Kaleidoscopic rhythm, microscopic miracle: (auto)biographical approach in academic production of music education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0108

Keywords:

state of knowledge, theoretical reference, methodology, concepts

Abstract

Seeking to know how the (auto)biographical research are being developed in music education, we analyzed 47 theses and dissertations throughout a state of knowledge study. We highlight the analysis of the theoretical framework, methodology and neologisms constituted at the interface between music education and (auto)biography. These works reinforce the autonomy of music education as an area of knowledge, and even face to the contribution of sociology, psychology and philosophy, their objects of study focus on specific issues and empirical fields of music education. The methodology of the studies reveals a plurality of names used that merge with terms of research’ approaches: narratives, biographical, life stories, oral history, although we perceive few variations between authors to substantiate. We found six new terms with concepts outlined by the researchers, which contribute to the vocabulary of music education’ area, showing the conceptual crossroads of the area and expanding the investigative paths taken.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mônica Luchese Marques, Federal University of Maranhão

Possui nível Técnico em Violino pela Escola de Música de Brasília, graduação em Educação Artística- Música pela Universidade de Brasília (2007) e mestrado em Música pela Universidade de Brasília (2011). É professora assistente da Universidade Federal do Maranhão e atualmente cursa o doutorado em Música na Universidade Estadual de Santa Catarina sob a orientação da Dra. Teresa Mateiro.

Ana Ester Correia Madeira, Santa Catarina State University

Doutoranda, mestre e licenciada em Música pela UDESC. Integra o Grupo de Pesquisa "Educação Musical e Formação Docente" (ForMusi/Udesc/CNPq). Professora de música na Educação Infantil; cantora e integrante do Grupo de Evangelização Infantil Semeando a Esperança, onde trabalha com música e teatro de fantoches.

Silani Pedrollo, Santa Catarina State University

Estudante do curso de Mestrado em Música – Educação Musical (PPGMUS/UDESC). Foi bolsista em projetos de pesquisa (Iniciação Científica) e em projetos de extensão durante o curso de Licencitura em Música (UDESC, 2019). É graduada também em Pedagogia (UNIPAR, 2001).

Teresa Mateiro, Santa Catarina State University

Professora associada do Departamento de Música (DMU) da UDESC. Atua nos Programas de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado em Música (PPGMUS) e Mestrado Profissional em Artes (PROF-ARTES) na mesma instituição. Realizou Pós-Doutorado na Universidade de Lund, Suécia. É líder do Grupo de Pesquisa Educação Musical e Formação Docente (ForMusi/UDESC/CNPq).

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org.). A aventura (auto)biográfica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 201-224.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. História de vida e sua representatividade no campo da educação musical: um estudo com dois Educadores Musicais do Distrito Federal. InterMeio: Revista da Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, v. 23, n.45, p.207-227, 2017b.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. O FAEM como espaço de formação em educação musical: uma investigação-formação a partir de memoriais de mestrandos na UnB. In: Revista da ABEM, Londrina, v.25, n. 38, p. 89-104, jan.jun. 2017a.

ALMEIDA, Jéssica de; LOURO, Ana Lúcia. Biografia músico-educativa: aspectos teóricos e metodológicos. In: Revista da ABEM, v. 27, n. 42, p. 94-112, 2019.

BACHELARD, Gaston. A Póética do Espaço. In: Coleção Pensadores; Seleção de textos de José Américo Motta Pessanha. Tradução: Joaquim José Moura Ramos et al. São Paulo, SP: Editora Abril Cultural, 1978.

BASTIAN, Hans Günther. A pesquisa (empírica) na educação à luz do pragmatismo. Trad. Jusamara Souza. In: Em Pauta, UFRGS, v. 11, n. 16/17, p. 74-106, 2000.

BENVENISTE, Émile. Problemas de Lingüística Geral II. Campinas: Pontes. 1989.

BOLÍVAR, Antonio, DOMINGO, Jesús; FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa em educación. Enfoque y metodología. Madrid: Muralla, 2001.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias e vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012.

BRANDÃO, Luigi. Biografia musical e musicologia: revendo premissas e traçando caminhos. In: CONGRESSO DE MÚSICA NAS NUVENS, 6, 2020, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2020.

COSTA, Lucimara Alves da C. Reflexões sobre a variação terminológica na lexicografia corrente no Brasil e a construção das bases teórico-metodológicas para o dicionário de lexicografia brasileiro. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Estadual Paulista. São José do Rio Preto, 2015.

