Not I: Rosalind Krauss and Jasper John's ironies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613312021248

Keywords:

Modernist Painting, Rosalind Krauss, Jasper Johns, Art Criticism, Contemporary art

Abstract

The text proposes a reading of Rosalind Krauss’ two essays on the work of the painter Jasper Johns.
It starts from Krauss’ antithetical perspectives on Johns’ paintings. On the one hand, Krauss analyzes some pictures under a greenbergian perspective. On the other hand, she recovers duchampian affiliation to investigate Johns’ pictorial tactics. The question that arises runs as follows: to
what extent is this second axis of analysis complementary to the first? The suggested answer is
found in the play “Not I” by the playwright – and one of Johns’ partner – Samuel Beckett.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manoel Silvestre Friques, UNIRIO

Manoel Silvestre Friques é Teórico do Teatro (UNIRIO) e Engenheiro de Produção (UFRJ). Doutor em História no Programa de História Social da PUC-Rio, foi Pesquisador Visitante da Columbia Univeristy (2015-16) e da Université Paris-Nanterre (2019). É Mestre em Artes Cênicas pela UNIRIO. Professor da Escola de Engenharia de Produção da UNIRIO e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena da UFRJ, deu aulas, entre 2008 e 2013, nos cursos de Design de Moda e Artes da Faculdade SENAI Cetiqt. Publicou o livro de críticas Seis Chaves (EAV, 2012) e ensaios nas revistas Concinittas, Poeisis, Arte & Ensaios, Percevejo, Urdimento, E-compós, dentre outras. Dentre suas últimas curadorias destacam-se "Bailado no Tempo", individual de Juana Amorim (Centro de Justiça Federal, 2017), "Lúmens" (Furnas Espaço Cultural), "Incorpóreo" (Centro de Justiça Federal), ambas individuais de João Penoni em 2013; "Brazo de Monte", exposição individual de Andrés Boero Madrid, no Uruguai em 2014; e as exposições coletivas "Coisas Vistas Aqui e Ali, Sem Óculos" e "Curadoria Operária" (ambas no Espaço Cultural Sergio Porto, 2014).

References

BECKETT, S. The complete dramatic works. Londres: Faber and Faber, 2006.

BUCHLOH, B. H. D. Allegorical procedures: appropriation and montage in Contemporary Art. In: Artforum, vol. XXI, n. 1, September, 1982.

DANTO, A. A transfiguração do lugar-comum. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

FRIED, M. Art and Objecthood. Chicago: University of Chicago Press, 1998.

GREENBERG, C. Art & Culture. Boston: Beacon Press, 1992.

GREENBERG, C. Arte & Cultura. São Paulo: Editora Ática, 1996.

GREENBERG, C. The Collected Essays and Criticism, vol. III – Affirmations and Refusals 1950-1956. Edited by John O’Brian. Chicago: Chicago Press, 1995.

GREENBERG, C. The Collected Essays and Criticism, vol. IV – Modernism with a Vengeance 1957-1969. Edited by John O’Brian. Chicago: Chicago Press, 1995.

KRAUSS, R. Caminhos da Escultura Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

KRAUSS, R. Jasper Johns: The Functions of Irony. In: October, vol. 2. (Summer, 1976), pp. 91-99.

KRAUSS, R. Jasper Johns. In: Lugano Review, vol. I/2, II, 1965.

KRAUSS, R. Passages in Modern Sculpture. The MIT Press, Cambridge, 1981.

KRAUSS, R. Perpetual Inventory. In: JOSEPH, Branden W. (ed.). October Files 4 – Robert Rauschenberg. Massachusetts: MIT Press, 2002.

KRAUSS, R. The Mind/Body Problem: Robert Morris in series (1994). In: BRYAN–WILSON, Julia (org.). October Files 15: Robert Morris. Massachusetts: The MIT Press, 2013.

ROSE, B. A B C Art. In: BATTCOCK, Gregory (ed.) Minimal Art – A Critical Anthology. New York: E. P. Dutton, 1968.

ROSENBERG, H. Objeto Ansioso. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

ROSENBLUM, R. Notes on Sol LeWitt. In: LEGG, Alicia. Sol LeWitt. New York: The Museum of Modern Art, 1978.

STEINBERG, L. Outros Critérios. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

TOMKINS, C. As vidas dos artistas. São Paulo: BEI Comunicação, 2009.

WITTGENSTEIN, L. Philosophical Investigations. New York: Macmillan Publishing Co., Inc., 1968.

Published

2021-09-01

How to Cite

FRIQUES, Manoel Silvestre. Not I: Rosalind Krauss and Jasper John’s ironies. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 31, p. 248–267, 2021. DOI: 10.5965/2175234613312021248. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/16333. Acesso em: 20 may. 2024.