Exiting the map, creating the map: a erring epistemology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234612262020051

Keywords:

abyss, cartography, discourse, errant

Abstract

The article is a convergence of ideas derived from the doctoral thesis The Erring Artist and the Discourse as Cartography in a Spanish-Brazilian context (UCM / CAPES), defended in 2017. It raises questions on the artist in the cartographic world and his sinuous and decentralized discourse, trying to analyze the latter as a movement toward the uncertain, a jump into the abyss. In this way, the erring artist, as we defend, is a typology that helps to practice, on the basis of (in)certainties, new ways of thinking and defending art in our day. This contemporary creator wanders and strengthens himself on the maps that his errant discourse (which goes through error) builds in the world. The text goes through concepts such as indecision, singular rhythm, cartography, as well as translation and self-alteration reports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sofia Porto Bauchwitz, Federal University of Rio Grande do Norte

É doutora em Belas Artes pela Universidad Complutense de Madrid (UCM/CAPES) e mestre em Pesquisa em artes e criação pela mesma instituição. Licenciada em Artes Visuais pela UFRN (2012). É membro do comitê editorial da Revista de Arte e Pensamento Barahúnda desde 2017.

References

ARTAUD, Antonin (1980). El pesa-nervios. Madrid: Ed. Visor.

BORRIAUD, Nicolas (2009). Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

BORGES, Jorge Luis. (1932). Discusión. Obras completas, 1923-1936. Livro I. Madrid: Círculo de Lectores, 1992.

CERTEAU, Michel de (2000). La invención de lo cotidiano. I Artes de hacer. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

DEBORD, Guy (2010). In girum immus nocte et consumimur igni; crítica da separação. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2010, p. 31.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix (2004). Mil Mesetas: Capitalismo e esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

FOUCAULT, Michel (2008). “Topologías”. En: Fractal: Revista iberoamericana de en-sayo y literatura, vol. 13, n.48, año XII.

JACQUES, Paola Berenstein. Elogio aos errantes. Salvador: EDUFBA, 2012.

MESCHONNIC, Henri (2010). Poética do traduzir. São Paulo: Perspectiva.

PHELAN, Peggy; ROGOFF, Irit (2001). ““Without”: A Conversation”. In: Art Journal, v. 60, n. 3. Nueva York: College Art Association, 2001.

RANCIERE, Jacques (2011). El espectador emancipado. Castellón: Ellago Ensayo.

SEEMANN, Jörn (2001) “Cartografias Culturais na geografía cultural: Entre mapas da cultura e a cultura do mapas.” En: Boletim Goiano de Geografía v. 21 n.2. Goiânia: Universidade Nacional de Goiás. 2001 (pp. 61-82)

SEEMANN, Jörn (2012). “Tradições Humanistas na Cartografia e a Poética dos Mapas”. En: MARANDOLA JR., Eduardo; OLIVEIRA, Livia de. (orgs.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012.

SEGALEN, Victor (2017). Ensayo sobre el exotismo. Una Estética de lo Diverso. Madrid: La Línea del Horizonte.

VENTAPANE, Leonardo (2013). “O explorador, o artista e os territórios de imperma-nência”. En: Arte & ensaios: revista do ppgav/eba/ufrj, n. 27. Rio de Janeiro: EBA – UFRJ. 2013 (pp.163-171).

Published

2020-01-01

How to Cite

BAUCHWITZ, Sofia Porto. Exiting the map, creating the map: a erring epistemology. Palíndromo, Florianópolis, v. 12, n. 26, p. 051–060, 2020. DOI: 10.5965/2175234612262020051. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/14620. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática