AESTHETIC EDUCATION: [BETWEEN] ARTISTIC AND PEDAGOGICAL LANDSCAPES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019085

Keywords:

visual arts, aesthetic education, philosophy, sights

Abstract

The article presents artistic and pedagogical landscapes that reflect on aesthetic education, unfolded in experiences and cartographic movements present in the works of the Research Group [Between] Landscapes, CNPq / UDESC. This is constituted of two Lines of Research, the first investigating the process of creation in Art, and the se-cond the process of creation in Art and Education, proposing to reconfigure other landscapes in visual arts formations, both undergraduate and baccalaureate. The purpose of the group is to promote articulations between teacher education and poetic formation in order to highlight their relational aspect. Thus, the article presents some of these landscapes designed by the projects anchored in the GP, in which each researcher investigates different conceptions and theoretical axes that intersect with philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Schmidlin, Santa Catarina State University

Professora no Programa de Pós-graduação e no curso de Licenciatura em Artes Visuais do Centro de Artes (CEART) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Possui Pós-doutorado pelo Instituto de Filosofia da Universidade Nova de Lisboa; Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduação pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Integrante do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens UDESC/CNPq.

Jociele Lampert, Santa Catarina State University

Desenvolveu pesquisa como professora visitante no Teachers College na Columbia University na cidade de New York como Bolsista Fulbright (2013), onde realizou estudo intitulado: ARTIST’S DIARY AND PROFESSOR’S DIARY: ROAMINGS ABOUT PAINTING EDUCATION. Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009); Mestre em Educação pela UFSM (2005). Possui Graduação em Desenho e Plástica Bacharelado em Pintura, pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e Licenciatura também pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). Professora Associada na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atua no Mestrado e Doutorado em Artes Visuais PPGAV/UDESC, como orientadora na Linha de Pesquisa de Ensino das Artes Visuais e na Graduação em Artes Visuais DAV/UDESC. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura UFSM/CNPq. Membro/Líder do Grupo de Pesquisa Entre Paisagens UDESC/CNPq. Coordenadora do Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke (UDESC). É Editora Chefe do Periódico Revista Apotheke. Site: www.jocielelampert.com.br e  www.apothekeestudiodepintura.com

References

CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. Tradução: Marcos Marcionilo. São Pau-lo: Martins, 2007. (Coleção Todas as Artes).

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. 4. ed. Tradução: Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Editora Perspectiva S.A., 2003.

______________. Crítica e clínica. 2ª ed.Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 2011.

________; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia – vol. 1. Tradução: Aurélio Guerra Neto; Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FONSECA, Tania Mara Galli; COSTA, Luis Artur. As durações do devir: como construir objetos-problema com a cartografia. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; TE-DESCO, Silvia (orgs.). Pistas do método da cartografia: a experiência da pesquisa e o plano comum. Porto Alegre: Sulina, 2014.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2012.

LAMPERT, Jociele; GOULART, Tharciana; FACCO, Marta. A pesquisa em arte na arte educação: reflexões sobre “inventações” no ateliê de pintura. In: Anais do 26º Encon-tro Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas. Campinas, São Paulo, 2017.

LINS, Daniel. Estética como acontecimento: o corpo sem órgãos. São Paulo: Lumme Editor, 2012.

MADERUELO, Javier. Paisaje: un término artístico. In: BULHÕES, Maria Amélia; KERN, Maria Lúcia B. Paisagem: desdobramentos e perspectivas contemporâneas. Editora UFRGS, 2010.

PASSERON, René. A poiética em questão. Revista Porto Arte, Porto Alegre, n. 21, vol. 1, jul./nov. 2004. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/PortoArte/article/view/27885/16492>. Acesso em: 17 maio 2016.

PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina benevides de. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subje-tividade. Porto Alegre: Sulina, 2012.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a for-mação do professor. Santa Maria: Editora da UFSM, 2013.

REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRI-TES, Blanca; TESLER, Elida (orgs.). O meio como ponto zero: metodologia de pesqui-sa em Artes Plásticas. Porto Alegre: UFRGS, 2002. pp.123-140.

WOSNIAK, F.; LAMPERT, Jociele. Sobre o ensino/aprendizagem em Artes Visuais ou arte como experiência. In: Seminário comemorativo do centenário do livro Demo-cracia e Educação, 2016, São Paulo. Seminário comemorativo do centenário do livro Democracia e Educação: a Filosofia da Educação de John Dewey em debate. Paraná: Londrina, 2016, vol. 1, pp. 39-54. Disponível em: <http://www.uel.br/eventos/cente-nariode/>. ISBN978-85-7846-365-6. Acesso em: 08 maio 2016.

Published

2019-09-01

How to Cite

SCHMIDLIN, Elaine; LAMPERT, Jociele. AESTHETIC EDUCATION: [BETWEEN] ARTISTIC AND PEDAGOGICAL LANDSCAPES. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 85–98, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019085. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/15762. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática