The Tenuous Visibility and Delusion in the Image of pine trees in Painting from the State of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614332022146

Keywords:

Patch, Detail, Pine tree in art

Abstract

This article intends to investigate images of pine trees in paintings from State of Paraná. It starts with works by several artists from the State, from different periods and contexts, in which the relationships of the detail in the work and the work in detail are observed, as well as the approach of the “patch” and the singularities of this figure. Georges Didi-Huberman's reflections about “the Aporia of Detail” and “Patch” give support for thinking about the intermittent image of the pine tree; in its minimal, ghostly, tenuous, diluted and illusional appearances. Also, the pine tree is presented as a process of accumulating space, time and memory, that implies the difference and the repetition, the symptom and the opening of the image in its relationship with history, in the summons of a past and/or future, which interrupts the linear time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clediane Lourenço, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Professora doutora da Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, atuando na graduação em Arte. Membro do Grupo de Pesquisa em Artes. Doutora em Artes visuais pelo PPGAV/UDESC, Mestre em Artes Visuais pelo mesmo programa, Especialista em História da Arte pela PUC/PR e Graduada em Arte-Educação. Lattes:  http://lattes.cnpq.br/7346841400713637

References

CHEREM, Rosângela Miranda. Ex-orbitar o espaço. Notações para pensar a obra de Cristian Segura. In: CHEREM, Rosângela Miranda; MAKOWIECKY, Sandra (Orgs.). Cristian Segura e a poética do coeficiente. Editora da Udesc: Florianópolis, 2012. p. 13-31.

COLI, Jorge. O corpo da liberdade: reflexões sobre a pintura do século XIX. São Paulo: Cosac & Naify, 2010.

DE BOTTON, Alain. A arte de viajar. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do Tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: contraponto, 2013.

NANCY, Jean-Luc. Os Vestígios da Arte. In. HUCHET, Stéphane (org.) Fragmentos de uma Teoria da Arte. São Paulo: EDUSP, 2012.

SCHAMA, Simon. Paisagem e Memória. S.P.: Cia das Letras,1996.

Published

2022-05-01

How to Cite

LOURENÇO, Clediane. The Tenuous Visibility and Delusion in the Image of pine trees in Painting from the State of Paraná. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 33, p. 146–161, 2022. DOI: 10.5965/2175234614332022146. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21634. Acesso em: 19 may. 2024.