Echoes of Pibid and PRP in training memorials in the Mandatory Supervised Internship in Languages at UFRPE

Authors

  • Thaís Ludmila da Silva Ranieri Federal Rural University of Pernambuco image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023045

Keywords:

Pibid, PRP, ESO, UFRPE, memorials

Abstract

This article sought to identify the objectives of the Pibid and PRP programs in memorials written by students of the subject ESO IV - Lic. in Letras of the Licenciatura Letras - Portuguese and Spanish course at UFRPE. For this, we started from the considerations about the memorial genre presented by Câmara and Passeggi (2012)  Passegi, Souza and Vicentine (2011), Dourado (2013), as well as Dionísio (2018) and Soares (2001). We also present the considerations around the subject ESO IV - Lic. em Letras that led to the choice of the memorial as an evaluative instrument. Our corpus was built by fragments of memorials in which Pibid and PRP appeared in the reflection around the formation process of undergraduate students. Finally, we were able to identify in the analyzed fragments the objectives of the programs and how they contributed to the undergraduates' initial formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CÂMARA, Sandra Cristinne Xavier da; PASSEGGI, Maria da Conceição. O gênero memorial acadêmico no Brasil: concepções e mudanças de uma autobiografia intelectual. In: XXIV Jornada Nacional do Grupo de Estudos Linguísticos do Nordeste. Natal: UFRN, 4 a 7 de set. Anais, 2012. Disponível em: http://www.gelne.org.br/Site/arquivostrab/1517-ARTIGO-GELNE-2012-SandraCXCamara-Passeggi.pdf Acesso em: 25 de outubro de 2023.

DIONISIO, Angela. Paiva. Entre gêneros e textos: cenas de um agir docente. Recife: Pipa Comunicação, 2018.

DOURADO, Leidiane Santos. O memorial de formação: notas sobre estilo de um gênero discursivo. Anais do SILEL (Simpósio Nacional de Letras e Linguística, Simpósio Internacional de Letras e Linguística). v. 3, n. 1. Uberlândia: Editora EDUFU, 2013.

CORONAVÍRUS: decreto determina suspensão de aulas em todas as instituições de ensino de PE. In: G1-PE, [s.l.], 17 mar. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/pe/pernambuco/noticia/2020/03/17/coronavirus-decreto-determina-suspensao-de-aulas-em-todas-as-instituicoes-de-ensino-de-pe.ghtml . Acesso em: 25 de setembro de 2023.

MENDONÇA, Márcia; ANDREATTA, Elaine; SCHLUDE, Victor [orgs.]. Docência pandêmica: práticas de professores de língua(s) no ensino emergencial remoto. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.

NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.

PASSEGI, Maria da Conceição; PASSEGGI, SOUZA, Elizeu Clementino de Souza,; VICENTINI, Paula Perin Vicentini. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p.369-386, abr. 2011.

PIMENTA, Selma. Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 2006.

SOARES, Magda. Metamemória memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Editora Cortez, 2001.

UFRPE. Nota Oficial das universidades que compõem o Consórcio Pernambuco Universitas e os Institutos Federais de Pernambuco. [S.l.]: Central de Informações, 15 mar. 2020. Disponível em: http://www.ufrpe.br/sites/www.ufrpe.br/files/NOTA%20CONS%C3%93RCIO%20UNIVERSITAS%20E%20INSTITUTOS%20FEDERAIS%20DE%20PERNAMBUCO.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.

UFRPE. CEPE. Resolução nº 085/2020. [S.l.]: UFRPE, 21 jul. 2020. Disponível em: http://www.ufrpe.br/sites/www.ufrpe.br/files/Resolu%C3%A7%C3%A3o%20sint%C3%A9tica%20PLE_GERAL%20FINAL%20%284%29CEPE.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.

UFRPE. Resolução CEPE/UFRPE Nº 245, de 17 de março de 2021. [S.l.]: UFRPE, 17 mar. 2021. Disponível em: http://www.ufrpe.br/sites/www.ufrpe.br/files/RECEPE245.2021%20MINUTA%20RES%20RETOMADA%20CURSOS%20DE%20GRADUA%C3%87AO%202020.pdf. Acesso em: 25 de setembro de 2023.

VALEZI, Sueli Correia Lemes Valezi; ABREU-TARDELLI, Lília Santos; NASCIMENTO, Elvira Lopes. O gênero relatório técnico-científico: contribuições para seu ensino. Revista Linguagem e Ensino, Pelotas, v.21, n.1, p. 241-272, jan./jun. 2018.

Published

2023-12-11

How to Cite

RANIERI, Thaís Ludmila da Silva. Echoes of Pibid and PRP in training memorials in the Mandatory Supervised Internship in Languages at UFRPE. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 45–64, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023045. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24427. Acesso em: 10 may. 2024.