DESCRIPTIVE LANDSCAPES:RECORDING POSSIBLE PLACES ON THE WORK OF FRANS POST (1612-1680)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234610212018199

Keywords:

Frans Post, descriptive landscape, recording, possible places

Abstract

This article analyzes three works by the Dutch artist Frans Post (1612-1680), a member of the scientific mission brought by Count Maurício de Nassau to Brazil in the 17th century. The works - called The River São Francisco (1638), Forte Maurício on the São Francisco River (1647) and Paulo Afonso Waterfall (1647) - are simultaneously approached from a scientific perspective and as pictorial representations. The notion of possible places, as proposed by Svetlana Alpers (1987), is developed aiming the understanding of the images created by Post in loco as a traveling artist and, later, of the representations created from the repertoire of forms, constituted during his stay in Brazil. In this way, it is intended to broaden the understanding of the artist’s work, maintaining its dual status, as descriptive visual records and as images constructed between reality and artifice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daiana Schröpel, Federal University of Rio Grande do Sul

Artista visual e pesquisadora. É doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAV/UFRGS – Brasil), com ênfase em Poéticas Visuais. Possui os graus de Mestra (PPGAV/UFRGS, 2016) e de Bacharela em Artes Visuais (2013) pelo Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Investiga transversalidades entre artes visuais, ciência e ficção, seus veículos e desdobramentos na contemporaneidade. 

References

ALBERTIN, Petronella J. Arte e ciência no Brasil holandês – Theatri rerum naturalium brasiliae: um estudo dos desenhos. Revista Brasileira de Zoologia, São Paulo, v. 3, n. 5, p. 249-326, jun. 1985.

ALPERS, Svetlana. El arte de describir. El arte holandés en el siglo XVII. España: Hermann Blume, 1987.

BARLAEUS, Caspar. História dos feitos recentemente praticados durante oito anos no Brasil. Recife: Fundação Cultura Cidade do Recife, 1980.

BELLUZZO, Ana Maria. O viajante e a paisagem brasileira. Revista Porto Arte, v.1, n.1, p. 41-58, jun. 1990.

__________________. O Brasil dos viajantes. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva/Metalivros, 1999.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

DIENER, Pablo; COSTA, Maria de Fátima. A Arte de Viajantes: de documentadores a artistas-viajantes. Perspectivas de um novo gênero. Revista Porto Arte, v.1, n.1, p. 75-90, jun. 1990.

GESTEIRA, Heloísa Meireles. O Recife holandês: história natural e colonização neerlandesa (1624-1654). Revista da SBHC, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 6-21, jan./jun. 2004.

HALFELD, Henrique Guilherme Fernando. Atlas e relatório concernente a exploração do Rio de São Francisco - desde a Cachoeira da Pirapóra até o Oceano Atlântico, levantado por ordem do governo de S. M. I. o Senhor Dom Pedro II. Rio de Janeiro: Lithographia Imperial, 1860.

LAGO, Bia Côrrea (Org.). Frans Post e o Brasil Holandês na coleção do Instituto Ricardo Brennand: catálogo da exposição. Recife: Instituto Ricardo Brennand, 2003.

OLIVEIRA, Carla Mary. O Brasil seiscentista nas pinturas de Albert Eckhout e Frans Janszoon Post: documento ou invenção do Novo Mundo. In: ATAS DO CONGRESSO INTERNACIONAL ESPAÇO ATLÂNTICO DE ANTIGO REGIME: poderes e sociedades. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2005.

REVIGLIO, Laura. Frans Post: o primeiro paisagista do Brasil. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 13, p. 1-33, 1972.

SOUSA-LEÃO, Joaquim de. Frans Post 1612-1680. Amsterdam: A. L. van Gendt, 1973.

Published

2018-07-31

How to Cite

SCHRÖPEL, Daiana. DESCRIPTIVE LANDSCAPES:RECORDING POSSIBLE PLACES ON THE WORK OF FRANS POST (1612-1680). Palíndromo, Florianópolis, v. 10, n. 21, p. 199–216, 2018. DOI: 10.5965/2175234610212018199. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/11879. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta