Canto de xangô: an African-Brazilian topic

Authors

  • Juliana Ripke da Costa Universidade de São Paulo (ECA/USP)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530401012016044

Keywords:

African-Brazilian, Xangô, Villa-Lobos

Abstract

This article aims to analyze and demonstrate the features and use of African- -Brazilian musical topics within a some works of the composer Heitor Villa-Lobos and other Brazilian composers such as Camargo Guarnieri, Moacir Santos and Baden Powell. In this way, it will be done the study, identification and systematization of the main features of the xangô- -type proposed and identified by Eero Tarasti in the his work about Villa-Lobos, and one of the most commonly used topics by Villa-Lobos, which here call the canto de xangô topic, considered by the author an archetype of the Afro-Brazilian quality. The topic is a figure of representation, and I will analyze as Villa-Lobos and later other Brazilian composers represented the Afro- -Brazilian music and culture in his works through the xangô-type and canto de xangô topic. The role played by African-Brazilian musical topics will be approached by means of a combination of some analytical techniques and semiotic strategies of signification; thus, will be possible to achieve a better understanding of the musical structure and discourse. This study is intended to help our understanding of the African culture seen as a forming and intrinsic part of Brazilianness, reinforcing the idea of cultural fusion that permeates the culture and Brazilian music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Ripke da Costa, Universidade de São Paulo (ECA/USP)

Mestranda em musicologia (teoria e análise) pela Universidade de São Paulo (ECA-USP) sob orientação do Prof. Dr. Paulo de Tarso Salles, bacharel em Piano pela Faculdade Cantareira sob orientação do pianista cubano Yaniel Matos, e Tecnóloga em Piano Popular pela Fundação das Artes de São Caetano do Sul. Em Nova York, estudou piano com o pianista David Berckman. Estudou piano erudito na Escola de Musica de São Paulo no período de 2010 a 2013, onde participou de recitais em homenagem a grandes compositores brasileiros como Osvaldo Lacerda. Em 2010, fez um concerto piano solo no palco “Piano na Praça” da Virada Cultural Paulista. Atualmente, é pesquisadora na área de teoria e análise musical, professora de piano do curso preparatório da Faculdade Cantareira, pianista e compositora no quarteto Jacatacamarajá, e pianista correpetidora dos corais do Instituto Baccarelli.

References

ADOLFO, Sérgio Paulo. “O mito africano no cotidiano dos afro-brasileiros”. In: SANTOS, Volnei Edson dos (Org.). Sopros do silêncio. Londrina: EDUEL, 2008.

AGAWU, Kofi. Music as discourse – Semiotic adventures in romantic music. New York: Oxford University Press, 2009.

AGAWU, Kofi. Representing African Music: Postcolonial notes, queries, positions. New York: Routledge, 2003.

AGAWU, Kofi. Playing with signs: a semiotic interpretation of classic music. Princeton: Princeton University Press, 1991.

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. 3.ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1972.

ANGENOT, Marc. Glossário da crítica contemporânea 1. Lisboa: Comunicação. 1984.

CAMARA CASCUDO, Luiz da. Dicionário do Folclore Brasileiro, 12ª ed. São Paulo: Global, 2012.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: UNESP, 2011.

CARVALHO, José Jorge de. “Estética da opa- cidade e da transparência, mito, música e ritual no culto xangô e na tradição erudite”. Série Antropologia, v. 108, 1991.

COELHO DE SOUZA, Rodolfo. “Hibridismo, Consistência e Processos de Significação na Música Modernista de Villa-Lobos”. In: Ictus, v. 11, n. 2. Salvador: UFBA, 2010.

CORTEZ, Gustavo. SANTOS, Inaicyra Falcão dos. ANDRAUS, Mariana Baruco Machado. Corpo e ancestralidade: estudo dos rituais e mitos de origem afro brasileira no panorama da dança contemporânea brasileira. Rev. Cient. / FAP, Curitiba, v.7, p. 11 – 22, jan./jun. 2011.

FREIRE, Priscila Gambary. Dança brasileira e dança negra para piano solo de Camargo Guarnieri: Uma abordagem interpretativa. 2007. Dissertação de mestrado. Univerisidade Estadual de Campinas: Campinas.

