Villa-Lobos’s Eighth String Quartet (1944): neoclassicism and invention

Authors

  • Paulo de Tarso Salles ECA-USP

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530402012017068

Keywords:

String quartet, Neoclassicism, Formal analysis, Symmetry, Villa-Lobos (1887-1959)

Abstract

The formal structure in the four movements of Villa-Lobos’s Eighth String
Quartet (1944) reveals his concern to reinterpret classical form (sonata form, andante, minuet/scherzo, and sonata rondo) according to the post-tonal harmony
he developed during the 1920s. This study investigates the correlations between harmony and form, interpreting some analogies apparently made by Villa-Lobos
to emulate points of formal articulation as seen in classical music. The employment
of some peculiar chord structure, with recurrence of interval symmetry instead of
the traditional tonality, indicated that an analytical approach based on set theory
would be more adequate to this analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Joel; SALLES, Paulo de Tarso. Teoria dos Conjuntos versus Teoria neorriemanniana: duas abordagens interdependentes na análise dos Choros nº4 e Choros nº7 de Villa-Lobos. In: Anais do VI Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto. USP: Ribeirão Preto, 2014.

ANTOKOLETZ, Elliott. The Music of Béla Bartók: A Study of Tonality and Progression in Twentieth-Century Music. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 1984.

CAMARGO, Luciano F. Chostakóvitch - discurso e ação. Análise e interpretação da sinfonia nº10 Op. 93. 361 f. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

ESTRELLA, Arnaldo. Os quartetos de cordas de Villa-Lobos. Rio de Janeiro: MEC/Museu Villa-Lobos, 1970.

FORTE, Allen. The Structure of Atonal Music. New Haven and London: Yale University Press, 1973.

HEPOKOSKI, James; DARCY, Warren. Elements of Sonata Theory: Norms, Types, and Deformations in the Late-Eighteenth-Century Sonata. New York: Oxford University Press, 2006.

MENEZES BASTOS, Rafael J. de; PIEDADE, Acácio T. de C. Sopros da Amazônia: sobre as músicas das sociedades tupi-guarani. Mana, v. 5, n. 2, p. 125-143, 1999.

MOREIRA, Gabriel. O Elemento Indígena na Obra de Villa-Lobos: observações músico analíticas e considerações históricas. Dissertação (Mestrado em Música) – UDESC, Florianópolis, 2010.

OLIVEIRA, Jamary. Black Key Versus White Key: a Villa-Lobos Device. Latin American Music Review / Revista de Musica Latinoamericana, v. 5, n. 1, p. 33-47, Spring-Summer, 1984.

OLIVEIRA, João Pedro. Teoria analítica da música do século XX. Lisboa: Calouste Gulbekian, 1998.

RAHN, John. Basic Atonal Theory. New York: Schirmer Books, 1980.

ROSEN, Charles. The Classical Style: Haydn, Mozart, and Beethoven. London and New York: Norton, 1998.

SALLES, Paulo de Tarso. Haydn, segundo Villa-Lobos: uma Análise do Primeiro Movimento do Quarteto de Cordas no. 7 de Villa-Lobos. Per Musi, Revista Acadêmica de Música, Belo Horizonte, UFMG, n. 25, p. 27-38, jan./jun. 2012a.

______. “Quarteto de Cordas no. 2 de Villa-Lobos: Diálogo com a Forma Cíclica de Franck, Debussy e Ravel”. Música Hodie, v.12 n. 1. Goiânia: UFG, pp. 25-43, 2012b.

______. Villa-Lobos: Desafiando a Teoria e a Análise. Anais do IV Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto: Intersecções da Teoria e Análise. Ribeirão Preto, SP (Brasil): FFCLRP/USP, p. 81-95, 2012c.

______. National identity, modernity and other intertextual relations in the Ninth String Quartet of Villa-Lobos. In: PAWLOWSKA, Malgorzata; MALECKA, Teresa. Music: Function and Value: Proceedings of the 11th International Congress on Musical Signification, 27 IX - 2 X 2010, Kraków, Poland, v. 1, p. 684-697, 2013.

______. Regiões Euler: um estudo sobre distância tonal e integração entre os ciclos octatônicos e hexatônicos. Musica Theorica, revista da TeMA – Associação Brasileira de Teoria e Análise Musical, v. 1, n. 1. Disponível em: <http://tema.mus.br/revistas/index.php/musica-theorica/issue/view/2/showToc, 2016>.

