Listening, construction, composition

Authors

  • Rogério Vasconcelos Barbosa UFMG - Escola de Música

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405012020318

Keywords:

CAC, listening, musical material, model, Composition

Abstract

The paper discusses the composition process of four pieces by the author, using the notions of ‘musical material’ and ‘model’. A model would be a combination of formal features that are extracted from a musical material to project itself in another context. The models involve principles of organizations that apply to different aspects of the formal dimension of music. Several excerpts from the author’s pieces are analyzed based on the same notions. The use of computational modeling (CAC) in the composition process is also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério Vasconcelos Barbosa, UFMG - Escola de Música

Rogério Vasconcelos Barbosa é graduado em música e doutor em composição. É professor da Escola de Música da UFMG (Departamento de Teoria Geral da Música) onde leciona composição e análise musical. Em seu trabalho, ferramentas tecnológicas participam de modo íntimo da gênese e do desdobramento das ideias criativas. Sua produção inclui peças de câmara, orquestra e meios eletroacústicos.

References

AGON, C.; ASSAYAG, G.; BRESSON, J. OpenMusic: software. Versão 6.15. [S. l.: s. n.], 1998-2020. Disponível em: https://openmusic-project.github.io/. Acesso em: 29 mar. 2020.

BIRTWISTLE, H. The Axe Manual. London: Boosey & Hawkes, 2001.

CANNAM, Chris; LANDONE, Christian; SANDLER, Mark. Sonic Visualiser: an open source application for viewing, analysing, and annotating music audio files. In: ACM

MULTIMEDIA 2010 INTERNATIONAL CONFERENCE, 2010. Proceedings […]. [S. l.: s. n.], 2010. p. 1467-1468.

CARTER, E. A Symphony of Three Orchestras. New York: Associated Music Publishers, 1978.

DUCHEZ, M. E. L’évolution scientifique de la notion de matériau musical. In: BARRIÈRE, J.-B. (ed.). Le timbre, métaphore pour la composition. Paris: Christian Bourgois, 1991. p. 47-81.

HUBER, K. Complete Cello Works. Compositor: Klaus Huber. Intérprete: A. Descharmes. [S. l.]: Aeon, 2010. 1 CD.

LAURSON, M.; KUUSKANKARE, M.; SPROTTE, K. PWGL: software. Versão RC 19. [S. l.: s. n.], 2006-2017 Disponível em: http://www2.siba.fi/PWGL/downloads.html. Acesso em: 29 mar. 2020.

LINK, J. F. Long-range polyrhythms in Elliott Carter’s recent music. Tese (Doutorado em Música) – City University of New York, New York, 1994.

Published

2020-10-18

How to Cite

BARBOSA, Rogério Vasconcelos. Listening, construction, composition. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/2525530405012020318. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17316. Acesso em: 18 may. 2024.