“In the heart, my land, in the heart of Brazil”: Tocantins, identity discourses, songs

Authors

  • Heitor Martins Oliveira Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530401012016002

Keywords:

song, regionalism, cultural identity, Tocantins

Abstract

Regional songs are a primary mode of symbolic production (or reproduction) for identity discourses in Tocantins, Brazilian state created in 1989. Review of studies on Tocantins cultural identity, interviews with skilled listeners and analysis of phonograms substantiate a discussion of the exchange process and meanings associated with the inclusion of this repertoire in the cultural dynamics of identity symbolic negotiation. The resulting tensions and contradictions can be summarized in two poles: on the one hand, the political territory, aligned to legitimacy of autonomy and power; on the other hand, the policy of the territory in which the idea of identity emerges as an expression of shared cultural experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, Maria Amélia Garcia de. A canção regionalista em tempos de modernidade. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DA ASSOCIAÇÃO INTERNACIONAL PARA O ESTUDO DA MÚSICA POPULAR, V, Anais, Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2004.,

ALENCAR, Maria Amélia Garcia de. Cultura e Identidade nos Sertões do Brasil: representações na música popular, In: Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular, III, Actas (IASPM), 2000.

ARAÚJO, Marcilene de Assis Alves. Linguagem e identidade cultural: uma abordagem sociolinguística. Sociodialeto, n. 3, 2011. Disponível em <http://www.sociodialeto.com.br/edicoes/8/09052011091540.pdf>, acesso em abr. 2012.

BONILLA, Marcus Facchin. Disseram que o samba voltou americanizado. DAPesquisa, n. 8. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, ago. 2010 - jul. 2011, p. 502-515.

CANCLINI, Nestor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

CAVALCANTE, Maria do Espírito Santo Rosa. Fronteiras de identidade regional no sertão do Brasil central. In: INTERNATIONAL CONGRESS OF THE LATIN AMERICAN STUDIES ASSOCIATION, XXIII, Proceedings... Washington, DC, 2001.

COELHO, Márcio Luiz Gusmão. O arranjo como elemento orgânico ligado à canção popular brasileira: uma proposta de análise semiótica. Tese (Doutorado em Semiótica). São Paulo: USP, 2007.

FINNEGAN, Ruth. O que vem primeiro: o texto, a música ou a performance? Tradução: Fernanda Teixeira de Medeiros. In: MATOS, Cláudia Neiva de; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda Teixeira (Org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p. 15-43.

FLORES, Kátia Maia. Caminhos que andam: o rio Tocantins e a navegação fluvial dos sertões. Goiânia: Ed. da UCG, 2009.

FUNDAÇÃO CULTURAL DO TOCANTINS. Selection de Chansons Regionales - Tocantins. CD. (Coletânea de vários autores e intérpretes). Palmas: FCT, 2005.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11a. ed. Rio de Janeiro: DP&Editora, 2006.

MESSIAS, Noeci Carvalho. Águas mortas: reflexões sobre a memória de um patrimônio cultural perdido. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA - ANPUH-BA, IV. História: sujeitos, saberes e práticas. Vitória da Conquista: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2008.

NAPOLITANO, Marcos; WASSERMAN, Maria Clara. Desde que o samba é samba: a questão das origens no debate historiográfico sobre a música popular brasileira. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 20, n. 39, 2000, p.167-189.

OLIVEIRA, Maria de Fátima. Rio Tocantins: lugar de memórias e identidades. Revista Mosaico, v. 1, n. 2, 2008, p. 163-168.

RODRIGUES, Jean Carlos. Experiência, identidade e a criação do Tocantins. Revista Formação Online, v. 1, n. 18, p. 24-38, jan./jun., 2011.

RODRIGUES, Jean Carlos. Política e religião na Nova Geografia Cultural: o caso da criação do estado do Tocantins. Revista de Estudos da Religião, Ano 9, junho, p. 51-72, 2009.

SANTOS Júnior, Hemerson Ferreira dos. Identidade e distinção: a MPB em Goiás. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.

TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

TRAVASSOS, Elizabeth. Pontos de escuta da música popular no Brasil. In: ULHÔA, Martha; OCHOA, Ana Maria (org.). Música popular na América Latina: pontos de escuta. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2005, p. 94-111.

TROTTA, Felipe da Costa; LOPES, Ibrantina Guedes de Carvalho. Mídia, memória e música popular: cultura e identidade no forró “pé de serra” atual. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, XIV, Anais, Rio de Janeiro, 2009.

TROTTA, Felipe; CASTRO, João Paulo M. A construção da ideia de tradição no samba. Cadernos do Colóquio, p. 62-74, dezembro de 2001.

ULHÔA, Martha Tubinambá de. Pertinência e música popular: em busca de categorias para análise da música brasileira popular. Cadernos do Colóquio, dez. 2001, p. 50-61.

ULHÔA, Martha Tubinambá de. Nova história, velhos sons: notas para ouvir e pensar a música brasileira popular. Debates, v. 1, n. 1, 1997, p. 80-101.

ZAN, José Roberto. Música popular brasileira, indústria cultural e identidade. EccoS Revista Científica, São Paulo, UNINOVE, v. 3, n. 1, 2001, p. 105-122.

Published

2016-07-12

How to Cite

OLIVEIRA, Heitor Martins. “In the heart, my land, in the heart of Brazil”: Tocantins, identity discourses, songs. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 002–024, 2016. DOI: 10.5965/2525530401012016002. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/6728. Acesso em: 17 may. 2024.