José Leonilson and poetry in the fissure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611242019011

Keywords:

José Leonilson, contemporary brazilian art, word and image, poetry, translation

Abstract

The work of José Leonilson is one of the most emblematic productions of contemporary Brazilian art and the most significant for the reflection on the rela-tionship between verbal and visual lan-guages. His production is a remarkable case of insertion of words into plastic production. However, it is an insertion in which, in addition to possessing poetic status, words acquire meaning through their formal presentation and the spa-tial characteristic of drawings, paintings and embroidery. We believe that such production is significant to reflect on the methodologies of analysis proposed by the interarts field, since it is able to assess the effectiveness of such methodologies. In this sense, we propose an analysis of the methodology and nomenclature of analysis initially proposed by Leo Hoeck for the interart studies against the analy-sis of some works by Leonilson. The ini-tiative is justified in the face of the chal-lenge of thinking about the implications of using such methodologies for the translation of Leonilson’s work into En-glish, for example. We will base the analy-sis initially on a brief reflection on some bibliographical references that analyse the relationship between arts and litera-ture, as well as the analysis of Leonilson’s works, as well as his interest in poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lucia Beck, Federal University of Rio Grande do Sul

Pesquisadora Independente. Doutora em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGLET/UFRGS), com estágio doutoral no King's College London no Spanish, Portuguese and Latin American Studies Department (University of London). Mestra em História, Teoria e Crítica da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharel em Artes Plásticas com Habilitação em Desenho pelo Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Seus interesses de pesquisa concentram-se nas relações entre as Artes Visuais e a Literatura, considerando especificamente a presença de elementos verbais em produções de Artes Visuais, bem como a presença da imagem na Poesia e na Literatura. Nesse sentido, desenvolveu a dissertação de mestrado Palavras Fora de Lugar, considerando o estatuto poético da palavra na poesia e a inter-relação entre este e a presença do elemento verbal na obra do artista brasileiro José Leonilson. Em sua tese de doutorado (Entre Eu e o Outro), fez uso da metodologia comparatista para investigar o processo de criação de José Leonilson e da artista franco-americana Louise Bourgeois, detendo-se tanto na relação entre aspectos visuais e verbais na obra de ambos os artistas, como na articulação destas com aspectos da subjetividade. Sua produção teórica pode ser acessada nas páginas: www.kcl.academia.edu/AnaBeck e www.issuu.com/palavraimagem . Sua produção autoral está disponível em: www.paraisonaotemnome.blogspot.com. Durante 13 anos, atuou no Curso de Artes Visuais da Universidade Luterana do Brasil nos níveis de graduação, pós-graduação, extensão e administração.

References

ARBEX, Márcia (org). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

__________________. A poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BECK, Ana Lúcia. Voilà món Cœur: it’s been to hell and back! José Leonilson’s and Louise Bourgeois’ poetic images on longing and belonging. In: SCHIEL, Nina; LE JUEZ, Briguitte (orgs.). (Re)Writing Without Borders – Contemporary Intermedial Pers-pectives on Literature and the Visual Arts. Champaign: Common Ground Publishing, 2018. p. 155-176.

________________. Silent landscapes – A comparative approach to José Leonilson and Louise Bourgeois. Canadian Review of Comparative Literature. v 44.2, Junho 2017. Edmonton: University of Alberta/ Irene Sywenky/Jessica Tsui-yan (ed). p. 317 a 335.

________________. No princípio era o verbo - o contexto interartes em Albrecht Dürer. In: BITTENCOURT, Rita Lenira de Freitas; FERREIRA, Gabriela Semensato; GAT-TELI, Vanessa Hack e OLIVEIRA, Marta Ramos (Orgs.). Anais do VI Coloquio Inter-nacional Sul de Literatura Comparada: Espaço-Espaços. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Letras/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015. p. 21 a 34.

________________. Leonilson: desdobramentos. Revista Portoarte, v. 13, n.23, nov/2005. Porto Alegre: Programa de Pós-graduação em Artes Visuais do Instituto de Artes da UFRGS.

_______________. Palavras fora de lugar – Leonilson e a inserção de palavras nasartes visuais. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: Programa de Pós-graduação em Artes Visuais/UFRGS, 2004.

BRANDÃO, Ruth Silviano. Escritores-Pintores: o processo de transposição. Myriades Revue d’Études Francophones. Volume 1, 2015 (La Comparaison). Braga: Universida-de do Minho.

CASSUNDE, Carlos Eduardo Bitu; RESENDE, Ricardo (Projeto curatorial e textos). Le-onilson - sobre o peso dos meus amores. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

CAVAFY, Constantine. Poems. Poem Hunter. Com – The World’s Poetry Archive, 2004.

__________________. 90 e mais Quatro Poemas. Prefácio, comentários e notas de Jorge de Sena. Coimbra: Edição Centelha, 1986.

CLÜVER, Claus. Inter textus/ Inter artes/ Inter media. In: Aletria. Vol. 14, no. 1, jul/dez 2006. p. 11 – 41.

_____________. Da Transposição Intersemiótica. In: ARBEX, Márcia (org). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006. pg. 107 – 166.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Pensar debruçado. Lisboa: KKYM, 2015. Edição Kindle.

FER, Briony. Introdução. In: FRANSCINA, Francis [et alii]. Modernidade e Modernismo. São Paulo: Cosac & Naify, 1998. p. 2-49.

FOUCAULT, Michel. Manet and the object of painting. London: Tate Publishing, 2011.

________________. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

________________. Isto não é um cachimbo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

GARCIA, Wilton. Corpo e Poética em Jogos Perigosos de José Leonilson. In: GARCIA, Wilton e LYRA, Bernadette (orgs). Corpo e Imagem. São Paulo: Arte e Ciência, 2002. p 75-86.

HOEK, Leo. A transposição intersemiótica – por uma classificação pragmática. In: ARBEX, Márcia (org). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006. pg. 167 – 189.

LAGNADO, Lisette. Leonilson: são tantas as verdades. São Paulo: DBA Melhoramen-tos/Fiesp, 1998.

PEDROSA, Adriano (curadoria, edição e textos). Leonilson - Truth, Fiction. São Paulo: Pinacoteca do Estado/Cobogo Editora, 2014.

PHILLIPSON, J. C. P. Cavafy Historical Poems. Bloomington: AuthorHouse/Edição Kindle, 2013.

SELIGMANN, Márcio.Fotografia é a destruição da história: Flusser e a vitória da me-mória sobre a história na era das imagens técnicas. Pandaemonium, São Paulo, v. 21, n. 33, jan. abr. 2018, p. 1-15.

Published

2019-06-06

How to Cite

BECK, Ana Lucia. José Leonilson and poetry in the fissure. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 24, p. 11–27, 2019. DOI: 10.5965/2175234611242019011. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/15029. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática