Highest slope line: poetic-critical relations of walking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612262020013

Keywords:

line, walking, city, poetic-critical action

Abstract

This article deals with walking / moving as a line and its power in activating the city context, both thought from the contemporary artistic phenomenon. Starting from a brief survey and historical outline of how the line has been discussed in art history until it comes to walking as a practical procedure and creative method, the article then discusses its object in the contextual relationship between art, individual and poetic-political presence in the city. To this end, the main artistic reference is the action “Se Hace Camino al Andar”, by the Spanish artist Esther Ferrer, in its performance near the Salvem El Cabanyal Platform, in the city of Valencia / Spain. To build its arguments, the article uses as theoretical contributions the writings of the movements of the 1960s / 70s, Situationism and Fluxus, as well as the studies on the city of Michel de Certeau and on Tim Ingold’s line and displacement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jéssica Becker, Federal University of Rio Grande do Sul

Instituto de Artes/Departamento de Artes Visuais/Área: Desenho.

References

AAUGÉ. Marc. Não Lugares: Introdução a uma antropologia da supermodernidade. SP: Papirus, 2012.

BECKER, Jéssica. Arte de Acción. Dissertação. Espanha: Universidad Politécnica de Valencia, 2010.

______________. Cotidiano Experimentado: o processo criativo na prática de ações. Dissertação. Porto Alegre: PPGAV-IA/UFRGS, 2011.

______________. O Eu e o Outro: Alteridade e Identidade na Construção do Proces-so Criativo. Tese. Porto Alegre: PPGAV-IA/UFRGS, 2017.

CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1. Artes do Fazer (1990). RJ: Editora Vo-zes, 11ª Edição, 2005.

DEBORD, Guy. Introdução a uma crítica da geografia urbana. IN: JACQUES, Paola Berenstein. Apologia da Deriva: Escritos Situacionistas sobre a cidade. RJ: Casa da Palavra, 2003. P.39-41.

DERDIK, Edith. Disegno. Desenho. Desígnio. SP: Senac, 2007.

Festival of Fantastic - Fluxus. 1985. Arquivo on line. Dinamarca: Museum of Contem-porary Art, 2019. Disponível em: http://www.festivaloffantastics.com/. Acesso em: 28/06/2019.

FILLIOU, Robert. Teaching and Learning as Performing Arts. Nova Iorque: Kasper Kö-nig, 1970.

_____________. El Arte es lo que hace la vida más interesante que el arte. Canadá: Inter Editeur, 2003.

FLOREZ, Fernando Castro. Robert Smithson. El dibujo en el campo expandido. In: MOLINA, Juan José Gómez. Estrategias del dibujo en el arte contemporânea. Madri: Cátedra, 1999.

HENDRICKS, Jon. O que é Fluxus? O que não é! O por quê. Brasília: Centro cultural Banco do Brasil, 2002.

INGOLD, Tim. Líneas: uma breve história. Barcelona: Editorial Gedisa, 2015. E-book (não paginado). Disponível em: www.livrariacultura.com.br. Acessado em: desde abril de 2019.

JACQUES, Paola Berenstein. Apologia da Deriva: Escritos Situacionistas sobre a cida-de. RJ: Casa da Palavra, 2003.KANDINSKY, Wassily. Ponto e Linha sobre Plano (1926). São Paulo: Martins Fontes, 2005.

KLEE, Paul. Diários (1961). São Paulo: Martins Fontes, 1990.

KRAUSS, Rosalind. La Originalidad de la Vanguardia y Otros Mitos. Madri: Alianza Edi-torial, 2006.

LONG, Richard. Walking the Line. Londres: Thames & Hudson, 2005.

MICHELI, Mário de. As Vanguardas Artísticas. SP: Martins Fontes, 2004.

MOLINA, Juan José Gómez. Estrategias del dibujo en el arte contemporaneo. Madri: Cátedra, 1999.

Published

2020-01-01

How to Cite

BECKER, Jéssica. Highest slope line: poetic-critical relations of walking. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 26, p. 013–024, 2020. DOI: 10.5965/2175234612262020013. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16421. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática