Creative music learning in times of pandemic: (Re)composing perpsectives and (im)possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021030

Keywords:

Music education, Creative learning, Elementary school, Covid-19 pandemic

Abstract

This essay proposes a theoretical discussion about music education in times of pandemic, when state-funded and private elementary schools were closed and students were sent contents and tasks to be completed at home. Without a physical, face-to-face space for music lessons, the development of teaching materials faces new challenges. In this scenario, a discussion has taken place on some axes that underpinned the design of teaching materials for elementary education, and (im)possibilities for creative learning were (re)considered as a theoretical foundation and a methodological approach to the accomplishment of creative-musical projects. Finally, a description was made of the principles that can support the creation of educational projects that may help children to express themselves and to engage critically and reflexively in music-making. These practices stimulate their imagination and open up perspectives for connection with music, at home.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEINEKE, Viviane. Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais. Revista da Abem, Londrina, v. 19, n. 26, p. 92-104, jul./dez. 2011. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.org.br/Masters/revista26/revista26_artigo8.pdf.

BEINEKE, Viviane. Ensino musical criativo em atividades de composição na escola básica. Revista da Abem, v. 23, n. 34, p. 42-57, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/531/441.

BEINEKE, Viviane. Um olhar sistêmico para as práticas criativas na educação musical. In: ARAÚJO, Rosane Cardoso de (org.). Educação musical: criatividade e motivação. Curitiba: Appris, 2019. p. 53-90.

BEINEKE, Viviane. Collaborative musical composition at school: theoretical and methodological interfaces in the field of creative learning. In: ARAÚJO, Rosane Cardoso de (ed.). Brazilian Research on Creativity Development in Musical Interaction. New York: Routledge, 2021. p. 148-167.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, ed. 53, p. 39, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 22 fev. 2021.

BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias de comunicação. 2007. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

BURNARD, Pamela; APELGREN, Britt Marie; CABAROGLU, Nese. Researching Teachers: Yeachers Researching as Teaching Practice. In: BURDARD, Pamela; APELGREN, Britt-Marie; CABAROGLU, Nese (ed.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers, 2015. p. 103-112.

CANTÃO, Felipe Novaes. Educação musical em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. In: ENCONTRO REGIONAL NORTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-14. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegNt2020/norte/paper/viewFile/510/432.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Um sentido para a experiência escolar em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-13, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109144.

CHARCZUK, Simone Bicca. Sustentar a transferência no ensino remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109145.

CRAFT, Anna. A criatividade e os ambientes da educação infantil. In: PAIGE-SMITH, Alice; CRAFT, Anna. O desenvolvimento da prática reflexiva na educação infantil. Trad. Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DICKMANN, Ivo. Carta-Posfácio: Pedagogia do Esperançar. In: PAULO, Fernanda dos Santos; SOUZA, Ricardo Costa de (org.). Paulo Freire em diferentes contextos: diálogos educativos para o esperançar. Chapecó: Livrologia, 2021. p. 186-187.

DOMINGUES, Glauber Resende. Ideias para adiar o fim do mundo: a música num projeto interdisciplinar em contexto de ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-9. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/538/299.

DUARTE, Alexandre William Barbosa; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Docência em tempos de Covid-19: uma análise das condições de trabalho em meio a pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 736-753, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde.

FCC – FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Educação escolar em tempos de pandemia: Informe nº 1. São Paulo: FCC, 2020a. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2020/06/educacao-pandemia-a4_16-06_final.pdf.

FCC – FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Educação escolar em tempos de pandemia: Informe nº 3. São Paulo: FCC, 2020b. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-3.

FELDMAN, David Henry. Foreword: Documenting creative learning, changing the world. In: CRAFT, Anna; CREMIN, Teresa; BURNARD, Pamela (ed.). Creative learning 3-11: and how to document it. Sterling: Trentham Books Limited, 2008. p. xiii-xvii.

FLORIANÓPOLIS. Lei nº 10.701, de 22 de abril de 2020. Diário Oficial Eletrônico do Município de Florianópolis: Florianópolis, n. 2675, p. 1, 22 abr. 2020. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/diario/pdf/22_04_2020_19.31.43.8f9b18f8df35189a5d4ccf64a529f893.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.

