Iconology as an aesthetic experience.Essay on an image with no sources found on Warburg Institute Photographic Collection.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613302021247

Keywords:

Aby Warburg., Iconology., Archive., Venus., Fortune.

Abstract

In this essay, one narrates an iconological research experience on Warburg Institute Photographic Collection revolving around a photograph with no sources from the London collection, herein referred as “picture with no source”. The narrative revolves around questions relating to the historiographical process and the research experience in digital and physical collections, inquiring about the condition of the image and the text as processes influenced by the relationship between body and memory, logos and pathos. This paper starts on the case study of an image, and the referential search for narrative elements of the personifications of the goddesses Fortuna and Venus – and of the visual relations established between them, especially after the 15th century. One raises questions about the methodology of the art historian in face of the image, and of the epistemology of an iconological research, arguing that it can be seen as a process of narrative creation and of tensions between body, word, and image – hence, as an aesthetic experience. The essay also dialogues with Aby Warburg, Edgar Wind, and Monica Centanni.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thays Tonin, Universidade do Estado de Santa Catarina

Pesquisadora Pós-Doutoral do Departamento de Ciências Humanas da Universidad de La Rioja. Possui Bacharelado e Licenciatura em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014) e Mestrado em História, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015). Possui Doutorado pela Università degli Studi della Basilicata (2019), Dipartimento delle Culture Europee e del Mediterraneo, onde fez parte do programa de PhD intitulado "Cities and Landscapes: Architecture, Archaeology, Cultural Heritage, History and Resources". Fez período Sandwich na Sapienza Università di Roma (ITA), sob orientação da Prof Dr Claudia Cieri Via. É membro pesquisador da Cátedra UNESCO intitulada Mediterranean Cultural Landscapes and Communities of Knowledge. Em 2016, estudou Latim em Fontes Renascentistas e fez parte da pesquisa de doutorado no The Warburg Institute, vinculado a Universidade de Londres. Tem experiência na área de História, com ênfase em História e Arte, Teoria da Arte e Historiografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Aby Warburg, crítica e teoria da arte e historiografia contemporânea.

References

ANTELO, Raúl. Potências da imagem. Chapecó: Argos, 2004.

BARALE, A. SQUILLARO, L. Regesto di testi inediti e rari dal Warburg Institute Archive sul tema della Fortuna. La Rivista di Engramma, n. 92, agosto 2011.

BEYSSI-CASSAN, M. Le métier d'émailleur à Limoges: XVIe-XVIIe siècle. Thèse soutenue à l’Ecole Pratique des Hautes Etudes, Paris 2003 [2004].

Catalogo illustrado, Exposição Retrospectiva de Arte Ornamental Portuguesa e Hespanhola celebrada em Lisboa em 1882 sob a protecção de Sua Majestade el-Rei o Senhor D. Fernando II. Acervo Biblioteca Nacional de Portugal BNP, 2 volumes, Lisboa 1882.

CENTANNI, Monica (a cura di). L’originale assente. Introduzione allo studio della tradizione classica. Milano: Bruno Mondadori, 2005.

CHAUDHURI, Supriya. The Chariot of Venus: A Note on Chapman's Mythographical Sources. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol. 44, 1981, pp. 211–213. JSTOR, www.jstor.org/stable/751071. Acessado em 28/02/2021.

DATABASE, 2021. Iconographic Database. The Warburg Institute Iconographic Database. Link: https://iconographic.warburg.sas.ac.uk/vpc/VPC_search/main_page.php. Acesso em: 28/02/2021.

DIAS, Carlos M. Cartas de Lisboa, segunda serie, Lisboa: s. ed, 1905.

DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa fluida: essai sur le drapé-désir. Paris: Gallimard, 2015.

ECO, Umberto. Pós-escrito In: O Nome da Rosa. Tradução de Letizia Zini Antunes e Álvaro Lorencini. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

GOMBRICH, E. H. Symbolic Images. Studies in the art of the Renaissance. Londres: Phaidon Press, 1972.

HIGGOTT, Suzanne. Wallace Collection Catalogues: glass and Limoges painted enamels. The Wallace Collection. Londres: Paul Holberton Publishing, 2011.

MUELA, Juan Carmona. Iconografía Clásica. Madrid: Ediciones istmo; Akal, 2000.

NELSON, A. H. Mechanical Wheels of Fortune, 1100-1547. In: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol.43 (1980), pp-227-233. The Warburg Institute; JSTOR, 1980.

NIETZSCHE, F. Segunda consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da história para a vida. Trad. Marco A. Casanova. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.

ROMANDINI, F. L. A Ascensão de Atlas. Glosas sobre Aby Warburg. Trad. F. de Carli. Florianópolis, 2017.

SANTOS, A. P. M. Esmaltes de Limoges e Peninsulares em Portugal da época Medieval à época Moderna. Tese de Doutoramento em História da Arte Portuguesa. Porto 2016.

SAPIENZA, Goliarda Sapienza. Ancestrale. Milano: Lavita felice, 2013.

SEMINARIO MNEMOSYNE, A cura di Id. Fortuna nel Rinascimento. Una lettura di Tavola 48 del Bilderatlas Mnemosyne. In: La Rivista di Engramma 92, agosto 2011. Link de acesso: http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=1649 Acesso em: 20/01/2021.

Sotheby’s Catalog. PRIVATE COLLECTOR. Attributed to Colin Nouailher. TAZZA WITH AN ANGEL FEEDING A PROPHET, PROBABLY ISAIAH. Limoges, circa 1530-1550. Londra, 2015. Link de acesso: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2015/old-master-sculpture-works-art-l15231/lot.82.html Acesso em: 28/02/2021.

SAXL, F. Lectures. London: The Warburg Institute, 1957.

TONIN, T. Eredità e Nachleben: L'opera e la fortuna Critica di Aby Warburg negli studi storico-artistici. La prospettiva iconologica e il valore mnemonico delle immagini. Tesi di Dottorato. Settore Scientifico Disciplinare: museologia e critica artistica e del restauro (m-sto/04) e storia contemporanea (l-art/04). Università Degli Studi Della Basilicata (DICEM): Matera, 2019.

VAN STRATEN, Roelof. Introduzione all’iconografia. Milano: Jaca Book SpA, 2009.

SEZNEC, Jean. La sopravvivenza degli antichi dei. Saggio sul ruolo della tradizione mitologica nella cultura e nell’arte rinascimentali. Torino: Bollatti Boringhieri, 2015.

VERDIER, Ph. The Taft Museum European. Decorative Arts, New York 1995.

WARBURG, A. Le ultime volontà di Francesco Sassetti. In: La rinascita del paganesimo antico, a c. di G. Bing, tr. it. di E. Cantimori, Firenze: Nuova Italia (1° edizione) 1966 [1907].

WARBURG, A. Per monstra ad sphaeram. A cura di D. Stimilli e C. Wedepohl. Milano: Abscondita, 2014 [1923-1925].

WARBURG, A. Frammenti sull’espressione. A cura di Susanne Muller. Pisa: Ed. della Normale Superiore di Pisa, 2011.

WIND, Edgar. Warburg’s Concept of Kulturwissenschaft and its Meaning for Aesthetics. In: PREZIOZI, Donald (ed.). The Art of Art History. A Critical Anthology. New York: Oxford University Press, 2009.

Published

2021-05-01

How to Cite

TONIN, Thays. Iconology as an aesthetic experience.Essay on an image with no sources found on Warburg Institute Photographic Collection. . Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 30, p. 247–271, 2021. DOI: 10.5965/2175234613302021247. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19749. Acesso em: 19 may. 2024.