Usability as an adoption factor of digital stands by analog readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796310202021045

Keywords:

banca digital, revista digital, usabilidade, migração digital

Abstract

The digital magazine market is still consolidating in the midst of the printed model crisis, and it is necessary to understand the reader in this context. The objective is to relate usability and its impacts in the adoption of the digital platform, starting from the perception of the use of a digital newsstand system by exclusively analog readers. The exploratory and descriptive study is part of a usability evaluation process in which 20 exclusively analogue users divided into 2 age groups performed tasks, answered questionnaires and went through an interview using a digital newsstand. The impacts of 15 usability parameters were analyzed, demonstrating their influences on the perception of use and as factors of adoption of the product. Of these, only 3 (Effort, Screen and Terminology) had a greater impact on the positive perception of use, concluding that the current systems need to evolve in several aspects related to usability so that the digital version is more attractive for analogue users. The knowledge generated can be applied both to the development and improvement of systems with similar purposes.

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Author Biographies

Bruno Cavalheiro Bertagnolli, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduado em Desenho Industrial - Programação Visual pela Universidade Federal de Santa Maria (2006); Especializado em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (2009); Mestre em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2019); Doutorando em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2020). Atualmente lotado no setor de Marketing e Jornalismo do Instituto Federal de Santa Catarina. Possui experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Programação Visual, Comunicação e Marketing.

Gabriela Botelho Mager, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduada em Design Gráfico pela Universidade Mackenzie (1992), especialista em Design de Móveis pela Universidade do Estado de Santa Catarina ? UDESC (2001), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2004) e doutora em Design, pela PUC Rio (2011). É professora efetiva do curso de Design e do Programa de Pós-Graduação em Design/ PPGDesign da Universidade do Estado de Santa Catarina. Foi Diretora de Ensino em 2012-2013 e Diretora Geral na gestão 2013-2017 do Centro de Artes da UDESC. É líder do grupo de pesquisa NEST - Núcleo de Estudos Semióticos e Transdisciplinares. Atua como Gerente de Tecnologia e Inovação da FAPESC - Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina. Tem como foco as áreas de Branding, Gestão de Design, Design de Interação e, Design e Empreendedorismo.

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Published

2021-12-09

How to Cite

BERTAGNOLLI, Bruno Cavalheiro; MAGER, Gabriela Botelho. Usability as an adoption factor of digital stands by analog readers. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 10, n. 20, 2021. DOI: 10.5965/2316796310202021045. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/19461. Acesso em: 29 may. 2024.