I expropriate the time around this essay: personal notations about Guilherme Vaz's propositions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021107

Keywords:

Guilherme Vaz, Artistic proposition, Conceptual art, Sound Art, Latin America

Abstract

This essay addresses three artistic propositions made by Guilherme Vaz between 1969 and 1970 for the Salão da Bussóla at the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro, the sequential exhibition Agnes Dei at the Petite Galerie in Rio de Janeiro, and the collective exhibition Information at the Museum of Art New York City. Held in the period corresponding to his first experience in the city of Rio de Janeiro, marked by encounters and contagions with Artur Barrio, Thereza Simões, Nelson Pereira dos Santos and Frederico Morais, these propositions occur through words that are communicated in three different states: by an artistic body, written on small notes posted in the gallery, or reproduced by a loudspeaker. Our methodology consists of introducing this period from a brief artistic-biographical arc, followed by the description of his works from their context of realization and the critical dialogue with texts and artistic works, and concluded by essayistic reflections on the specificities and effects of the different voco-verbal states of words in these three propositions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Velasco Leão, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

Graduado em Comunicação Social – Cinema pela Universidade Federal Fluminense, Mestre em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense e Doutor em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5055674768456666

References

ANDERMANN, J. Tierras en trance: arte y naturaleza después del paisaje. Santiago de Chile: Ediciones metales pesados, 2018.

ANDRADE, M. O MoMA em transe: subversões da matéria a partir da documentação de Information. Trabalho apresentado no XXXVII Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, 2019 [Pelotas, RS].

BERGSON, H. Matière et mémoire. Essai sur la relation du corps á l’esprit. Paris: Quadrige/ PUF, 2007.

BERGSON, H. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BORGES, J. L. Obras Completas (1923-1972). Buenos Aires: Emecé Editores, 1984.

BORGES, J. L. Obras completas (volume 2). São Paulo: Globo, 2000.

BOSSEUR, J-Y. Musique et Arts Plastiques. Paris: Minerve, 1998.

CAMNITZER, L. Contemporary colonial art. IN CAMNITZER, Luís & WEISS, Rachel (org.) On Art, Artists, Latin America, And Other Utopias. Austin: University of Texas Press, 2009.

CARON, J.-P. VII ou IX proclamações de/para Guilherme Vaz. In: MANATA, Franz. Guilherme Vaz: uma fração do infinito. Rio de janeiro: EXST, 2016.

CHANGAS, T. Salão da Bússola: criação, conceitualismo e crítica social. Faro Fractal, Valparaíso (Chile), n. 2, set. 2017.

FERVENZA, H. Considerações sobre a arte que não se parece com a arte. Letras, Santa Maria, n. 28/29, pp. 131-139, 2004.

ITURBIDE, M. La instalación sonora. Disponível em: https://www.artesonoro.net/artesonoroglobal/LaInstalaciónSonora.pdf Acesso em: 19 de maio de 2021.

KAPROW, A. The Legacy of Jackson Pollock. In: KAPROW, A. Essays on the blurring of art and life. Los Angeles: University of Califonia Press, 1993.

KAPROW, A. The Real Experiment. In: KAPROW, A. Essays on the blurring of art and life. Los Angeles: University of California Press, 1993.

KAPROW, A. O legado de Jackson Pollock. Tradução de Cecília Cotrim. In: FERREIRA, G. COTRIM, C. Escritos de Artistas: 1960/1970. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

KRAUSS, R. A escultura no campo ampliado. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 17, p. 128-137, 2008.

LAGROU, E.; Velthem, L. As artes indígenas: olhares cruzados. BIB, São Paulo, n. 87,pp. 133-156, dez. 2018.

LIPPARD, L. e CHANDLER, J. The Dematerialization of Art. In: LIPPARD, L. Chaning: essays in art criticism. New York: E. P. Dutton & CO., 1971.

LIPPARD, L. Entrevista com Hans Ulrich Obrist. In: OBRIST, H. U. Uma Breve História da curadoria. São Paulo: Bei, 2010.

MANATA, F. Guilherme Vaz: uma fração do infinito. Rio de janeiro: EXST, 2016.

MARÍAS, J. Coração tão branco. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

MCSHINE, K. (org). Information. New York: MoMA, 1970.

MORAIS, F. A arte não pertence a ninguém. [Entrevista cedida a] Marília Andrés Ribeiro. Revista UFMG, Belo Horizonte, n. 1, p.336-351, jan./jun. 2013.

PEREC, G. Penser/classer. Paris: Hachette, 1992.

TRAGTENBERG, L. Prefácio. In: SCAROSATII, M. Walter Smetak: o alquimista dos sons. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VAZ, G. A Era do Incomum na Arte. [Entrevista cedida a] Jean-Pierre Cardoso Caron. Revista Claves, n. 9, p. 61-80, nov. 2013.

VAZ, G. Pequena notícia meteorológica. In: MANATA, Franz. Guilherme Vaz: uma fração do infinito. Rio de janeiro: EXST, 2016.

VAZ, G. Arte Sonora. [Entrevista cedida à] Franz Manata e Saulo Laudares. Arte Sonora podcast #01. Rio de Janeiro, 2013.

Published

2021-09-01

How to Cite

LEÃO, Daniel Velasco. I expropriate the time around this essay: personal notations about Guilherme Vaz’s propositions. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 107–119, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021107. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20314. Acesso em: 20 may. 2024.