THE MENTORING EXPERIENCE THROUGH CYBERSPACE IN THE UNIVERSITY EXTENSION COURSE, CURRICULUM AND SOCIETY - NER / UDESC 2020

THE CHALLENGE OF VIRTUAL PRODUCTION OF WORKSHOPS IN THE ENVIRONMENT AND WORK AREAS

Authors

  • Ivoneti da Silva Ramos Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Sérgio Marian Universidade do Estado de Santa Catarina - Udesc
  • Rubens Staloch Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial - Senai

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641205012021185

Keywords:

University Extension, Experience report, Mentoring, Cyberspace, Udesc

Abstract

This report presents a mentoring experience for the elaboration of extensionist workshops held in Module 4 of the University Extension, Curriculum and Society course, promoted by the Extensionist Rondon Nucleus of the State University of Santa Catarina (NER / UDESC) during the year 2020. Furthermore, the intention is to maintain the memory of the works carried out in the face of the challenge of virtual production of workshops in the Environment and Work Area. The writing methodology used was the logic of qualitative research, non-systematic bibliography and observation carried out concurrently with the development of the project, in addition to the collection of testimonials from course participants through an electronic form. As a result, it is highlighted that there were several contributions to course participants, above all, the opportunity for training and experience. Finally, there is also the record of a historic moment of effort by University Extension and the experience of mentoring mediated through cyberspace, which proved to be very promising for future mediations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Base. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

BRASIL. Resolução n. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências.

COSTA, D. de M.; AMANTE, C. J.; COSTA, M. A.; SILVA, C. H. P. da. Aspectos da reestruturação das universidades federais por meio do Reuni: um estudo no Estado de Santa Catarina. In: Revista Gestão Universitária na América Latina: Revista GUAL, vol. 4, n. 4, 2011.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Porto Alegre/RS: UFRGS, 2012. Disponílvel em: http://www.ufrgs.br/prorext-siteantigo/arquivos-diversos/PNE_07.11.2012.pdf/view. Acessado em 16/dez/2020.

MORIN, E. A via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

RIBEIRO, D. A universidade necessária. São Paulo: Paz e terra, 1973.

SCHMIDT, L.P. Perspectivas presentes para integração universidade – sociedade. In SCMIDT L.O. CRISOSTIMO, A.L KIEL, C.A. (Org.). Despertar para o conhecimento científico extensionista. Guarapuava: Unicentro, 2011.

SOUSA SANTOS, B. de. A Universidade no século XXI. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

STALOCH, R.; ROCHA, I. de. O. Observação Multidimensional da pandemia do Coronavirus. Confluências. Niterói/RJ. v. 22, n.2, ago./dez. 2020. pp.130-146.

SZTOMPKA, P. A sociologia da mudança social. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

UDESC. Universidade do Estado de Santa Catarina. Ambiente virtual de aprendizagem: moodle. Disponível em: www.moodle.udesc.br. Acessado em 10/12/2020.

Published

2023-06-19

How to Cite

RAMOS, Ivoneti da Silva; MARIAN, Sérgio; STALOCH, Rubens. THE MENTORING EXPERIENCE THROUGH CYBERSPACE IN THE UNIVERSITY EXTENSION COURSE, CURRICULUM AND SOCIETY - NER / UDESC 2020: THE CHALLENGE OF VIRTUAL PRODUCTION OF WORKSHOPS IN THE ENVIRONMENT AND WORK AREAS. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 185–197, 2023. DOI: 10.5965/2594641205012021185. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/19900. Acesso em: 18 may. 2024.