The interface between disciplinary knowledge and heterogeneity in the formation of more solidary identities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023208

Keywords:

disciplinary knowledge, curriculum, cultural diversity

Abstract

This article aims to propose reflections on disciplinary knowledge and heterogeneity in interface with the formation of the subject in the educational process to discuss how the student can learn from his encyclopedic knowledge, the social context in which it is immersed, as well as the dialogue between disciplinary knowledge and different knowledge and cultures. To this end, we approach the concepts of prescribed curriculum and powerful knowledge (YOUNG, 2013), in order to understand education in a holistic dimension in contemporaneity. For Libâneo (2012), it is no longer a question of keeping the old school based on knowledge, but of designing the school space that values human relations. From the conceptions of hidden curriculum and prescribed curriculum, arranged in this work, as well as the importance of dialogue with the cultures of the student, it is possible to say that the teaching and learning process is not exhausted in the text documents, in the norms, because teachers and students are protagonists in the creation of the curriculum. In this way, the great challenge is the dialogue between disciplinary knowledge and diversity, between different cultures. To engage in discussing such propositions in theory and practice is certainly a first step for the most vulnerable classes to be, in fact, included in the educational process, in which the quality of teaching contemplates all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciene de Cassia de Santana , SEDUC-SP

 Mestra pela Faculdade de Educação, da Universidade de São Paulo - FEUSP (2017), na linha de pesquisa “Linguagem,
Educação e Psicologia” (2017). Especialista em Alfabetização e Letramento (2015) pelo Centro Universitário
Assunção - UNIFAI. Graduação – Letras – FFLCH-USP. Vinculada à Secretaria de Estado da Educação de São
Paulo desde nov/2012. 

References

BAKHTIN, Michael. Estética da criação verbal. Trad. Maria E. Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BOSI, Alfredo. Cultura brasileira e culturas brasileiras. In: BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. p. 308-345.

BORDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1992. (Série Educação em Questão).

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CONTRERAS, Jose. La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogia, Barcelona, n. 224, p. 7-19, 1994.

DUSSEL, Inés. A transmissão cultural assediada: metamorfose e mediações culturais. Cadernos de Pesquisa, Buenos Aires, v. 39, n. 137, p. 351-365, maio/ago. 2009.

GANDIN, Luís Armando; HYPOLITO, Álvaro Almeida. Dilemas de nosso tempo: globalização, multiculturalismo e conhecimento: entrevista com Boaventura de Sousa Santos. Currículo sem Fronteiras [s.l.] v. 3, n. 2, p. 5-23, jul./dez. 2003.

GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultural. 3.ª ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1992

LAJONQUIERE, Leandro. Infância e ilusão (psico) pedagógica: escritos de psicanálise e educação. Petrópolis: Vozes, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: a escola do conhecimento para os ricos, a escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa, SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa, SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994. p. 7-37.

SACRISTÁN, José Gimeno; PEREZ, Angel Gomez. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SACRISTÁN, José Gimeno. Currículo e Diversidade. In: SILVA, Tadeu; MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 82-113.

ROLDÃO, Maria do Céu. Diferenciação curricular revisitada, conceito, discurso e práxis. [Porto]: Porto Editora, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 11-17.

SOUZA, Solange Jobim e. Educação pós@modernidade: crônicas do cotidiano e ficções científicas. São Paulo: 7 Letras, 2003.

YOUNG, Michel; MULLER, Johan. Verdade e veracidade na sociologia do conhecimento educacional. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 45, p. 159-196, jun. 2007.

YOUNG, Michel. Superando a crise na teoria do currículo: uma abordagem baseada no conhecimento. Journal of Curriculum Studies, [s.l.] v. 45, n. 2, p. 101-118, 2013. (Trad. Leda Beck, ver. Técnica Paula Louzano).

YOUNG, Michel. O Futuro da educação em uma sociedade de conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista brasileira de Educação, São Paulo, v. 16, n. 48, p. 609-623, set./dez. 2011.

Published

2023-12-11

How to Cite

SANTANA , Luciene de Cassia de. The interface between disciplinary knowledge and heterogeneity in the formation of more solidary identities. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 208–227, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023208. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21648. Acesso em: 11 may. 2024.