Living voice, tired listening: ways of thinking and making compulse writingand making

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021120

Keywords:

living voice, tired listening, writing pulsating, orality, vocalization

Abstract

This text is a fragment of the ongoing research entitled Conversations about conversations: speaking and listening in contemporary artistic practices. It aims at investigating and proposing ways of thinking and doing pulsate/compulsive writing based on the works that trigger conversation; Planting listening; Numbness Ear / Tired listening and VERSAR podcast from the core of listening and conversations of my artistic production of the last three years, towards a verbal, sonorous, public and participative art, which considers the specificities of vocalization and listening based on experiments and exercises that allow a transition between voice and living writing. To this end, I benefited from artistic theoretical references of contemporary art, street’s song, socio-philosophy and everyday listening.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Costa Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

Priscila Costa Oliveira (1990) is an artist, curator and researcher. He coordinates the VER.SAR podcast and is part of Coletivo Ka.
Currently a PhD student in Visual Arts at the State University of Santa (UDESC), where she is part of the RADIOFONIAS program and the
Research group Contemporary artistic propositions and their experimental processes. It has production in the relations of voice and
listening in contemporary artistic practices and the use of orality media.

References

ALEKSIÉVITCH, Svetlana. A guerra não tem rosto de mulheres. Tradução do russo por Cecília Rosas. 1ª edição, São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

AUSTIN, John L. Sentido e percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

AUSTIN, John L. Quando dizer é fazer – Palavras e Ação. Porto Alegre: Artes médicas, 1990.

AUSTIN, John L. How to do Things with words. New York: Oxford University Press, 1965.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Tradução de Flavio Terrigo Barbeitas. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2011.

DARDOT, Marilá. Dicionário. Organização Rodrigo Moura; Colaboradores: Ana Martins Marques; Fabio Morais; Gonçalo M.Tavares. Coleção Ponto e Virgula, São Paulo, Ikrek, 2017.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LARROSSA. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. IN: RANCIÈRE, Jacques. Sobre políticas estéticas. Trad. por Manuel Arranz. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona, 2005.

MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. Editora Reviravolta, São Paulo – SP, 2015.

MAIA, Carmen. Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Funarte, 2009, p.19.

MATURANA, H. VERDEN-ZOLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos o humano do patriarcado à democracia. São Paulo: Palas Athena, 2004.

NOVARINA, Valère. O teatro dos ouvidos. Tradução Angela Leite Lopes. Rio de Janeiro. 7 letras, 2011.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

ROSA, J. Guimarães. Tutaméia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

SCOVINO, Felipe. (Org.). Cildo Meireles. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.

SITES/PODCAST Expresso Ilustrada [Locução de: Lucas Brêda e Isabella Menon] Saiba como surgiu o verso ‘ano passado eu morri’. Produção Folha de São Paulo. 20 de maio de 2021 às 16 horas. Disponível em: https://omny.fm/shows/expresso-ilustrada/saiba-como-surgiu-o-verso-ano-passado-eu-morri#description. Acesso em: 25 de maio de 2021.

Podcast VERSAR. Plantando Escuta. Produção Plataforma VERSAR. Disponível em: www.podcastversar.com/plantandoescuta. Acesso em: 22 de janeiro de 2021.

Arquivo Abreviado [Locução de: Priscila Costa Oliveira]. Conversas sobre conversas: oralidade na arte contemporânea. Entrevistadas: Helene Sacco, Mayra Redin e Raquel Stolf. Produção: ESCOLA ABREVIADA por Jorge Budesdrick, Florianópolis/SC. 17 de maio de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wHNXxud5oWE&t=1040s. Acesso em: 17 de maio de 2021.

Anecoica. Publicação e Audioteca. Orelha Dormente / Escuta Cansada. Produção: Anecoica.org. 2020. Disponível em: https://anecoica.org/orelha-dormente-escuta--cansada/. Acesso em: 15 de março de 2021.

Published

2021-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, Priscila Costa. Living voice, tired listening: ways of thinking and making compulse writingand making. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 120–134, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021120. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20325. Acesso em: 20 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)