Registration or art? The place of performance in the work of Tony Camargo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609202018025

Keywords:

Tony Camargo, contemporary art, performance, Fotomódulos, document

Abstract

In this article, we will take an approach on the place of performance in the circuit of contemporary art. To accomplish that, we will reflect on the work of Tony Camar-go, visual artist and performer who stresses the limits imposed on performance art by capturing and editing photographs of his plays. When we look at the Fotomódulosseries, we try to understand how and when, for him, the performance record becomes a work of art. The artist was interviewed with the intention of understanding which layers are superimposed on his performance in the production and post-production of the photographs that capture his gestures. We do not pretend to develop a critical analysis of the formal quality of his work, but rather to map the procedures that makes possible, for Tony, to capture the performative ges-ture as a museum artefact. From Auslander (2013) and Agra (2009), we will articulate the tensions imposed on the documenta-tion of the performance, seen by some as another form of art.

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Author Biographies

Yasmin Fabris, Federal University of Paraná

Doutoranda em Design pela Universidade Federal do Paraná, na linha de pesquisa Sistemas de Produção e Utilização. Mestre em Tecnologia e Sociedade pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, na linha de pesquisa Mediações e Culturas. Participa do grupo de pesquisa Design e Cultura (UTFPR). Possui graduação em Bacharelado em Design pela UTFPR, com habilitação em design gráfico e de produto. Professora do Instituto Federal do Paraná. Seus temas de pesquisa e interesse são: design e cultura, cultura popular, cultura material, história do design e memória e patrimônio.

Ronaldo de Oliveira Corrêa, Federal University of Paraná

Mestre pelo PPGTE/UTFPR (2003), sob a orientação da Dra. Marília Gomes de Carvalho. Doutor pelo PPGICH/UFSC (2008), sob a orientação da Dra. Carmem Rial e do Dr. Gilson Queluz. Em 2007 realizou estágio de doutoramento no México, no Posgrado en Ciéncias Antropológicas da Universidad Autónoma Metropolitana ? Unidad Iztapalapa, sob a orientação do Dr. Néstor Garcia Canclini, na área de políticas culturais. Recebeu o Prêmio Capes de Teses ? edição de 2009. Estágio de pós-doutorado CAPES no PPGAS/UFRGS (jul de 2012 a jul de 2013), sob a supervisão da Dra. Cornélia Eckert. Atualmente é professor na Universidade Federal do Paraná UFPR, onde atua na graduação e pós-graduação. Áreas de interesse: cultura material, memória e trabalho, sistemas técnicos e tecnologia, produção e crítica de imagem.

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Published

2018-04-26

How to Cite

FABRIS, Yasmin; CORRÊA, Ronaldo de Oliveira. Registration or art? The place of performance in the work of Tony Camargo. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 20, p. 25–41, 2018. DOI: 10.5965/2175234609202018025. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12137. Acesso em: 18 may. 2024.

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