Pedagogical authority and technological authority: concepts for a diagnosis of the present time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022186

Keywords:

pedagogical authority, technological authority, critical theory of society, education, technology

Abstract

This article aims to critically discuss the concepts of pedagogical authority and technological authority. Concepts utilized by Antonio Zuin, during a career dedicated to researching the relations among the cultural industry and educational processes. The influence of the ideas of the Frankfurt School first generation of intellectuals, especially Theodor Adorno, on the teacher authority notion can be saw in the analyzed categories. However, these categories focus on a world of proliferation of digital technologies, which would be an interposition to the consolidation of the pedagogical authority of older times, in such a way as to constitute a kind of authority of their own, the technological authority. Antonio Zuin's theoretical constructions are compared with other researchers', so that it becomes evident that there is a focus on the teacher-student relationship. Finally, this paper tensions the concepts of pedagogical authority and technological authority with a chaotic and multiple contexts of teacher-student relationships found in public schools, such as those of São Paulo high schools in order to highlight and understand the potentiality of these concepts to research the school environment and the ways students engage in learning. These reflections are made from the rearticulation of these analytical categories with the concept of legitimation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W. Tabus a respeito do professor. In: ZUIN, Antonio Álvaro Soares; PUCCI, Bruno; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton (org.). Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. Petropólis: Editora Vozes, 1999. p. 157-176.

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

ADORNO, Theodor W. Teoria da semiformação. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio Álvaro Soares (org.). Teoria crítica e inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2010. p. 07-40.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BUFFA, Maurício. O debate enfraquecido: o desânimo dos educadores diante da realidade cotidiana das escolas. 2014. Universidade Federal de São Carlos: [S. l.], 2014.

CALÁBRIA, Ana Paula V. N.; FREITAS, Nivaldo Alexandre De. O uso de recursos tecnológicos e sua influência na formação do estudante. Nuances: Estudos Sobre Educação, Presidente Prudente, v. 30, n. 1, p. 28-46, 2019.

CÂMARA, Rodrigo Siqueira; FRANCISCATTI, Kety Valéria Simões. A psicologia social de Theodor Adorno na produção brasileira (1984-2015). Psicologia e Sociedade, Recife, v. 28, n. 3, p. 537-551, 2016. DOI: 10.1590/1807-03102016v28n3p537. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1807-03102016v28n3p537. Acesso em: 17 mar. 2021.

CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de Burnout em professores: prevalência e fatores associados. Psicologia: Teoria e Pesquisa [Online], v. 27, n. 4, p. 403-410, 2011. DOI: 10.1590/S0102-37722011000400003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722011000400003&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 31 ago. 2022.

CASTRO, Camila Sandim De; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Indústria cultural e distração concentrada: as plataformas digitais e o ensino personalizado. Comunicações, Piracicaba, v. 25, n. 2, p. 79, 2018. DOI: 10.15600/2238-121x/comunicacoes.v25n2p79-94. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/3433. Acesso em: 09 nov. 2022.

COMENIUS. Didática magna. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. A autoridade do educador no cenário tecnológico: interlocuções freireanas. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 406, 2018. DOI: 10.12957/riae.2018.38035. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/38035. Acesso em: 09 nov. 2022.

CONTE, Elaine; HABOWSKI, Adilson Cristiano. Communication action in education as a device and epistemic authority to technological praxis. Educacao e Sociedade, Campinas, v. 40, p. 1-16, 2019. DOI: 10.1590/es0101-73302019193424. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019193424. Acesso em: 09 nov. 2022.

CROCHÍK, José Leon. A forma sem conteúdo e o sujeito sem subjetividade. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 31-46, 2010. DOI: 10.1590/S0103-65642010000100003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000100003. Acesso em: 09 nov. 2022.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Lisboa: Edições antipáticas, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIAS, Rosilãna Aparecida; LEITE, Lígia Silva; BATISTA, Deniele Pereira. A compreensão dos alunos sobre o professor e do tutor na educação a distância. In: CATEGORIA: PESQUISA E AVALIAÇÃO 2010, Juiz de Fora. Anais [...]. Juiz de Fora: ANPED, 2010. p. 1-10.

DUARTE, Newton. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação [Online], v. 18, p. 35-40, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KtKJTDHPd99JqYSGpQfD5pj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 ago. 2022.

GRUSCHKA, Andreas; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A invasão do smartphone na sala de aula – sobre a autoridade do professor, violência, o privado e o público no ensino. Devir Educação, Lavras, v. 4, n. 1, p. 199-221, 2020. DOI: 10.30905/ded.v4i1.174. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/174. Acesso em: 09 nov. 2022.

HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine. Cultura digital versus autoridade pedagógica. Linhas Críticas, Brasília, v. 24, p. 494-517, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18993. Acesso em: 09 nov. 2022.

KYRIACOU, Chris; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Cyberbullying of teachers by students on YouTube: challenging the image of teacher authority in the digital age. Research Papers in Education [Online], v. 31, n. 3, p. 255-273, 2015a. DOI: 10.1080/02671522.2015.1037337. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02671522.2015.1037337. Acesso em: 09 nov. 2022.

KYRIACOU, Chris; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Characterizing the cyberbullying of teachers by pupils. Psychology of Education Review [Online], v. 39, p. 26-30, 2015b. Disponível em https://shop.bps.org.uk/the-psychology-of-education-review-vol-39-no-2-autumn-2015. Acesso em: 09 nov. 2022.

LAVAL, Christian. La escula no es una empresa: El ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona: Paidós, 2004.

OLIVEIRA, Alessandro E.; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Alunos e professores no Orkut: a educação escolar na arena ciberespacial. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, p. 561-582, 2011.

PEREIRA, Antônio Igo Barreto; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Autoridade enfraquecida, violência contra professores e trabalho pedagógico. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 76, p. 331-351, 2019.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia Editorial, 2005.

PUCCI, Bruno. A escola e a semiformação mediada pelas novas tecnologias. In: (UNIMEP, org.). COLÓQUIO INTERNACIONAL TEORIA CRÍTICA E EDUCAÇÃO, 1,2004, Piracicaba. Anais [...]. Piracicaba: UNIMEP, 2004. Disponível em: http://www.unimep.br/~bpucci/a-escola-e-a-semiformacao.pdf. Acesso em: 09 nov. 2022.

PUCCI, Bruno. Prefácio. In: ZUIN, Antônio Álvaro Soares (org.). Fúria narcísica de alunos contra professores: as práticas de cyberbullying e os tabus sobre a profissão de ensinar. São Carlos: EDUFSCAR, 2021.

ROSA, Hartmut. Aceleração: a transformação das estruturas temporais na modernidade. São Paulo: Editora UNESP, 2019.

SIBILIA, Paula ¿Redes o paredes?: la escuela en tiempos de dispersión. Buenos Aires: Tinta Fresca, 2012.

SILVA, Andrea de Lourdes; RODRIGUES, Luciana Azevedo; FARIAS, Márcio Norberto. Uma Abordagem Filosófica da Condição do Educador na EaD. In: ANPED, 36, 2014, São João Del Rey. Anais [...]. São João Del Rey: ANPED, 2014, p. 1-10.

SPENCER, Martin E. Weber on legitimate norms and authority. The British Journal of Sociology [Online], v. 21, n. 2, p. 123, 1970. DOI: 10.2307/588403. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/588403#metadata_info_tab_contents. Acesso em: 09 nov. 2022.

TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Campinas: Editora UNICAMP, 2010.

WEBER, Max. Grandes cientistas sociais. São Paulo: Ática, 2003.

WEBER, Max. A “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. São Paulo: Ática, 2006.

