Contaminations between concepts: a look at creation and thought with Gustav Mahler

Authors

  • Celso Vitelli Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022284

Keywords:

Contamination between concepts, Creation and Thinking with Gustav Mahler, Experience and Creation, Creation and Invention, Experience, thought and creation

Abstract

This article deals with experience, thinking and creation, recognizing that the themes are broad, complex, and suggest many paths. Thus, we seek intertwining between such concepts in three topics, making three relationships between: a) experience and creation; b) creation and invention; and, finally, c) creation and thought, a search for tunings with Gustav Mahler. We try to move these concepts, dialoguing with the theories of Andrei Tarkovsky (2010), Marilena Chaui (1995, 2002), Jorge Larrosa Bondia (2002) and George Steiner (2003), among others. A clipping to also think about these concepts, that is, possible listening, which would be the tunings with the work of Mahler (1860-1911). Finally, in the company of this austrian czech conductor and composer, I venture a brief dialogue, tuning with the artist's career, in a cooperative look to think about the connections between the concepts of experience, invention, thought and creation. The three topics I chose allowed me to think about the dynamic character that surrounds creation and its processes. The reading of Steiner, Tarkovsky among others, brings us to different rather than new conceptions of creation processes - both the existence of an ontological value of creation and its universality can be questioned as historically localizable ideologies. Thus, the crossings of writing and text creation oscillate between the personal experience of artists cut out for this text and the theoretical interrogations caused by such cutouts. I sought to investigate creation as experience, a sometimes nervous structure of consciousness when we communicate with ourselves and others, especially in the field of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celso Vitelli, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS [2008]. Atualmente é professor nos Cursos de Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Bacharelado e Licenciatura. Tem experiência na área de Educação com ênfase no Ensino de Arte, atuando principalmente nos seguintes temas: arte, corpo, masculinidades, adolescência e juventude. Além disso, é membro do Núcleo de Estudos em Mídia, Educação e Subjetividade [NEMES-UFRGS], coordenado pela professora Dra. Rosa Maria Bueno Fischer.

References

AMARAL, Roberto. Morte em Veneza ou como Visconti devora Mann. Disponível em http://www.germinaliteratura.com.br/2008/omalentendidouniversal_mar08_2.htm. Acesso em 16/04/2014.

ARAUJO, Paulo Roberto M. de. Identidades contemporâneas: criação, educação e política. Porto Alegre: Zouk, 2006.

BACHELARD, Gaston. A intuição do instante. Campinas/SP: Verus Editora, 2007.

BERGSON, Henri. A evolução criadora. Rio de Janeiro: Opera Mundi, 1971.

BATTCOCK, Gregory. O Ato criador. In: A Nova arte. São Paulo: Perspectiva, 2004, p.71-74.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. Nº 19. São Paulo: jan/fev/mar/abr, 2002, p. 20 – 28.

CAIAFA, Janice. Nosso Século XXI: notas sobre arte, técnica e poderes. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

CHAUI, Marilena. Merleau-Ponty. Obra de arte e filosofia. In: NOVAES, Adauto (Org.) Artepensamento. São Paulo: Companhia das Letras, 1994, p. 467-492.

CHAUI, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática, 1995.

CHAUI, Marilena. Obra de arte e filosofia. In: Experiência do Pensamento. Ensaios sobre a obra e Merleau-Ponty. São Paulo: Martins Fontes, 2002, p. 151-195.

DELEUZE, Gilles. O ato de criação. Especial para a Trafic (entrevista). Trafic. Editora: Mais Folha de São Paulo, 27/06/1999.

DE MASI, Domenico. Alfabeto da sociedade desorientada: para entender o nosso tempo. São Paulo: Objetiva, 2017.

DERDYK, Edith. Linha do horizonte: por uma poética do ato criador. São Paulo: Escuta, 2001.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. IN: BATTCOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 2004, p.71-74.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Mídia, imagem e experiência. II Seminário Internacional – As Redes de conhecimento e a tecnologia: imagem e cidadania. Rio de Janeiro: 24 a 27 de Junho de 2003.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GARDNER, Howard. As composições da mente de Mozart. In: Arte, mente e cérebro: uma abordagem cognitiva da criatividade. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999, p.301-308.

KINDERSLEY, Dorling. Música: guia visual definitivo. São Paulo: Publifolha, 2014.

LIBERMAN, Arnoldo. Gustav Mahler: um coração angustiado. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

OLIVEIRA, Leandro. O papel de Mahler na música de nosso tempo. Semiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista. Setembro de 2010. [suporte eletrônico] Disponível em: ou Available from: http://www.semeiosis.com.br/o-papel-de-mahler/. Acesso em 12/12/2015.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Petrópolis/RJ: Vozes, 1991.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. Rio de Janeiro: Campus, 1990.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

ROSCHEL, Renato. Mahler. Disponível em http://almanaque.folha.uol.com.br/musicamahler.htm. Acesso em 10.11.2015.

ROSE, Nikolas. Inventando nossos eus. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 139-204.

SCHROEDER, Silvia Cordeiro Nassif. O músico: desconstruindo mitos. Revista da ABEM, Porto Alegre, V.10, 109-118, mar. 2004.

STEINER, George. Gramáticas da criação. São Paulo: Editora Globo, 2003.

TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.

Published

2022-01-03

How to Cite

VITELLI, Celso. Contaminations between concepts: a look at creation and thought with Gustav Mahler. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 284–302, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022284. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19527. Acesso em: 20 may. 2024.