Dance, equality and diversity: "professing" in contemporary times

Authors

  • Arthur Marques de Almeida Neto Federal University of Paraíba image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/235809252712023e4446

Keywords:

dance teaching, diversity, equality, arts teaching methodology

Abstract

The teaching of dance, as a methodology for teaching body
studies for teaching the arts, can break with colonial structural
logic. The pedagogy of the oppressed and the “bixa” ethics are
adhered to, concomitantly, as beacons of the praxis of the artistteacher, understood as being in a constant process of updating
their practices – methodological, pedagogical, didactic and
artistic – through a neologism : “professendo” (being a professor).
Unconcluded, the professor seeks, through reflection on his
practices, to abolish these logics that materialize in educational
processes that deal with authoritarianism, adoption of universal
models, contents taught in a banking education mode and
hierarchical relations, both in the choice of contents and in the
verticality of treatment between educator-student. The premise
is that a colonial logic that structures dance teaching nowadays
deals mainly with the notion that the educator knows everything
and the student knows nothing, emptying the creative power and
the full development of the subject as a critical citizen through
silencing discipline. It is indicated that dance professionals in the
country are (in)trained in these structuring colonial logics present
in dance teaching, especially in classical ballet. A methodological
and content proposal for teaching planned dance as a practice of
freedom is presented. The counterpoint that breaks with these
logics presupposes dialogic acts in the practices of the artistteacher - a “professendo” (being a professor), - who adheres
to a project of search for equality and inclusion of subjects in
education and art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arthur Marques de Almeida Neto, Federal University of Paraíba

Professor de Departamento de Artes Cênicas do Centro de Comunicação Turismo e Artes da Universidade Federal da Paraíba. Coordenador e professor do Programa de Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional - PROFARTES/ UFPB. Ex-Coordenador do Subnúcleo Teatro e Dança da Programa Residência Pedagógica da UFPB no biênio 2018-2019 e orientador voluntário no biênio 2020-2022. Líder do Grupo de Pesquisa ARCOPODER - Estudos e Pesquisas das Artes do Corpo, Políticas e Poderes. Doutor pelo Programa de Estudos Pós-graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Dança pela Universidade Federal da Bahia, tendo sido bolsista pela FAPESB (2009). Especialista em Estudos Contemporâneos em Dança pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/FAV-RJ) (2008). Licenciado em Dança pela Faculdade Angel Vianna (2005). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: Composição Coreográfica, Técnica de Dança, Dança Contemporânea, Dança Moderna, Dança-Educação, Identidade, Dança e Política, Cultura, Estudos Culturais, Percepção Ambiental, Teoria e História da Dança, (Bio)Política na/da Dança, Dança em Ambientes Midiáticos, Dança e(m) Processos de Comunicação, Gênero e Sexualidades. 

References

ALMEIDA NETO, A. M. Appalachian Spring: política e poder na dança. Dissertação (mestrado em dança) – Programa de Pós-graduação em Dança, Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia. Salvador, 125 p. 2009.

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado: notas para uma investigação. In: ZIZEK, Slavoj (Org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 105-142.

BANNES, S. Democracy ́s body: Judson Dance Theater 1962- 1964. New York: Duke University Press Books, 1993.

BLOM, L. A.; CHAPLIN, L. T. The intimate act of choreography. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 15a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

LOUPPE, L. Poética da dança contemporânea. Lisboa: Orfeu Negro, 2012.

MARQUES, I. A. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

MORAES, J. Sobre coreografia em roteiro. Moringa, Revista do Departamento de Artes Cênicas da UFPB, v. 6 n. 2, p. 11-22, jul/ dez 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ moringa/article/view/27322/14686 . Acesso em: 09 jan. 2023.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emanci- pação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

TOMAZZONI, A. Dançando e aprendendo a ser: estratégias de subjetivação nos manuais de dança. Idança.txt. V. 4. Agosto, 2011. p. 10-29. Disponível em: <https://issuu.com/www.idanca. net/docs/idancatxt_vol4_single> . Acesso em 09 jan.2023.

VIDARTE, P. Ética bixa: proclamações libertárias para uma mili- tância LGBTQ. São Paulo: N-1 Edições, 2019.

Published

2023-12-14

How to Cite

ALMEIDA NETO, Arthur Marques de. Dance, equality and diversity: "professing" in contemporary times. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 27, n. 2, 2023. DOI: 10.5965/235809252712023e4446. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/24446. Acesso em: 17 may. 2024.