GRABÓCZ, Márta. Musique, narrativité, signification. Paris: L’Harmattan, 2009.

HATTEN, Robert. Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes: Mozart, Beethoven, Schubert. Bloomington: Indiana University Press, 2004.

HATTEN, Robert. Musical Meaning in Beethoven: Markedness, Correlation and Interpretation. Bloomington: Indiana University Press, 1994.

LYRIAN STUDIO TENDA. Camargo Guarnieri – “Dansa Negra”. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=lNM-VCY7sw8>. Data de acesso: 15/abr/2016.

MACHADO NETO, Diósnio. “As imagens do músico caipira: ideias topificadas e tropificadas na consubstanciação de uma referência cultural paulista”. In: 3º Congresso Nacional de Iconografia Musical, 2015, Salvador. Anais do 3º Congresso Brasileiro de Iconografia Musical. Salvador: UPBA, 2015. p. 149-162.

MACHADO NETO, Diósnio. “O discurso musical no Requiem de Marcos Portugal através de um estudo comparativo das tópicas: circunstâncias históricas e contextos estilísticos”. In: CRANMER, D. (Org.). Marcos Portugal: uma reavaliação. 1 ed. Lisboa: Colibri, 2012. p. 379-395.

MARUN, Nahim. Revisão crítica das canções para a voz e piano de Heitor Villas-Lobos publicadas pela Editora Max Eschig. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1998-2009. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/moderno/portugues/index.php>. Acesso em 5/mai/2016.

MONELLE, Raymond. The musical topic: hunt, military, and pastoral. Indiana University Press. 2006.

MONELLE, Raymond. The sense of music: semotic essays. Princeton University Press: New Jersey. 2000.

MOREIRA, Gabriel. O elemento indígena na obra de Villa-Lobos: observações músico-analíticas e considerações históricas. 2010. Dissertação de mestrado. Universidade do Estado de Santa Catarina: Florianópolis.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3o Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB- RJ, 05 nov. 2003. Disponível em: <http://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=59>. Acesso em: 4/mai/2016.

MUSEU VILLA-LOBOS. Villa-Lobos: sua obra: catálogo. Rio de Janeiro, 2010. 380p. Disponível em: <http://museuvillalobos.org.br/bancodad/VLSO_1.0.1.pdf>. Data de acesso: 15/abr/2016.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira & identidade nacional. 5.ed. São Paulo: Brasiliense, 2004.

PAES, Priscila. A utilização do elemento afro-brasileiro na obra de Francisco Mignone. 1989. Dissertação em artes. Universidade de São Paulo: São Paulo.

PIEDADE, Acácio. “A teoria das tópicas e a musicalidade brasileira: reflexões sobre a retoricidade na música”. El oído pensante, vol. 1, n. 1, 2013. Disponível em <http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/oidopensante>. Data de acesso: 10/jul/2015.

PIEDADE, Acácio. “Perseguindo fios da meada: pensamentos sobre hibridismo, musicalidade e tópicas”. In: Per Musi – Revista Acadêmica de Música, n.23, p. 103-112. 2011. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/pm/n23/n23a12.> Acesso em 10/jul/2015.

PIEDADE, Acácio. “Tópicas em Villa-Lobos: o excesso bruto e puro”. In: SIMPOSIO INTERNACIONAL VILLA-LOBOS – USP. 2009. Disponível em:<http://disciplinas.stoa.usp.br/pluginfile.php/261789/mod_resource/content/1/Tópicas%20em%20Villa-Lobos%20o%20excesso%20bruto%20e%20puro%20%28Piedade%202009%29. pdf>. Acesso em: 10/jul/2015. p.127-134.

PIEDADE, Acácio. BENKE, Ester. “Tópicas em Camargo Guarnieri: uma análise da Sonatina Nr. 1”. In: Anais do XIX Congresso da ANPPOM. Curitiba, 2009.

PLESCH, Melanie. "Topic Theory and the Rhetorical Efficacy of Musical Nationalisms: the Argentine Case". In: PANOS, N., LYMPORIOUDIS, V., ATHANASOPOULOS, G., and NELSON, P. (org.). Proceedings of International Conference on Music Semiotics, in Memory of Raymond Monelle. Edinburgh: The University of Edinburgh/IPMDS - International Project on Music and Dance Semiotics. 2013.

PLESCH, Melanie. “La música en la construcción de la identidad cultural argentina: el topos de la guitarra en la producción del primer nacionalismo.” Revista Argentina de Musicología, pp. 57–68. 1996.

PRANDI, Reginaldo. VALLADO, Armando. Xangô, rei de Oió. In: AULO BARRETTI FIILHO. (org.). Dos yorùbá ao candomblé kétu. 1 ed. São Paulo: Edusp, 2010, v. 1, p. 141-161. Disponível em: http://www.fflch.usp.br/sociologia/prandi/xangorei.htm. Acesso em: 4/mai/2016.

RAMOS, Arthur. O negro brasileiro. 2 ed. São Paulo: Nacional, 1940.

RATNER, L. G. Classic music: Expression, form and style. New York: Schirmer Books, 1980.

RODRIGUES, João Barbosa. Poranduba Amazonense, ou kochiyma-uara porandub, 1872-1887. Rio de Janeiro: Typ. de G. Leuzinger & Filhos. 1890. Disponível em: <http://biblio.etnolinguistica.org/rodrigues_1890_poranduba>. Acesso em: 24/nov/2015.

SALLES, Paulo de Tarso. “National identity, modernity and other intertextual relations in the Ninth String Quartet of Villa-Lobos.” In: PAWLOWSKA, Malgorzata and MALECKA, Teresa. Music: Function and Value: Proceedings of the 11th International Congress on Musical Signification, 27 IX - 2 X 2010, Kraków, Poland, Volume 1: 684-697, 2013a.

SALLES, Paulo de Tarso. “Villa-Lobos and Nationality Representation by Means of Pictorialism: Some Thoughts on Amazonas”. In: PANOS, N.; LYMPORIOUDIS, V.; ATHANASOPOULOS, G.; and NELSON, P. (org.). Proceedings of the International Conference on Music Semiotics, in Memory of Raymond Monelle. Edinburgh: The University of Edinburgh/IPMDS - International Project on Music and Dance Semiotics. 2013b.

SALLES, Paulo de Tarso. “A música de Villa-Lobos na semana de arte moderna de 22”. In: Ladeira, M. E Belchior, P. Presença de Villa-Lobos: 100 Anos de Arminda, Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, v. 14. 2012. p. 102-119.

SALLES, Paulo de Tarso. “Análise do material harmônico nos compassos iniciais do Noneto de Villa-Lobos”. Anais do XX Congresso da ANPPOM, Florianópolis: UDESC, 2010.

SALLES, Paulo de Tarso. Villa Lobos: Processos composicionais. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

SALLES, Paulo de Tarso. Aberturas e impasses: O pós-modernismo na música e seus reflexos no Brasil – 1970 - 1980. São Paulo: Editora Unesp, 2005.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: Transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

SANTOS, Moacir. Coisas: cancioneiro Moacir Santos. In: ADNET, Mario; NOGUEIRA, Zé. Rio de Janeiro: Jobim Music, 2005.

SEGATO, Rita Laura. Raça é signo. Série Antropologia, 2005. Disponível em:<http://pt.scribd.com/doc/16639751/raca-e-signo>. Acesso em: 4/mai/2016.

SODRÉ, Muniz. .A verdade seduzida por um Conceito de Cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Codecri, 1983.

STEFANOVIC, Ana. “Once more on musical topics and style analysis: A critical examination of Agawu’s analysis of the introduction to Beethoven’s Pathetic Sonata”. ZGMTH 7/3. Hildesheim: Olms S. 2010. P. 311–325.

TARASTI, Eero. Heitor Villa-Lobos: The life and Works, 1887-1959. Jefferson, North Carolina, and London: Mc Farland &Company, Incl., Publishers, 1995.

VERHAALEN, Marion. Camargo Guarnieri: Expressões de uma vida. São Paulo: Imprensa Oficial, 2001.

Published

2016-07-12

How to Cite

COSTA, Juliana Ripke da. Canto de xangô: an African-Brazilian topic. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 044–073, 2016. DOI: 10.5965/2525530401012016044. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/7068. Acesso em: 17 may. 2024.