Self-representation: women's stories and feminist stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021231

Keywords:

History of Art, Women artists, Feminisms, Self-representation

Abstract

This article proposes reflections on the self-representation of women artists in the exhibitions Women’s Stories: artists until 1900 and Feminist Stories: artists after 2000, exhibitions that took place at the São Paulo Art Museum Assis Chateaubriand (Masp), 2019. The investigation is based on two distinct experiences: the visit to the Museum and the relations established with the texts published in the exibition’s catalogue and anthology, in dialogical constructions between theoreticians Ana Paula Cavalcanti Simioni, Linda Nochlin and Michelle Perrot. Through the research, it was possible to establish the importance of the self-representation as an axiomatic resource which exposes gender conflicts existing in the Arts context, as well as its transforming force which is expressed politically and creates
other ways for the agent to show themselves in the word.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Mencarini Guimarães, Universidade de Brasília -UnB

Mestre em Arte e Tecnologia pela Universidade de Brasília/UnB (2010). Experiência na área de artes, transitando pela história da arte, pintura, fotografia, colagem, videoarte, performance, multimídia e cinema ao vivo. Professora Substituta/visitante do Instituto de Artes - IDA, Departamento de Artes Visuais - VIS da Universidade de Brasília - UnB. Integrante do Corpo Docente do Departamento de Comunicação, Assessora da Pró-reitoria de Extensão_PROEX e Núcleo de Extensão_NEXT do Centro Universitário ICESP. Integrante do Coletivo Artístico Grupo Mesa de Luz.

References

ALVES, Caroline Farias. Arte, gênero e sociabilidade: Nair de Teffé, a brasileira retratada por Georgina de Albuquerque. 2019. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de pós-graduação em História, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora/MG, 2019.

BONNET, Marie-Jo. Femmes peintres à LeurTravail: de l’autoportrait comme manifeste politique (XVIIIe-XIXesiècles), Revue d’Histoire Moderne et Contemporaine, Paris, nº 49-3, set., 2002, p. 140-167. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-d-histoire-moderne-et-contemporaine-2002-3-page-140.htm, acesso em: 30/07/2021.

BORDO, Susan. Feminism, Foucault and the politics of the body. In: RAMAZANOGLU, Caroline (org.). Up Against Foucault: Exploration of some Tensions between Foucault and Feminism. Londres e Nova York: Routledge, 1993.

LEME, Mariana; PEDROSA, Adriano; RJEILLE, Isabella (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. Vol. 1. Antologia. São Paulo: Masp, 2019.

LIPPARD, Lucy. Projecting a Feminist Criticism. Art Journal, n.35, 1976.

MACEDO, Ana Gabriela. Mulheres, arte e poder: uma narrativa de contrapoder?. Estud. Lit. Bras. Contemp., n. 37, p. 61-77, 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2316-4018374. Acesso em: 3 jun. 2020.

NOCHLIN, Linda. How feminism in the arts can implement cultural change. Texto originalmente publicado em KAMARCK, Edward (ed.). Arts in society: women and the arts, v. 11, n. 1. p. 80-89, 1974. Traduzido do inglês por Denise Bottmann, a partir da mesma fonte. In: PEDROSA, Adriano, CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André; (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. Vol. 2. Antologia. São Paulo: Masp, 2019.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas?. 2016. Disponível em: http://www.edicoesaurora.com/ensaios/Ensaio6.pdf. Acesso em: 24 set. 2019.

EDROSA, Adriano, CARNEIRO, Amanda; MESQUITA, André; (org.). Histórias das mulheres, histórias feministas. Vol. 2. Antologia. São Paulo: Masp, 2019.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica in: Educação & Realidade, v.20, n.2, Porto Alegre. jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721, acesso em: 30/07/2021.

SHOHAT, Ella. Introduction in Talking Visions: Multicultural Feminism in a Transnational Age. Nova York/Cambridge: New Museum of Contemporary Art e MIT Press, 2001.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. A difícil arte de expor mulheres artistas. Cadernos Pagu, Campinas, n. 36, 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332011000100014. Acesso em: 23 out. 2019.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. O autorretrato feminino no Brasil oitocentista: Abigail de Andrade e os impasses da representação. Caiana, Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA), n. 3, 2013. Disponível em: <http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=119&vo l=3>. Acesso em: 30 out. 2019.

Published

2021-09-01

How to Cite

GUIMARÃES, Marta Mencarini. Self-representation: women’s stories and feminist stories. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 231–247, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021231. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16589. Acesso em: 20 may. 2024.