Academic Production on Visual Arts Teachers Formation

Authors

  • Ana Marcia Akaui Moreira Unisantos

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022120

Keywords:

Visual Arts Teachers Formation, Curriculum, Education, Art, Human Development

Abstract

Every day it proves more than necessary studies on curriculum organizations, directed in na open and purposeful perspective concerned in the formation of independent and critical/reflective art teachers. This study ( Doctorate degree) dialogue through a bibliographic review – the production of Theses, Articles and Dissertations that rese[1]arch the training of this professional in the área of education in the face of devaluation and trends that currently influence and prevail, in the field of Knowledge.The reflections based on Critical ando n the analysis of contentes helped me to understand the existing tensions that appear in few researches deposited on the subject.To understand that, in the face of voices that oppose na authoritarianism that are increasingly presente in the educational scene, it is essencial to explore and believe in the power of teaching the arts in basic education and in a training of visual arts teachers thinking – together with other áreas of knowledge- in Human Development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Marcia Akaui Moreira, Unisantos

Artista - pesquisadora

Belas artes-Bacharelado em pintura, escultura e gravura

ESPM-Escola de Criação (especilaização)

UNICAMP-Poéticas Visuais (Especialização)

UNISANTOS- Mesttrado em Edcuação " Práticas do professor de artes"

UNISANTOS-Doudoranda em Educação "Formação do professor de artes"

Atelier próprio - "Grupo de pesquisa em pintura Atelier Ninho" desde 1995

References

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei Federal Nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 20/09/2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, Mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

LOPES, Alice Casimiro & MACEDO, Elizabeth. O Pensamento Curricular no Brasil. In: Currículo: debates contemporâneos. Rio de Janeiro: Petrópolis: Ed. Cortez, 2002.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. Tradução Gaetano Lo Monaco. 13ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 2000.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. Fonseca Rosa. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAVIANI, Demerval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 43ª ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2018.

Published

2022-01-03

How to Cite

MOREIRA, Ana Marcia Akaui. Academic Production on Visual Arts Teachers Formation. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 120–135, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022120. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21069. Acesso em: 20 may. 2024.