YOUNG, Michael. Por que o conhecimento é importante para as escolas do século XXI? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 159, p. 18-37, 2016. DOI: 10.1590/198053143533. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3533#:~:text=Em%20vez%20de%20considerar%20o,se%20deve%20ser%20“libertado”. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares; Industrialização da cultura. Revista Brasileira de estudos pedagógicos, Brasília, v. 76, n. 182/183, p. 171-199, 1995.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A indústria cultural e a formação dissimulada: aspectos psicológicos da experiência educacional danificada. Campinas: Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), 1998.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Sobre a atualidade dos tabus com relação aos professores. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 417-427, 2003a. DOI: 10.1590/s0101-73302003000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/6vh6SG3MNBfnyk9XKz3tDry/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. O corpo como publicidade ambulante. Perspectiva, Florianopólis, v. 21, n. 1, p. 39-53, 2003b.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Educação a distância ou educação distante? o programa universidade aberta do Brasil, o tutor e o professor virtual. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 935-954, 2006. DOI: 10.1590/S0101-73302006000300014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LMsrPDLkf3zyJ3bJJd7YMMJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A educação de Sísifo: sobre ressentimento, vingança e Amok entre professores e alunos. Educacao e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 103, p. 583-606, 2008.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. O Orkut e as representações dos alunos sobre os professores. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 10, n. 19, p. 0-19, 2009. DOI: 10.12957/teias.2009.24059. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24059. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. O plano nacional de educação e as tecnologias da informação e comunicação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 961-980, 2010a. DOI: 10.1590/s0101-73302010000300016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GMWKkPjZRBkd6dg3hJYSPVK/?lang=pt. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A revolução microeletrônica e a ressignificação do vínculo professor-aluno. Impulso, Piracicaba, v. 20, p. 41-50, 2010b.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Copiar, colar e deletar: a internet e a atualidade da semiformação. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 3, p. 139-159, 2013a. DOI: 10.1590/s0103-73072013000300009. https://doi.org/10.1590/S0103-73072013000300009. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A sociedade do espetáculo e a reconfiguração da autoridade pedagógica. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 207-222, 2013b. DOI: 10.1590/s0104-40602013000400013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000400013. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A cultura digital, a semiformação e o novo elo pedagógico. Revista Inter Ação [Online], v. 39, n. 2, p. 242–256, 2014. DOI: 10.5216/ia.v39i2.31705. https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31705. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A autoridade pedagógica em tempos de cultura digital. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 29, n. 58, p. 745-769, 2015.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A cultura digital, o Professor-Criança e o Aluno-Adulto. Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 59, p. 329–339, 2016. DOI: 10.5216/ia.v39i2.31705.

https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3678. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Cyberbullying contra professores: dilemas da autoridade dos educadores na era da concentração dispersa. São Paulo: Edições Loyola, 2017. a.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. O YouTube e o Cyberbullying de alunos contra professores around the world. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 11, n. 2, p. 340–350, 2017. b. DOI: 10.14244/198271992136. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2136. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Fúria narcísica entre alunos e professores: as práticas de cyberbullying e os tabus referentes à profissão de ensinar. São Carlos: EDUFSCAR, 2021.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares; GOMES, Luiz Roberto. A formação da subjetividade na Idade Mídia. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 13, n. 2, p. 377–387, 2019.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares; PUCCI, Bruno; LASTÓRIA, Luiz Nabuco. 10 Lições Sobre Adorno. Petropólis: Vozes, 2015.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares; ZUIN, Vânia Gomes. Lembrar para elaborar: reflexões sobre a alfabetização crítica da mídia digital. Pro-Posições, Campinas, v. 28, n. 1, p. 213–234, 2017. DOI: 10.1590/1980-6248-2016-0055. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0055. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Antônio Álvaro Soares; ZUIN, Vânia Gomes. A Indústria Cultural na era da Tela Onipresente. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 14, n. 26, p. 89–104, 2019.

ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Professores, tecnologias digitais e a distração concentrada. Educar em Revista, Curitiba, n. 42, p. 213–228, 2011. a. DOI: 10.1590/s0104-40602011000500014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000500014. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. Memória, Internet e Aprendizagem Turbo. Currículo Sem Fronteira, [Online], v. 11, n. 2, p. 221–239, 2011. b. https://biblat.unam.mx/pt/revista/curriculo-sem-fronteiras/articulo/memoria-internet-e-aprendizagem-turbo. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A formação no tempo e no espaço da internet das coisas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 136, p. 757–773, 2016. DOI: 10.1590/ES0101-73302016167198. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016167198. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A indústria cultural algorítmica na era da Internet das Coisas. Educação e Filosofia, [Online], v. 32, n. 66, p. 1131–1156, 2018. a. DOI: 10.14393/revedfil.issn.0102-6801.v32n66a2018-07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/41478. Acesso em: 09 nov. 2022.

ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. O celular na escola e o fim pedagógico. Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, n. 143, p. 419–435, 2018b.

ZUIN, Vânia Gomes; ZUIN, Antônio Álvaro Soares. A Autoridade Pedagógica Diante Da Tecnologia Algorítmica De Reconhecimento Facial E Vigilância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 41, p. 1–15, 2020.

Published

2022-12-09

How to Cite

MONTEIRO, Leonardo Henrique Brandão. Pedagogical authority and technological authority: concepts for a diagnosis of the present time. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 186–216, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022186. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23015. Acesso em: 10 may. 2024.