Normal students, public school education and elite culture: the context of the Escola Normal Catharinense of 1892

Authors

  • Marlete dos Anjos Silva Schaffrath University of the State of Paraná image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823532022012

Keywords:

Normal School, teacher training, public education

Abstract

The movement for the diffusion of education that took shape in Europe since the 17th century, which was strengthened in the 18th century and enthroned in American societies in the 19th century, announcing the purposes of national states as liberal intensifiers of culture, civility and morality through the teacher training or teaching of first letters in the so-called Normal Schools. In Brazil, and in the particular case here, in Santa Catarina the Escola Normal moved, in the context of the provinces and then the states, between precarious and high hopes manifested in the positions of the intellectual elites and administrative progress and their aspirations for public order. The objective of this work is, from the study that resulted from the Master's Dissertation entitled A Escola Normal Catharinense de 1892: profession and ornament, the school has some characteristics of its organization, as well as aspects of the context of its creation. Two distinctive features are highlighted: the formative elements of the course with specificities for the teaching of first letters and the attachment to general knowledge as an ornament of the culture of the elites and for the elites offered by the same school. The revisit to the text of the dissertation comprises the resumption of the readings of the bibliographic reference that served as a source for the articulation with the documentary material raised in the Public Archive of the State of Santa Catarina about the Normal and Public School in the Province and in the State. It also includes the re-reading of excerpts from the reports and their comparison with new bibliographic references.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, José Ricardo Pires de. História da instrução pública no Brasil (1500-1789): história e legislação. Tradução Antonio Ghizzotti. São Paulo: EDUC, Brasília: INEP/MEC, 1989.

BASTOS, Maria Helena Câmara. A instrução pública e o ensino mútuo no Brasil: uma história pouco conhecida (1808-1827). História da Educação, Pelotas: ASPHE/FAE/UFPEL, n. 1, v. 1, p. 115-133, jan./jun. 1997.

CABRAL, Oswaldo. Nossa Senhora do Desterro: notícia. Florianópolis: Editora da UFSC, 1971. v. I.

COMÊNIO, José Amós. Didáctica magna. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996.

DESCARTES, R. Discurso do método. São Paulo: Nova Cultural, 1987. Coleção Os Pensadores, v. 1.

DO Ó, Jorge Ramos. O governo de si mesmo: modernidade pedagógica e encenações disciplinares do aluno liceal (último quartel do século XIX - meados do século XX). Lisboa: Educa, 2003.

FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 5, p. 28-49, 1992.

GINER, Maria Isabel Corts. Origen y desarrollo de las escuelas normales em Francia (1789- 1982). Valencia: Promolibrio, 1985.

MONARCHA, Carlos. Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes. Campinas: Ed. da Unicamp, 1999.

REIS FILHO, Cassimiro dos. A educação e a ilusão liberal: origens da escola pública paulista. Campinas: Autores Associados, 1995.

SCHAFFRATH, Marlete dos Anjos Silva. A Escola Normal Catharinense-1982: profissão e ornamento. Florianópolis-SC, 1999. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade Federal de Santa Catarina, 1999.

SCHAFFRATH, Marlete dos Anjos Silva. A Escola Normal de Curitiba 1870-1920: Na legitimidade dos discursos pedagógicos e dispositivos legais. In: CONGRESSO LUSOBRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 10, 2014, Curitiba. Anais [...]. [S.l.]: Colubhe, 2014a. p. 01-14.

SCHAFFRATH, Marlete dos Anjos Silva. Os livros didáticos na Escola Normal de Curitiba (1876-1920): entre a universalidade e as singularidades da circulação da literatura pedagógica. Tese (Doutorado em Educação) − Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2014b.

SCHIMIDT, Leonete. A constituição da rede pública de ensino em Santa Catarina -1830/1860. Florianópolis: 1996. Dissertação (Mestrado em Educação) − Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 1996.

TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, p.62-88, maio/ago. 2000. Disponível em https://pdfs.semanticscholar.org/0f36/9d9eab65046eb033ab207ae0a8ee86c4f127.pdf. Acesso em: 21 jul. 2022.

VILLELA, Heloísa Helena. Da palmatória à lanterna mágica: a Escola Normal da Província do Rio de Janeiro entre o artesanato e a formação profissional (1868-1876). 2002. Tese (Doutorado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

XAVIER, Maria Elizabete Sampaio Prado. Poder político e educação de elite. 3 ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1992.

Published

2022-12-09

How to Cite

SCHAFFRATH, Marlete dos Anjos Silva. Normal students, public school education and elite culture: the context of the Escola Normal Catharinense of 1892. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 53, p. 12–33, 2022. DOI: 10.5965/1984723823532022012. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23009. Acesso em: 11 may. 2024.