-capitalocene-chthulucene/. Acesso em: 03 maio 2021.

HARAWAY, Donna; ISHIKAWA, Noboru; GILBERT, Scott F.; TSING, Anna; BUBANDT, Nils. Anthropologists are talking – about the Anthropocene. Ethnos, v. 81, n. 3, p. 535-564, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00141844.2015.1105838. Acesso em: 31 maio 2021.

MBEMBE, Achille. Brutalisme. Paris: Éditions La Découverte, 2020. [ebook].

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: N-1 edições, 2018.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, PPGAV, EBA, UFRJ, n.32, dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993. Acesso em 20 maio 2020.

MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 745-768, nov. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8646472/14496. Acesso em: 08 maio 2021.

MIRZOEFF, Nicholas. The Right to Look: A Counterhistory of Visuality. Durham: Duke University Press, 2011.

MUDIMBE, Valetim-Yves. A invenção de África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.

MUDIMBE, Valetim-Yves. From “primitive art” to “memoriae loci”. In: Human Studies 16, p. 101-110, 1993.

NZEGWU, Nkiru. African Art in Deep Time: De-race-ing Aesthetics and De-racilizing Visual Art. Journal of Aesthetics and Art Criticism, (JAAC), Race and Aesthetics 77, 4, 2019. p. 367-378. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jaac.12674. Acesso em 22 mar. 2020.

NZEGWU, Nkiru. Àṣẹ Aesthetics. In: ALA Lecture Series: Nkiru Nzegwu - "Àṣẹ Aesthetics", African Literature Association, 25 set. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=v6NAVTlnyMw&t. Acesso em 20 jan. 2021.

NZEGWU, Nkiru. Ọkụ Extenders: Women, Sacrality, and Transformative Art. Polylog: Journal for Intercultural Philosophy, p. 35 -54, ago. 2020. Disponível em: https://www.polylog.net/fileadmin/docs/polylog/43/thema_Nzegwu.pdf. Acesso em 20 mar. 2022.

NZEGWU, Nkiru. Encounters in Aesthetic Appreciation. Tese (Doutorado em Filosofia) – University of Ottawa, Ottawa, Ontario, 1989.

NZEGWU, Nkiru. The africanized queen: metonymic site of transformation. African Studies Quarterly, V.1, Issue 4, p. 47-56, 1998. Disponível em: http://asq.africa.ufl.edu/files/Vol-1-Issue-4-Nzegwu.pdf. Acesso em 20 mar. 2022.

NZEGWU, Nkiru. When the paradigm shifts, African appears: reconceptualizing Yoruba art in space and time. Journal of Art Histography, n. 19, dez. 2018. Disponível em: https://arthistoriography.files.wordpress.com/2018/08/nzegwu-review1.pdf. Acesso em 20 mar. 2022.

STENGERS, Isabelle. Estamos divididos. N-1, s/p, 2021. Disponível em: https://www.n-1edicoes.org/estamos-divididos. Acesso em: 08 mai. 2021.

TSING, Anna. Margens indomáveis: cogumelos como espécies companheiras. Ilha: Revista de Antropologia, v. 17, n. 1, p. 177-201, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2015v17n1p177. Acesso em: 08 maio 2021.

TSING, Anna. Viver em Ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.

Published

2022-09-01

How to Cite

SOUZA, Mateus Raynner André de. Arts of resisting the plantationocene: comments on an aché aesthetic. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 34, p. 78–99, 2022. DOI: 10.5965/2175234614342022078. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22063. Acesso em: 19 may. 2024.