GATTI, Bernardete A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 29-41, 2020.

HERNÁNDEZ, Fernando; VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.

JEFFREY, Bob; WOODS, Peter. Creative learning in the Primary School. London: Routledge, 2009.

LIMA, Ana Lúcia D’Império. Retratos da Educação no contexto da pandemia do coronavírus: perspectivas em diálogo. [S. l.]: FCC; Instituto Pensínsula; Fundação Lemann, Itaú Social, Conjuve, ago. 2020a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1nhP9Bdde-uJTgC0AQpXGUb7vQ2UAu2Rc/view.

LIMA, Ana Lúcia D’Império. Retratos da Educação no contexto da pandemia do Coronavírus: um olhar sobre múltiplas desigualdades. [S. l.]: FCC; Instituto Pensínsula; Fundação Lemann, Itaú Social, Conjuve, out. 2020b. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2021/02/Retratos-da-Educacao-na-Pandemia_digital-_outubro20.pdf.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MATEIRO, Teresa; CUNHA, Sandra Mara da. Estágios curriculares supervisionados em música: uma aventura incerta. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 19., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-13. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSul2020/sul/paper/viewFile/407/427.

McDONALD, Raymond A. R.; MIELL, Dorothy. Creativity and Music Education: The Impact of Social Variables. International Journal of Music Education, n. 36, p. 58-68, 2000.

OPAS; OMS BRASIL. Folha informativa sobre COVID-19. Brasília: OPAS; OMS Brasil, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 11 fev. 2021.

PAULO, Fernanda dos Santos; SOUZA, Ricardo Costa de (org.). Paulo Freire em diferentes contextos: diálogos educativos para o esperançar. Chapecó: Livrologia, 2021.

SALES, Shirlei Rezende; EVANGELISTA, Gislene Rangel. Amor, coragem! dilemas e possibilidades na relação com estudantes em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 858-875, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde.

SANTA CATARINA. Resolução CEE/SC Nº 009, de 19 de março de 2020. Dispõe sobre o regime especial de atividades escolares não presenciais no Sistema Estadual de Educação de Santa Catarina, para fins de cumprimento do calendário letivo do ano de 2020, como medida de prevenção e combate ao contágio do Coronavírus (COVID-19). Florianópolis: Governo do Estado, 2020. Disponível em: http://www.cee.sc.gov.br/index.php/acordo-de-cooperacao/1808-resolucao-009-1/file. Acesso em: 20 fev. 2021.

SILVA, Crislany Viana da. Música Concreta, educação básica e ensino à distância durante a pandemia: um relato de experiência. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-9. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/499/298.

SOMBRA, Daniel do Nascimento; TEÓFILO, Israel Kleber de Oliveira. Núcleo de Educação Musical e Artes: desenvolvimento das dimensões da musicalidade nas aulas de Arte em Caucaia/CE no início do distanciamento social através do Youtube. In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 15., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-14. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/regnd2020/nordeste/paper/viewFile/490/252.

SOUZA, Isaac; BROOCK, Angelita; LOPES, Helena. Musicalização on-line para a primeira infância em tempos de pandemia: reflexões sobre práticas em construção. In: ENCONTRO REGIONAL SUDESTE DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 12., 2020, evento on-line. Anais […]. [S. l.]: ABEM, 2020. p. 1-12. Disponível em: http://abem-submissoes.com.br/index.php/RegSd2020/sudeste/paper/viewFile/613/422.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto politico pedagógico. 22. ed. São Paulo: Libertad, 2012.

VEIGA-NETO, Alfredo. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109337.

VILLAÇA, Edmirim Módolo. Menino Sinhô: vida e música de Hermeto Pascoal para crianças. São Paulo: Moderna, 2007.

WATSON, Steven; CRAWFORD, Megan. Connecting Leadership, Professional Development and Affect. In: BURDARD, Pamela; APELGREN, Britt-Marie; CABAROGLU, Nese (ed.). Transformative Teacher Research: Theory and Practice for the C21st. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers, 2015. p. 73-86.

Published

2021-09-10

How to Cite

BEINEKE, Viviane. Creative music learning in times of pandemic: (Re)composing perpsectives and (im)possibilities. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 30–47, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021030. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20180. Acesso em: 31 oct. 2024.