DEL BEN, Luciana. A delimitação da educação musical como área de conhecimento: contribuições de uma investigação junto a três professoras de música do Ensino Fundamental. In: Em Pauta, v. 12, n18/19, p. 65-93, 2001.

DEL-BEN, Luciana M. (Para) Pensar a pesquisa em educação musical. In: Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 24, 25-33, 2010.

DEL-BEN, Luciana M. Políticas de ciência, tecnologia e inovação no Brasil: perspectivas para a produção de conhecimento em educação musical. In: Revista da ABEM, Londrina, v. 22, n.32, p.130-142, 2014.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaio sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: Editora da UFRN, 2012a.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Tradução Eliane das Neves Moura. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, 2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Tradução Anne-Marie Milon Oliveira. Revista Brasileira de Educação, v. 17 n. 51, 2012b.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa biográfica em educação. In: Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 333-346, 2011.

FONTES, Baruc Correia. A entrevista biográfica na sociologia. In: Revista Sociais & Humanas, v. 32, n. 3, p. 83-97, 2019.

FREITAS; Maria de Fátima; SOUZA, Jusamara. Pensar a formação e a pesquisa na pós-graduação stricto sensu. In: Educar em Revista, n. 71, p. 9-18, 2018.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução: Flávio Paulo Meurer. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 1997.

GONTIJO, Millena Brito T. O movimento (auto)biográfico no campo da educação musical no Brasil: um estudo a partir de teses e dissertações. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade de Brasília. Brasília, 2019.

GRAY, David E. Pesquisa no mundo real. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Penso, 2012.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Aprendizagem docente no ensino superior: construções a partir de uma rede de interações e mediações. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5, 2007, São Leopoldo. Anais... São Leopoldo: UNISINOS, p. 1-12, 2007.

KRAEMER, Rudolf-Dieter Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Tradução: Jusamara Souza. In: Em Pauta, v. 11, n. 16/17, p.48-7. 2000.

MADEIRA, Ana Ester Correia; MARQUES, Mônica Luchese; PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa. Pesquisa (auto)biográfica em educação musical: análise da construção do conhecimento em teses e dissertações. In: XXV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 25, 2021, Campo Grande/On-line. Anais... Campo Grande: UFMS, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/975/public/975-4019-1-PB.pdf . Acesso em: fev. 2022.

MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa narrativa em Educação Musical: considerações de ordem epistemológica. In: BELLOCHIO, Cláudia Ribeiro (org.). Educação musical e unidocência: pesquisas, narrativas e modos de ser professor de referência. Porto Alegre: Sulina, 2017, p. 55-75.

MARQUES, Mônica Luchese; PEDROLLO, Silani; MADEIRA, Ana Ester Correia. Neologismos entre educação musical e pesquisa (auto)biografia. In: XXV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 25, 2021, Campo Grande/On-line. Anais... Campo Grande: UFMS, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/1016/public/1016-4023-1-PB.pdf. Acesso em: fev. 2022.

MATEIRO, Teresa. Do tocar ao ensinar: o caminho da escolha. In: Revista Opus, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 175-196, 2007.

MATEIRO, Teresa. Ensinar música: ocupação individual ou profissão aprendida? In: SILVA, Helena Lopes da; ZILLE, José Antônio Baêta (org.). Música e educação: série diálogos com o som. Barcelona: EdUEMG, p. 171-188, 2015.

MATEIRO, Teresa. Uma análise de projetos políticos pedagógicos de licenciatura em música. In: Revista da ABEM, v. 22, p. 57-66, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, SP: Editora Hucitec, 2010.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. In: Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014.

MOTTA, Thais da Costa; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação: uma opção teórico-metodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. In: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 4, n. 12, p. 1034-1049, 2019.

NIELSEN, F. V. The domain of research in music education: mapping the object fi eld. In: RAIME – Research Alliance Of Institutes For Music Education, 9., 2007. Proceedings of the IX International Symposium. Miami: Frost School of Music, University of Miami, p. 122-140, 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Aproximaciones teóricas a las perspectivas de la investigación (auto)biográfica em educación. Tradução de Dora Lilia Marín Diaz. In: Revista Educación y Pedagogía, v. 23, n. 61, p. 25-39, 2011.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. In: Revista Paradigma, v. XLI, p. 57-79, 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição; ABRAHÃO Maria Helena Menna Barreto; DELORY-MOMBERGER, Christine. Reabrir o passado, inventar o devir: a inenarrável condição biográfica do ser. In: Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica: Tomo II. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu. O Movimento (Auto)biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. In: Revista Investigacion Cualitativa, Bahia, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu; VICENTINI, Paula (orgs). Pesquisa (Auto)biográfica: narrativas de si e formação. Curitiba: CRV, 2013.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SÁ JUNIOR, Lucrécio Araújo de; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. Educação e Experiência: narrativas em múltiplos contextos. Natal, RN: EDUFRN, 2021.

PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa; MARQUES, Mônica Luchese; MADEIRA, Ana Ester Correia. Pesquisas (auto)biográficas: abordagens metodológicas na produção acadêmica em Educação Musical. In: XXV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 25, 2021, Campo Grande/On-line. Anais... Campo Grande: UFMS, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/1040/public/1040-4021-1-PB.pdf. Acesso em: fev. 2022.

PEREIRA, Lígia Maria Leite. Algumas reflexões sobre histórias de vida, biografias e autobiografias. In: História Oral, v. 3, p. 117-127, 2000.

PIMENTA; Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2017.

RAMOS, Michael D. P; OLIVEIRA, Rita de Cássia M. de; SANTOS, Maria Rita. Estado da Arte da pesquisa (auto)biográfica: uma análise do portal de periódicos CAPES. In: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 2, n. 5, p. 449-469, 2017.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. In: Diálogo Educativo, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

ROPKE, Camila Betina; MONTI, Ednardo Monteiro G. do. (Auto)biografia e educação musical: produções em teses e dissertações em Educação, História e Música entre os anos de 2015 e 2019. In: Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 06, n. 17, p. 207-223, 2021.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. Portugal, Porto: Editora Afrontamentos, 1987.

SOUZA, Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018.

SOUZA, Elizeu Clementino de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. In: Revista Educação em Questão. Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, 2006.

SOUZA, Elizeu Clementino; PASSEGGI, Maria da Conceição; PARIS, Christine Delory-Momberger; SUÁREZ, Daniel Hugo. Fios e teias de uma rede em expansão cooperação acadêmica no campo da pesquisa (auto)biográfica. In: Teias. Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, 2010.

SOUZA, Jusamara. O cotidiano como perspectiva para a aula de música. In: Fundamentos da Educação Musical, v. 3, p. 61-74, 1996.

SOUZA, Jusamara. A educação musical como campo científico. In: Olhares&Trilhas, v. 22, n. 1, p. 9-24, 2020.

SOUZA, Jusamara. Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, 2008.

SOUZA, Jusamara. Articulando pesquisa e formação na educação musical. In: Pentagrama, v. 1, p. 15-24, 2004b.

SOUZA, Jusamara. Dimensões de um campo musical local e suas relações com a educação musical: resultados de um programa de formação de professores. In: Arteriais, v. 1, p. 99-108, 2015.

SOUZA, Jusamara. Educação musical e práticas sociais. In: Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, n. 10, p. 7-11, 2004a.

SOUZA, Jusamara. Música, educação e vida cotidiana: apontamentos de uma sociografia musical. In: Educar em Revista, v. 53, p. 91-112, 2014a.

SOUZA, Jusamara. Pensar a educação musical como ciência: a participação da ABEM na construção da área. In: Revista da ABEM, v. 16, p. 25-30, 2007.

SOUZA, Jusamara. Pesquisa e formação em educação musical. In: Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 8, n. 8, p. 7-10, 2003.

SOUZA, Jusamara. Sobre as várias histórias da educação musical no Brasil. In: Revista da ABEM, v. 22, p. 109-120, 2014b.

TORRES, Maria Cecília de Araújo R. Narrativas de uma professora de um curso de Licenciatura em Música: entrelaçando memórias e práticas musicais. In: Ouvirouver, Uberlândia, v. 15, n. 1, p. 72-84, 2019.

TORRES, Maria Cecília de Araújo R. Narrativas dos movimentos de uma tese: apresentar as entrevistadas e narrar o narrado. In: Ouvirouver, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 644-657, 2017.

Published

2022-07-15

How to Cite

MARQUES, Mônica Luchese; MADEIRA, Ana Ester Correia; PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa. Kaleidoscopic rhythm, microscopic miracle: (auto)biographical approach in academic production of music education. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0108, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0108. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/21773. Acesso em: 18 may. 2024.