Between correspondences and documents: the Regional School of Meriti as a model for the creation of new educational institutions

Authors

  • Caruanã Guatara Oliveira Frescurato Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Fernando César Ferreira Gouvêa Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723822502021166

Keywords:

Armanda Álvaro Alberto, Baixada Fluminense, Escola Nova, regional education, Meriti Regional School, exemplary pedagogical model

Abstract

It is not only about the organization of a singular memory, seen by Armanda Álvaro Alberto, creator of this educational project, since we used her personal documents, but, yes, it presents a relation with the historiographical operation for the construction of the social memory of this educational institution. After all, it is a hundred years of educational history in Baixada Fluminense. This history is often forgotten by the textbooks and even by the academics, and, when it is remembered, it is fated to oblivion on shelves far away from the population. This article aims to examine the influence of the Escola Regional de Meriti in the creation of educational institutions in diferente Brazilian states. From a two-way perspective, we understand that the institut ion's pedagogical project served as a basis for the schools founded and, at the same time, legitimized the role desired by Armanda Álvaro Alberto in the construction of an education space beyond its walls and in line with the theoretical principles of Esco la Nova. Thus, the Regional School of Meriti, whose pedagogical practices were intertwined with the principles of regional and popular education, became a model of pedagogical organization. Fundamental to this analysis was the reading of Armanda's personal documents, especially the correspondence that revealed the existence of a network of exchanges of experiences and photos that supported the birth process of similar institutions. Therefore, the relevance of the discussion of the role of the Regional Schoo l of Meriti that survived diferente historical moments without losing its relevance for the History of Education of Baixada Fluminense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A ESCOLA Regional de Merity. O Jornal, Merity, p. 04, 1927.

ABREU, Alzira Alves. Aliança Nacional Libertadora. In: ABREU, Alzira Alves et al. Dicionário histórico-biográfico brasileiro pós 1930. Rio de Janeiro: Editora FGV/CPDOC, 2001. v. 1. p. 107-109.

ABREU, Alzira Alves. União Feminina do Brasil. In: ABREU, Alzira Alves et al. Dicionário histórico-biográfico brasileiro pós 1930.Rio de Janeiro: Editora FGV/CPDOC, 2001. v. 5. p. 5.845.

ALBERTO, Armanda Álvaro. A escola regional de Meriti. Rio de Janeiro: INEP-MEC, 1968.

ALBERTO, Armanda Álvaro.Relatório Anual.In:A ESCOLA PROLETÁRIA DE MERITY NO ANO DE 1925. São João de Merity, p. 10-11.

BARROS, J. D’Assunção. O campo da história: especialidades e abordagens. Petrópolis: Vozes, 2004.

CARVALHO, Constantino. Fundação do Ateneu Aprazivelense.A Cidade, Aprazível, p. 2-2, 30 jun. 1940.

CARVALHO, Mário Marques. [Hino da Escola Regional de Merity]. São João de Merity. Relatório A Escola Regional de Merity no ano de 1930. 1930.

CARVALHO, Orlando Magalhães. Problemas fundamentaes do municipio.São Paulo: Companhia Editora Nacional, Coleção Brasiliana, 1933.

CASTELO, Plácido Aderaldo. O ensino rural no Ceará. Fortaleza: Editora Instituto do Ceará, 1951.

COUTINHO, Afrânio. Álvaro Alberto. In: ABREU, Alzira Alves et al.Dicionário histórico-biográfico brasileiro pós 1930. Rio de Janeiro: Editora FGV/CPDOC, 2001. v. 1.

DALE, Helena. [Correspondência]. Destinatário: Armanda Álvaro Alberto. [S. l.], 1925. 1 carta pessoal.

DIAS, Amália; BEZERRA, Nielson. História da educação na Baixada Fluminense: redes educativas e processos de escolarização. Recôncavo: Revista de História da UNIABEU, Nova Iguaçu, v. 4, n. 6, p. 1-5, 2014.

