Billboard art as a temporary autonomous zone:urban art’s exhibitive platforms and pirate speeches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234609202018066

Keywords:

temporary autonomous zone, billboard art, poetic terrorism, urban art, consumerism languages

Abstract

Advertising stands for a group of practices that ally discursive techniques with symbolic constructions to brand development and uses media to sell its objects. From the work of art analysis of Félix Gonzalez-Torres, Barbara Kruger, PORO colective e ETC colective, it is asked: can contemporary art enable a counterattack to normative speeches, proposing the occupation of billboards as an exhibitive platform for pirate concepts? From this initial question, this arcticle’s main goal is to correlate the billboard media as a tool of capitalist rhetoric and its occupation as an exhibitive platform for pirate speeches. Realizing urban art as a polemizer of speeches on urban iconography, it is concluded that billboard art builds spaces-between because are as polemic as ephemeral, making possible poetics to the city’s urbanized space, a voice attempt within an excess of urban voices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Luiz Zen, Centro Universitário de Brusque

Coordenador do curso de Publicidade e Propaganda do Centro Universitário de Brusque - UNIFEBE e membro docente dos cursos de Publicidade e Propaganda, Design Gráfico, Design de Jogos Digitais e Design de Moda.

Célia Maria Antonacci Ramos, Santa Catarina State University

Possui mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1993) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes, atuando principalmente nos seguintes temas: artes visuais, cultura urbana, cidade, arte, comportamento, África e educação.

References

BEY, Hakim. Caos: terrorismo poético e outros crimes exemplares. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2003.

BEY, Hakim. TAZ: Zona Autônoma Temporária. São Paulo: Conrad, 2003.

BRASIL, André. Insignificâncias: a política nas intervenções do Poro. 2009. In: CAMPBELL, Brígida, TERÇA-NADA, Marcelo. Ações políticas do Poro. São Paulo: Radical Livros, 2011.

COLETIVO PORO. Acessado em 16 de fevereiro de 2018. Disponível em: http://poro.redezero.org/

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2003.

HALL, Stuart. The work of representation. In: Representation - Cultural representations and signifying practices. Londres: SAGE, 1997.

JACQUES, Paola Berenstein. Notas sobre espaço público e imagens da cidade. 2009. Acessado em 15 de fevereiro de 2018. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/10.110/41l.

LUCIE-SMITH, Edward. Os Movimentos Artísticos a partir de 1945. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

NOTÍCIAS DO DIA. 2014. Grupo responde por crime ambiental após espalhar a mensagem “Cidade à Venda” pela capital. Acessado em 16 de fevereiro de 2018. Disponível em: http://ndonline.com.br/florianopolis/noticias/162767-arte-ou-pichacao.html.

OBRIST, Hans Ulrich. Entrevistas: volume 4. Rio de Janeiro: Cobogó, 2011.

PENA, João Soares. JUNIOR, Osnildo Adão Wan-Dall. Partilha e conflito no espaço público: experiências urbanas na cidade de Salvador. Revista Redobra. Universidade Federal da Bahia: 2012. Acessado em 15 de fevereiro de 2018. Disponível em: http://www.redobra.ufba.br/wp-content/uploads/2012/04/redobra9_Partilha-e-conflito-no-espaco-publico.pdf.

SILVA, Vanessa R. de L. Os Caminhos Entre a Arte e a Publicidade: da produção do discurso à construção do sentido – uma leitura das obras de Oliviero Toscani e Bárbara Kruger. Revista Espcom, Belo Horizonte,Nº1, 2006.

THIBAUD, Jean-Paul. O devir ambiente do mundo urbano. Revista Redobra. Universidade Federal da Bahia: 2012. Acessado em 17 de fevereiro de 2018. Disponível em: http://www.redobra.ufba.br/wp-content/uploads/2012/04/redobra9_O-devir-am-biente-do-mundo-urbano.pdf.

TOSCANI, O. A publicidade é um cadáver que nos sorri. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

WALLESTON, Aimee. “Marlene McCartys Resilient Fury”. In: Art in America Magazine.Acessado em 15/02/2018. Disponível em: https://www.artinamericamagazine.com/news-features/news/marlene-mccarty/.

Published

2018-04-26

How to Cite

ZEN, Rafael Luiz; RAMOS, Célia Maria Antonacci. Billboard art as a temporary autonomous zone:urban art’s exhibitive platforms and pirate speeches. Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 20, p. 66–90, 2018. DOI: 10.5965/2175234609202018066. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12009. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática