PAULO GAIAD: BETWEEN PLACES AND ROADS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611252019178

Keywords:

contemporaray art, narrative, landscapes, travels

Abstract

The work of the artist Paulo Gaiad reveals narratives between fiction and biography, in plots that are woven by images and words, which tell a series of real and imaginary events, recorded by memory and reinvented by imagination, places, travels and landscapes. In this way, we intend to take a look at the narrative elements of the artist based on approximations and distances, with the hybrid creation process of the artistic languages, inserted in the contemporary scenario. Moreover, the narrative elements in the artist’s work are presented against the destruction of memory, present in the immediacy of daily life and in slavery imposed by work, which belongs to the very characteristic of experience in contemporary life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Fontes Gaspar, Santa Catarina State University

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Santa Catarina UDESC, na linha de pesquisa - Teoria e História da Arte (2016/2020), atualmente membro do Grupo de Pesquisa: História da Arte: imagem-acontecimento. Mestre em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Santa Catarina UDESC, na linha de pesquisa - Teoria e História da Arte (Bolsista CAPES, 2015). Especialista em Filosofia Moderna: aspectos éticos e políticos, pela Universidade Estadual de Londrina (2009). Graduado em Filosofia pela Universidade Estadual de Londrina (2007).

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e História. Destruição da experiência e origem da histó-ria. Tradução de Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre lite-ratura e história da cultura. [tradução Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin] – 7. ed. – São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas; v. 1)

________________. Experiência e pobreza. In: Magia e técnica, arte e política: en-saios sobre literatura e história da cultura. [tradução Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin] – 7. ed. – São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas; v. 1)

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Trad. Cláudia de Mora-es Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Prefácio Walter Benjamin ou a história aberta. In: Obras escolhidas. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

NANCY, Jean-Luc. “O vestígio da arte”. In: Huchet, Stephane (org.). Fragmentos de uma Teoria da Arte. São Paulo: Edusp, 2012.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Segunda Consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da história para a vida. Tradução de Marco Antônio Casanova. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.

TACCA, Paula Cabral. Não é mais sobre fotografia, é sobre arte contemporânea: al-guns apontamentos. Resgate - Rev. Interdiscip. Cult., Campinas, v. 25, n. 1 [33], p. 333-378, jan./jun. 2017.

Published

2019-09-01

How to Cite

GASPAR, Rafael Fontes. PAULO GAIAD: BETWEEN PLACES AND ROADS. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 178–190, 2019. DOI: 10.5965/2175234611252019178. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12656. Acesso em: 2 jun. 2024.