FRESCURATO, Caruanã Guatara Oliveira. Na tropicália dos excluídos um projeto educacional se consolida: a escola proletária de Merity e o seu modelo de educação (1921-1964). 167 f. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, 2019.

FRESCURATO, Caruanã Guatara Oliveira; GOUVÊA, Fernando César Ferreira. Entre histórias e arquivos na Proletária de Merity: trabalhando conceitos com a memória de seus relatórios anuais entre 1921 até 1948.

MÉTIS: história & cultura, Caxias do Sul, v.18, n. 36, p. 15-34, jul./dez. 2019.

FREINET, Célestin. O método natural II:a aprendizagem do desenho. Lisboa: Estampa, 1977.FREINET, Célestin. Para uma escola do povo. Lisboa: Ed. Presença, 1973.

FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. Dossiê: A Era Vargas: dos anos 20 a 1945.Temática: Anos 20, Questão Social, Reformas Educacionais. Rio de Janeiro: FGV/CPDOC. Disponível em: https://cpdoc.fgv.br/producao/dossies/AEraVargas1/anos20/QuestaoSocial/ReformasEducacionais. Acesso em: 17 de jun. 2021.

GATTI JUNIOR, Décio. A história das instituições educacionais: inovações paradigmáticas e temáticas. In: ARAÚJO, José Carlos Souza; GATTI JUNIOR, Décio (org.). Novos temas em historia da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas: Autores Associados; Uberlândia: EDUFU, 2002. p. 3-24.

JANELAS floridas. Diário Carioca, p. 5, 17 agosto, 1963.

LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström. Introdução ao estudo da escola nova. 12. ed. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação nacional de material escolar, 1978.

MAIO, Marcos Chor; SANTOS, Ricardo Ventura.Raça como questão: história, ciência e identidades no Brasil. Rio de janeiro: Editora FIOCRUZ, 2010.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio. Armanda Álvaro Alberto. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Editora Massangana, 2010.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio. Baú de Memória, bastidores de histórias: o legado pioneiro de Armanda Álvaro Alberto. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

MIGNOT. Ana Chrystina Venâncio. Decifrando o recado do nome: uma escola em busca de sua identidade pedagógica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, v. 1, n. 1, p. 619-638, set./dez. 1993.

MANIFESTO DOS PIONEIROS DA EDUCAÇÃO NOVA. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos,Brasília, v. 65, n. 150, p. 407-425, maio/ago. 1984.

NEVES, Luiz. [Correspondência]. Destinatário: Armanda Alberto. São Paulo,07 de set. 1939. 3 f. 1 carta pessoal.

NÓVOA, António. Para uma análise das instituições escolares.As organizações escolares em análise, Lisboa: Publicações Dom Quixote / Instituto de Inovação Educacional, v. 3, p. 13-43, 1999.

PENNA, Belisário. Saneamento do Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Ribeiro dos Santos, 1923.

PRADO, Adonia Antunes. Ruralismo pedagógico noBrasil do Estado Novo. Estudos Sociedade e Agricultura, Seropédica, v. 3, n. 1, p. 5-27, 2013.

RIBEIRO, M. C. R. P. O movimento ruralista em Pernambuco. Revista de Educação, Recife, v. 5, p. 49-58, 1941.

RIBEIRO, Darcy. O livro dos CIEPs. Rio de Janeiro: Bloch Editores, 1986.ROLLEMBERG, Denise; MARTINS FILHO, João Roberto. Esquecimento das memórias: o golpe de 1964 e o regime militar. São Carlos: Ed. UFSCar, 2006.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil.5. ed. Petrópolis: Vozes, 1984.

Published

2021-12-10

How to Cite

FRESCURATO, Caruanã Guatara Oliveira; GOUVÊA, Fernando César Ferreira. Between correspondences and documents: the Regional School of Meriti as a model for the creation of new educational institutions. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 166–190, 2021. DOI: 10.5965/1984723822502021166. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20693. Acesso em: 19 may. 2024.