The helm of Perseus: education and Ideology in debate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023323

Keywords:

education, science, ideology, school

Abstract

This article is a procedure by which we explain the links between education, science and ideology. To achieve this goal, we start from the historical and real analysis of these concepts as expressions of real movements. The method we work with is marxian ontology and the educational and pedagogical theory on which we are based is historical-critical pedagogy. We conclude with the need for researchers and teachers to reflect on the ideological orientation of their investigative and educational activities based on the social function that ideology and science play in the social-educational complex. We take as input reflections from the film “don’t look up” and the greek myth of Perseus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHASIN, J. Superação do liberalismo. [S.l.: s.n.], 1988. mimeografado.

DUARTE, N. Pesquisa educacional e a defesa do ser humano. Revista GESTO-Debate, Campo Grande, v. 21, n. 11, p. 189-204, 2021.

KONDER, L. O que é dialética. 25. ed. São Paulo: Brasiliense, 2008.

KONDER, L. Filosofia e educação: as mediações da política cultural. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 1 (61), p. 51-56, jan./abr. 2010.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – I. São Paulo: Boitempo: 2012.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social – II. São Paulo: Boitempo: 2013.

LUKÁCS, G. Marx e o problema da decadência ideológica. In: VEDDA, M.; COSTA, G.; ALCÂNTARA, N. (orgs.). Anuário Lukács. São Paulo: Instituto Lukács, 2015, p. 97-150.

MARX, K. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2011.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras Aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica na atualidade (entrevista). Revista Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 16, n. 2, p. 4-12, abr./jun. 2019.

SHAKESPEARE, W. Júlio César. Trad. Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Ediouro Publicações, 1974.

Published

2023-12-11

How to Cite

ROSSI, Rafael; ROSSI, Aline Cristina Santana. The helm of Perseus: education and Ideology in debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 323–337, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023323. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21572. Acesso em: 11 may. 2024.