Sound’s Puzzle: a game called musical creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530402022017045

Keywords:

Music education, Childhood studies, Creative process, Children’s participation, Piano initiation

Abstract

By exploring sounds produced by the piano,  young beginners learning the instrument have material to express themselves musically. As in a puzzle where we put the pieces together to form an image, invented and organized by topics, children can form  musical compositions in a game in which they are the protagonists. Their ideas, intentions, and choices are accepted, encouraged and oriented and lead to the acquisition of pianistic and musical language. Using a case study as methodological device, this article aims to reflect on the participation of children in creative processes, based on the fields of Music Education and Childhood Studies. In an educational context marked by artistic language integration , through  an educational approach where  construction of knowledge happens by sharing of  expertise  between teacher-artists and children,  students’ inventions come to life and contribute toward the understanding of  their music-making processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Mara da Cunha, Escola Municipal de Iniciação Artística de São Paulo Universidade de São Paulo

Professora de música da Escola Municipal de Iniciação Artística de São Paulo - EMIA/SP e pós-doutoranda na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Doutora em Educação pela FEUSP e mestre em Artes pela ECA/USP.

References

ANDRE, Paulo Farah. Pontos de Vista, uma entrevista. In: FRAGA, Andréa (Coord.). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência de 35 anos. São Paulo: SMC, 2016.

ARNSTEIN, Serry R. A Ladder of Citizen Participation. In: Journal of the American Planning Association, Vol. 35, n. 4, p. 216-224, 1969.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; COLL DELGADO, Ana Cristina; TOMÁS, Catarina Almeida. Estudos da infância, estudos da criança: quais campos? Quais teorias? Quais questões? Quais métodos? In: Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 1, p. 103-122, jan./abr. 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5216/ia.v40i3.35869>.

BRITO, Maria Teresa Alencar de. Por uma Educação Musical do Pensamento: novas estratégias de comunicação. 288 f. 2007. Tese. (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - PUC-SP, São Paulo, 2007.

BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter Educador: o humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Peirópolis, 2001.

CUNHA, Sandra. EMIA: escola de arte, casa de crianças. In: FRAGA, Andréa (Coord.). EMIA, escola de artes, casa de crianças: uma experiência de 35 anos. São Paulo: SMC, 2016.

CUNHA, Sandra et al. (Orgs.). O que as “Narrativas Poéticas” têm a nos dizer sobre o ensino de Arte para crianças na EMIA? In: EMIA em Revista. Edição CORPOCASA. São Paulo: SMC/Divisão de Formação Artística e Cultural/EMIA, 2014a.

CUNHA, Sandra Mara da. Eu Canto Pra Você: saberes musicais de professores da pequena infância. 186 f. 2014. Tese. (Doutorado em Educação) Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014b.

CUNHA, Sandra Mara da; FREIXEDAS, Cláudia Maradei. Explorers of Sounds: the music of the children. 31st. ISME World Conference on Music Education. 15-20 July. Porto Alegre – Brazil, 2014. Disponível em: <https://www.academia.edu/8599415/Explorers_of_Sounds_the_music_of_the_children>.

CUNHA, Sandra Mara da; FREIXEDAS, Cláudia Maradei. Compositores e Intérpretes: a criação na aula de instrumento. Foro Latino Americano de Educação Musical – FLADEM. Guatemala, 2011. Disponível em: <https://www.academia.edu/7153729/FLADEM_2011_Mostra_de_Musicaliza%C3%A7%C3%A3o_Compositores_e_Int%C3%A9rpretes_a_cria%C3%A7%C3%A3o_na_aula_de_instrumento_1>.

CUSSIÁNOVICH, Alejandro Villarán. Protagonismo, participación y ciudadanía como componente de la educación y ejercicio de los derechos de la infancia. In: Historia del pensamiento social sobre la infancia. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales: 2002. p. 86-102.

FREIXEDAS, Claudia Maradei. Caminhos Criativos no Ensino da Flauta Doce. 151 f. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de Sons: práticas criativas em educação musical. São Paulo: UNESP, 2015.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Palitos Chinos (shop-sticks): para la iniciación al piano. Buenos Aires: Barry, 1987.

GONÇALVES, Maria de Lourdes Junqueira. Educação Musical através do Teclado: etapa de musicalização. Manual do professor, vol. 1. Rio de Janeiro: [s. n.], 1986.

HART, Roger. Children’s Participation: from Tokenism to citizenship. Florence, Italy: UNICEF International Child Development Centre, 1992.

LANSDOWN, Gerison. The Realisation of Children’s Participations Rights: critical reflections. In: PERCY-SMITH, Barry; THOMAS, Nigel. A Handbook of Children and Young People’s Participation: perspectives form theory and practices. USA/Canada: Routledge, 2010.

LINO, Dulcimarta Lemos; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Rodas Poéticas e Libretos de Criação: experiências lúdicas de habitar a linguagem na educação infantil. In: XI Anped Sul. Curitiba: UFPR, 24-27 Jul./2016. Disponível em: <http://www.anpedsul2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2015/11/Eixo-5_DULCIMARTA-LEMOS-LINO-SANDRA-REGINA-SIMONIS-RICHTER.pdf>.

MONTANDON, Maria Isabel. Aula de Piano e Ensino de Música – análise da proposta de reavaliação da aula de piano e sua relação com as concepções pedagógicas de Pace, Verhaalen e Gonçalves. 1992. Dissertação (Mestrado em Música) - UFRGS, Porto Alegre, 1992.

OLSSON, Liselott Mariett. Taking Children’s Questions Seriously: the need for creative thought. Global Studies of Childhood, Vol. 3, n. 3, p. 230-253, 2013.

______. Eventicizing Curriculum: learning to read and write through becoming a citizen of the world. Journal of Curriculum Theorizing, Vol. 28, n.1, p. 88-107, 2012.

ROCHA, Ana Cristina Rossetto. Memórias de Iniciação Artística e a Criação de Si. 243 f. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Campinas, Campinas, 2017.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Estudos da Infância e Sociedade Contemporânea: desafios conceptuais. O Social em Questão. Revista do Departamento de Serviço Social, Rio de Janeiro,PUC-Rio, Ano 12, n. 21-1, p. 15-30, 2009.

______. Visibilidade Social e Estudo da Infância. In: VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos; SARMENTO, Manuel Jacinto (Org.). Infância (in) visível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007. p. 25-49.

______. Imaginários e Culturas da Infância. CEDIC – Centro de Documentação e Informação Sobre a Criança. Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 2003. Disponível em: http://cedic.iec.uminho.pt/Textos_de_Trabalho/textos/ImaCultInfancia.pdf>. Acesso em 16 set. 2017.

SCHAFER, Murray. O Ouvido Pensante. São Paulo: UNESP, 1991.

THOMAS, Nigel. Towards a Theory of Children’s Participation. International Journal of Children’s Rights, Leiden/Boston, Vol. 15, p. 199-218, 2007.

Published

2017-12-19

How to Cite

CUNHA, Sandra Mara da. Sound’s Puzzle: a game called musical creation. Orfeu, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 045–068, 2017. DOI: 10.5965/2525530402022017045. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530402022017045. Acesso em: 11 may. 2024.