______. Villa-Lobos e sua brasilidade: uma abordagem a partir da teoria das marcações (markedness) de Hatten. Revista Portuguesa de Musicologia, Dossiê temático: Teoria Tópica e Retóricas de Identidade na América Latina, v. 4 n. 1, 2017a.

______. Inventando uma tradição: os quartetos de Villa-Lobos. Libreto do Box com os CDs “Villa-Lobos – Quartetos de Cordas – Quarteto Bessler-Reis e Quarteto Amazônia”, São Paulo: Selo Sesc, CDSS 0091/17, 92p, 2017b.

SALLES, Paulo de Tarso. Ritual dance, by Villa-Lobos: a music topic in the tropics. In: SALLES, P. T. et al. Anais do III Simpósio Villa-Lobos: novos desafios interpretativos. São Paulo: ECA/USP, 2017c, p. 66-82. Disponível em: <http://9qtrmpbsu2v.webhostusp.sti.usp.br/anais-do-iiisvl/>.

SALLES, Paulo de Tarso; DUDEQUE, Norton (Eds.). Villa-Lobos, um compêndio: novos desafios interpretativos. Curitiba: Editora UFPR, 2017.

SALLES, Paulo de Tarso; OLIVEIRA, Ísis B. (Eds.). Anais do Segundo Simpósio Villa-Lobos. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Música, ECA/USP, 2012. Disponível em: <http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/ata/pos/ppgmus/Anais_do_Simposio_Villa-Lobos_rev_2014-libre.pdf>.

______. Os quartetos de Villa-Lobos: o discurso da Besta. São Paulo: Edusp, no prelo.

SALLES, Pedro Paulo. Nozani-Ná e as flautas secretas dos homens-da-água: cosmologia e tradução de um canto paresi. In: SALLES, Paulo de Tarso; DUDEQUE Norton. Villa-Lobos, um compêndio: novos desafios interpretativos. Curitiba: Editora UFPR, no prelo.

SANTOS, Daniel Zanella dos. Narratividade e tópicas em Uirapuru (1917) de Heitor Villa-Lobos. Dissertação (Mestrado em Música) – UDESC, Florianópolis, 2015.

SCHOENBERG, Arnold; STRANG, Gerald. Fundamentos da composição musical. São Paulo: Edusp, 1993 [1967].

STRAUS, Joseph. Introdução à teoria pós-tonal. São Paulo: Editora da Unesp; Salvador: EDUFBA, 2013.

TARASTI, Eero. Villa-Lobos’s String Quartets. In: JONES, Evan (Ed.). Intimate voices: The Twentieth-Century String Quartet: v. 1, Debussy to Villa-Lobos. Rochester: University of Rochester Press, 2009. p. 223-255.

TISCHLER, Hans. Current Chronicle, United States, Chicago. The Musical Quarterly, v.36, n. 1, p. 92-94, jan. 1950.

TOVEY, Donald F. The Forms of Music. [S.l.]: Meridian Books, 1959 [1944].

TYMOCZKO, Dmitri. Stravinsky and the Octatonic: A Reconsideration. Music Theory Spectrum, v. 24, n. 1, p. 68-102, Spring 2002.

VISCONTI, Ciro; SALLES, Paulo de Tarso. “Simetrias e Palíndromos no Estudo no. 1 para violão de Villa-Lobos”. Anais do XXIII Congresso Nacional da ANPPOM. Natal: UFRN, 2013a.

______. Estruturas Musicais Simétricas no Estudo nº 11 para violão de Villa-Lobos. Anais da II Jornada Discente PPGMUS. São Paulo: Universidade de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Música, 2013b. Disponível em: <http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/ata/pos/Ciro%20Paulo%20Visconti%20Canellas.pdf >.

VOLPE, Maria A. Indianismo and Landscape in the Brazilian Age of Progress: Art Music from Carlos Gomes to Villa-Lobos, 1870s-1930s. Dissertation (PhD) – The University of Texas at Austin, 2001.

WAIZBORT, Leopoldo. Os índios de Villa-Lobos. In: SALLES, Paulo de Tarso; OLIVEIRA, Ísis B. (Eds.). Anais do Segundo Simpósio Villa-Lobos. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Música, ECA/USP, p. 9-17, 2012.

YELLIN, Victor F. The Omnibus Idea. Warren, Michigan: Harmonie Park Press, 1998.

Published

2017-12-19

How to Cite

SALLES, Paulo de Tarso. Villa-Lobos’s Eighth String Quartet (1944): neoclassicism and invention. Orfeu, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68–97, 2017. DOI: 10.5965/2525530402012017068. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530402012017068. Acesso em: 18 may. 2024.